2013-03-12, 17:38
  #9181
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maja420
Fast då måste man kunna logga in på datorn? När jag (dom få gånger) kommit till inloggningen på datorn strejkar den därefter.. Ingen möjlighet att öppna kommandotolken.
Har du en Windows-skiva kan du sätta in denna och därifrån köra kommandot.
Citera
2013-03-12, 17:45
  #9182
Medlem
Maja420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Har du en Windows-skiva kan du sätta in denna och därifrån köra kommandot.

Har provat att starta den i felsäkert läge också men då blir skärmen svart och ser endast muspekaren på skärmen. Har en XP-skiva som jag försöker installera om datorn med. Hur gör jag för att öppna kommandotolken med skivan? Inte insatt för fem öre men uppskattar all hjälp jag kan få!
Citera
2013-03-12, 17:53
  #9183
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maja420
Har provat att starta den i felsäkert läge också men då blir skärmen svart och ser endast muspekaren på skärmen. Har en XP-skiva som jag försöker installera om datorn med. Hur gör jag för att öppna kommandotolken med skivan? Inte insatt för fem öre men uppskattar all hjälp jag kan få!
http://support.microsoft.com/kb/307654#howtouserc
Citera
2013-03-12, 17:54
  #9184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maja420
Har provat att starta den i felsäkert läge också men då blir skärmen svart och ser endast muspekaren på skärmen. Har en XP-skiva som jag försöker installera om datorn med. Hur gör jag för att öppna kommandotolken med skivan? Inte insatt för fem öre men uppskattar all hjälp jag kan få!

från mina gamla samling av bra att ha,detta kanske funkar

starta på windowsskivan vid första stoppbilden välj R för att reparera tryck INTE retur för att installera. Du kommer då ut i konsollfönstret. Först frågar den om tangentbordsalyout och räknar ner 3 2 1 bara vänta. Om den frågar vilken windows du vill logga in på ex. 1 c:\windows tryck 1 enter. Om "fel" systemfil har kraschat står det bara c:\ . I båda fallen skall du sedan skriva CHKDSK C: /p tryck enter, nu körs en checkdisk tar mellan 2 - 10 minuter beroende på vad som hänt. När det sedan står c:\ igen skriver du exit och datorn startar om, i de flesta fall fungerar nu datorn helt ok igen.

mvh
t
Citera
2013-03-12, 18:02
  #9185
Medlem
Maja420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
http://support.microsoft.com/kb/307654#howtouserc

Tackar för det! Men datorn lägger av innan jag hinner komma till "Välkommen till installations-programmet".. Som jag förstod av länken så är man tvungen vara inloggad eller komma fram till den där rutan...?
Citera
2013-03-12, 18:18
  #9186
Medlem
Maja420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
från mina gamla samling av bra att ha,detta kanske funkar

starta på windowsskivan vid första stoppbilden välj R för att reparera tryck INTE retur för att installera. Du kommer då ut i konsollfönstret. Först frågar den om tangentbordsalyout och räknar ner 3 2 1 bara vänta. Om den frågar vilken windows du vill logga in på ex. 1 c:\windows tryck 1 enter. Om "fel" systemfil har kraschat står det bara c:\ . I båda fallen skall du sedan skriva CHKDSK C: /p tryck enter, nu körs en checkdisk tar mellan 2 - 10 minuter beroende på vad som hänt. När det sedan står c:\ igen skriver du exit och datorn startar om, i de flesta fall fungerar nu datorn helt ok igen.

mvh
t

Första rutan jag kommer till är "Tryck på valfri tangent för att starta skivan, sen blir skärmen blå med texten: Installationsprogram för Windows XP, sen går den igenom massa drivrutiner osv som jag kan se i det nedre vänstra hörnet. Och sen kommer texten upp med att jag ska windows har stängts ner för att jag troligtvis har virus... tycker jag har provat allt...
Citera
2013-03-12, 18:30
  #9187
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maja420
Första rutan jag kommer till är "Tryck på valfri tangent för att starta skivan, sen blir skärmen blå med texten: Installationsprogram för Windows XP, sen går den igenom massa drivrutiner osv som jag kan se i det nedre vänstra hörnet. Och sen kommer texten upp med att jag ska windows har stängts ner för att jag troligtvis har virus... tycker jag har provat allt...

Och någon extra HDD finns inte?
Citera
2013-03-12, 18:41
  #9188
Medlem
Maja420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och någon extra HDD finns inte?

Nää, bara den som sitter i datorn. Lika bra att ge upp eller?
Citera
2013-03-12, 19:31
  #9189
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maja420
Nää, bara den som sitter i datorn. Lika bra att ge upp eller?

Mja, att ge upp ska man inte göra.

Det låter sannorlikt att felet ligger på HDD. Om den har blivit skadad av någon infekterad fel eller om HDD har klusterfel. Det går självklart att åtgärdar detta, men det kostar därefter.

Du har ingen sjysst kompis som du kan fråga om ett lån som avser en HDD? I värsta fall så får du kanske köpa en ny HDD imorgon hos din lokala elektronikbutik.
Citera
2013-03-13, 14:41
  #9190
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maja420
Nää, bara den som sitter i datorn. Lika bra att ge upp eller?
Dra ner UBCD http://www.ultimatebootcd.com/download.html och när du sen brännt iso:n på en dvd/cd så kan du kontrollera efter virus, kolla hd mm.
Citera
2013-03-13, 17:22
  #9191
Medlem
kemisksubstanss avatar
Windows problem med min nya laptop :(

Hej på er!

Jag har problem med min nya laptop. Jag skulle göra en linux partition i win men när jag starar om så kommer jag inte in i windows och kan inte ens installer linux på den nya partittionen. Den nya partittionen är en NTFS.

Hur gör jag för att kunna boota upp win med min usb? Vad ska jag ladda ner?

Jätte tacksam för hjälp, man blir ju så frustrerad när man har en ny data som inte fungerar.
Citera
2013-03-13, 18:00
  #9192
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemisksubstans
Hej på er!

Jag har problem med min nya laptop. Jag skulle göra en linux partition i win men när jag starar om så kommer jag inte in i windows och kan inte ens installer linux på den nya partittionen. Den nya partittionen är en NTFS.

Hur gör jag för att kunna boota upp win med min usb? Vad ska jag ladda ner?

Jätte tacksam för hjälp, man blir ju så frustrerad när man har en ny data som inte fungerar.
Enklast och snabbast löser du det genom att läsa manualen, leta efter Fabriksåterställning/recovery.

Nästa gång du ska installera Linux/dual boot så starta/boota på installationsmediat så går det smidigare.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-13 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in