2013-05-13, 17:02
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
VAD....gjorde denna datortekniker när han "lyckades få igång den igen"???
Fråga denna dära datorteknikern istället kanske?
Han körde antagligen startreparation med ett Windows 7 installationsmedia.
Citera
2013-05-19, 17:57
Medlem
redbean87s avatar
Kan inte installera om windows/formatera hårddisken

Dvd skivan bootas, vilket är jättebra, dvd'n fungerar utmärkt.

Allting är helt perfekt med min dator, förutom att datorn bootar upp windows med skivan.

Dvs ingen installerings skärm, datorn startar som vanligt.

Tagit bort hårddisken överallt på boot i bios, dvd'n bootar med windows skivan i.

Men datorn startar som vanligt, snabbt och effektivt.

Men detta är inte vad jag vill, jag vill döda hårddiskens innehåll, och vill använda mig utav windows skivan i startup för att komma till install där jag får välja om jag vill formatera en hårddisk och installera windows.

Någon som vet om detta överhuvudtaget går i windows 7 ?
Citera
2013-05-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbean87
Dvd skivan bootas, vilket är jättebra, dvd'n fungerar utmärkt.

Allting är helt perfekt med min dator, förutom att datorn bootar upp windows med skivan.

Dvs ingen installerings skärm, datorn startar som vanligt.

Tagit bort hårddisken överallt på boot i bios, dvd'n bootar med windows skivan i.

Men datorn startar som vanligt, snabbt och effektivt.

Men detta är inte vad jag vill, jag vill döda hårddiskens innehåll, och vill använda mig utav windows skivan i startup för att komma till install där jag får välja om jag vill formatera en hårddisk och installera windows.

Någon som vet om detta överhuvudtaget går i windows 7 ?

om det går att radera hdd med hjälp w7 installationsskiva så är svaret ja

har du satt cd/dvd först i bootordningen i bios?
är skivan bootbar?

mvh
t
Citera
2013-05-19, 18:29
Medlem
redbean87s avatar
1. F12 Boot menu
2. Finns inte dvd så valde cd
3. Datorn skiter i vilket den tar dvdn som cd, whatever
4. Starting Windows, Booting from dvd/cd
5. Datorn startar!
6. Vill inte att datorn ska starta, så startar om den igen.
7. In i bios kollar så hårddisken inte är på boot, stämmer bra, dvdn är på boot.
8. Testar klicka på någon knapp när den bootar från dvdn.
9. Hamnar i vad jag vill göra, alternativ;
* Start windows 7 - nej tack, vill installera/formatera
* Repair windows 7 - nej tack, allt ska dö
* Press F8 to get advanced alternatives.
10. Klickar advanced, har många alternativ;
* safe mode
* safe mode with bla bla
* repair diagnostic
* start normally
11. VILL INSTALLERA WINDOWS INTE STARTA WINDOWS
Citera
2013-05-19, 18:31
Medlem
redbean87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om det går att radera hdd med hjälp w7 installationsskiva så är svaret ja

har du satt cd/dvd först i bootordningen i bios?
är skivan bootbar?

mvh
t

Jajemen:
Priority #1 CD/DVD
Priority #2 n/a
Priority #3 n/a

Skivan är bootbar annars hade inte windows startat upp med HJÄLP av skivan.
Dessutom har jag testat 3 olika skivor, en original windows, en bränt, en windows xp bränt, same shit datorn vill starta, inte installera.
Citera
2013-05-19, 18:32
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Kolla om du kan få upp en boot-meny direkt så slipper du gå in i BIOS, t.e.x. F12 istället för DEL (som är det vanligaste för att komma in i BIOS)

Edit: Ooops, lite sent ute.... men jag har haft samma problem, fick ta bort batteriet från moderkortet, dra ur nätsladden och nolla kvarstående laddning med power-knappen. Sen fick datorn stå över natten och då funkade det sedan. Tydligen kan det bli något knas med BIOSet på vissa moderkort som inte går att återställa på annat vis.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2013-05-19 kl. 18:38.
Citera
2013-05-19, 18:35
Medlem
redbean87s avatar
Har egentligen ingen anledning att installera om windows, eller formatera, men jag känner för det bara, har inget bättre för mig, dessutom har jag en 7200 rpm hårddisk jag vill använda som windows hårddisk istället för en gammal långsam stackare.

Förstår inte vad som är problemet, typiskt mig att ha ett skit bios, som inte är äldre än 1 år.

EDIT: så folk vet, jag har formaterat och installerat datorer sedan 1995, detta är ytterst konstigt.

EDIT 2: Testar med en linux skiva, se om det går.
Senast redigerad av redbean87 2013-05-19 kl. 18:50.
Citera
2013-05-19, 20:28
Medlem
redbean87s avatar
Inte första gången jag har haft problem att installera windows, så nu skrotar jag windows och börjar lira Starcraft 2 och Diablo 3 på Linux istället.

Tyvärr kommer min prestanda i spelen påverkas, men men sånt är livet, ny processor är bara lägga pengar på direkt..
Citera
2013-05-19, 22:36
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbean87
Inte första gången jag har haft problem att installera windows, så nu skrotar jag windows och börjar lira Starcraft 2 och Diablo 3 på Linux istället.

Tyvärr kommer min prestanda i spelen påverkas, men men sånt är livet, ny processor är bara lägga pengar på direkt..
Menar du att processorn eller Linux påverkar prestandan?
Citera
2013-05-20, 18:44
Medlem
redbean87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Menar du att processorn eller Linux påverkar prestandan?

Linux påverkar prestandan på spel, du kan aldrig förvänta dig att dina spel som du försöker köra på linux kommer glida på lika bra som på windows.

Processor behöver jag köpa för att balansera ut att jag kör på Linux istället för windows.

Dvs, väljer man att spela spel på Linux behöver man bättre och bättre dator ju tyngre grafik man kör.

Snart kommer vi se en Linux fanclub person komma hit och gråta en skvätt över sanningen jag skrev, klassiker!
Citera
2013-05-24, 15:24
Medlem
Försöker formatera..

Tja! Jag tänkte ha 2 stycken operativsystem på min dator men kan ej forma. Har säkert formaterat datorn 100 gånger innan men nu går det inte.. Jag skapade en ny partition med 200 gb på och satt i windows 7 skivan, tog custom-installation och valde nya partitionen och lät det ladda. Jag förstod direkt att något inte stämde för det tog typ 10 min att formatera vilket det inte brukar göra. Såhär blir det när jag trycker på "Windows 7" http://i.imgur.com/k3bgOJO.jpg

Såhär ser det ut i datorhanteringen

http://i.imgur.com/d6rvNRk.jpg

Och om jag går in på "Dator" så tar windows 7 bara 10 gb, det brukar väl ta mer om allt är korrekt?

http://i.imgur.com/uVKz4Bn.png

Hur ska jag göra för att få skiten att fungera?
Citera
2013-05-24, 15:27
Avslutad
Den disken som Windows fungerar på, är det samma disk som du försöker installera på?
Annars, koppla ur den och testa en installation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in