2012-11-09, 10:47
  #8557
Medlem
Du kan välja o skapa en bootbar usb eller bränna en skiva vid uppgraderingen.

som du sedan kan göra rena win8 installationer med
Citera
2012-11-09, 11:04
  #8558
Medlem
Panik, saknar recovery-skiva!

Min dator krånglar, jag skulle behöva en recovery-skiva. (Jag vet att man skulle ha skapat en sådan själv, men jag skapade en reparationsskiva i stället för en recoveryskiva, jag trodde det var samma sak. Så nu har jag ingen recovery-skiva.) Går det att få tag på en sådan i efterhand? Eller kan jag använda de recovery-skivor jag har kvar från min förra dator som också hade windows 7?
Citera
2012-11-09, 15:50
  #8559
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan123456
Min dator krånglar, jag skulle behöva en recovery-skiva. (Jag vet att man skulle ha skapat en sådan själv, men jag skapade en reparationsskiva i stället för en recoveryskiva, jag trodde det var samma sak. Så nu har jag ingen recovery-skiva.) Går det att få tag på en sådan i efterhand? Eller kan jag använda de recovery-skivor jag har kvar från min förra dator som också hade windows 7?
Tror inte att du behöver något installations- eller återställningsmedia öht, gör en recovery/fabriksåterställning. Läst manualen?
Citera
2012-11-09, 21:47
  #8560
Medlem
HEJ!

Är fruktansvärt(!!!!) kass på att fixa min kära dator(acer aspire). Kass på det mesta som har med datorer att göra faktiskt.

Dock skulle jag behöva ominstallera mitt "brända" windows ultimate. Har skivan med windows 7 ultimate, så det är inte där skon skaver. Förstår att det inte bara är att stoppa in skivan i cdromen och trycka på "kör".
Så...Vart ska jag börja? gå in i F2 menyn? Hur väljer jag vilken hårddisk som jag vill installera om? o s v.....
Om någon hjälte vill hjälpa mig, föreställ mig som en 5-åring isåfall.

TAck,TAck och återigen TACK!!!
Citera
2012-11-09, 22:29
  #8561
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersmark90
HEJ!

Är fruktansvärt(!!!!) kass på att fixa min kära dator(acer aspire). Kass på det mesta som har med datorer att göra faktiskt.

Dock skulle jag behöva ominstallera mitt "brända" windows ultimate. Har skivan med windows 7 ultimate, så det är inte där skon skaver. Förstår att det inte bara är att stoppa in skivan i cdromen och trycka på "kör".
Så...Vart ska jag börja? gå in i F2 menyn? Hur väljer jag vilken hårddisk som jag vill installera om? o s v.....
Om någon hjälte vill hjälpa mig, föreställ mig som en 5-åring isåfall.

TAck,TAck och återigen TACK!!!
Vad man ska trycka på när datorn startas upp varierar, men oftast står det i nedre hörnet, t.ex. "Boot selection" eller något i den stilen. När du har valt CD-läsaren så är det mesta rätt så logiskt. Du markerar hårddisken och trycker på formatera (tänk på att allting försvinner, så ta och spara allt viktigt på ett USB-minne eller liknande) sedan går du bara vidare. Det mesta sköts då automagiskt.

Då du verkar ha en skvia som inte följde med datorn så kommer du antagligen behöva installera vissa drivrutiner manuellt, dessa hittar du på Acer's hemsida.

Kör du fast någonstans så är det bara att googla.
Citera
2012-11-09, 22:32
  #8562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Vad man ska trycka på när datorn startas upp varierar, men oftast står det i nedre hörnet, t.ex. "Boot selection" eller något i den stilen. När du har valt CD-läsaren så är det mesta rätt så logiskt. Du markerar hårddisken och trycker på formatera (tänk på att allting försvinner, så ta och spara allt viktigt på ett USB-minne eller liknande) sedan går du bara vidare. Det mesta sköts då automagiskt.

Då du verkar ha en skvia som inte följde med datorn så kommer du antagligen behöva installera vissa drivrutiner manuellt, dessa hittar du på Acer's hemsida.

Kör du fast någonstans så är det bara att googla.

TUSEN TACK!!!!
Citera
2012-11-09, 22:35
  #8563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Vad man ska trycka på när datorn startas upp varierar, men oftast står det i nedre hörnet, t.ex. "Boot selection" eller något i den stilen. När du har valt CD-läsaren så är det mesta rätt så logiskt. Du markerar hårddisken och trycker på formatera (tänk på att allting försvinner, så ta och spara allt viktigt på ett USB-minne eller liknande) sedan går du bara vidare. Det mesta sköts då automagiskt.

Då du verkar ha en skvia som inte följde med datorn så kommer du antagligen behöva installera vissa drivrutiner manuellt, dessa hittar du på Acer's hemsida.

Kör du fast någonstans så är det bara att googla.

Dock så kommer det inte inget sådant meddelande, måste starta programmet manuellt. Och det går ej att välja vilken hårddisk som ska formateras. Vad gör jag för fel?

Dock, då jag har ominstallerat windows, kommer jag inte behöva en giltig produktnyckel? har laddat ner några via pb, inte säkert de funkar. Eller kan man kringgå detta?


Återigen, tack
__________________
Senast redigerad av ersmark90 2012-11-09 kl. 22:47.
Citera
2012-11-09, 22:40
  #8564
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersmark90
Dock, då jag har ominstallerat windows, kommer jag inte behöva en giltig produktnyckel? har laddat ner några via pb, inte säkert de funkar. Eller kan man kringgå detta?
Återigen, tack
Du kommer behöva uppge en produktnyckel, ja.

Har bara dåliga erfarenheter av piratkopierade Windows-installationer, men det var ett tag sedan också, kan ha kommit ut bra lösningar på det. En Windows 8-licens kostar ju inte så värst mycket, rekommenderar att du köper det för att slippa all trassel.
Citera
2012-11-09, 22:50
  #8565
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersmark90
Dock så kommer det inte inget sådant meddelande, måste starta programmet manuellt. Och det går ej att välja vilken hårddisk som ska formateras. Vad gör jag för fel?

Dock, då jag har ominstallerat windows, kommer jag inte behöva en giltig produktnyckel? har laddat ner några via pb, inte säkert de funkar. Eller kan man kringgå detta?


Återigen, tack
Du ska stoppa in skivan, och starta om datorn. Du ska alltså inte köra installationsprocessen i din nuvarande Windows-installation.
Citera
2012-11-14, 20:22
  #8566
Medlem
Recovery CD

Hejsan!

Har nu fått problemet på min HP dator med S.M.A.R.T scannen.

Då jag bootar Windows så säger den att det inte finns något att boota på grund av "möjlig ändring av någon maskinvaruenhet".

Hade inte hunnit bränna ut recovery CD.

Då jag vet att detta är ett återkommande problem med HP datorer så undrar jag nu följande.

Har kopplat in HDD i en extern kabinett och hittar HP_recovery (G:) samt alla windowsfiler på c:\

Finns det något sätt jag kan bränna ut en recovery CD genom filerna jag kan hitta på endera partition ?



Tacksam för svar! :)
Citera
2012-11-14, 20:27
  #8567
Medlem
sommarlovs avatar
Fråga en kompis med samma Windows om hjälp, det är samma reparationsskivor.
Prova med den...

Dvs, inte återställningsskiva, utan börja med reparationsskiva.
Citera
2012-11-18, 00:54
  #8568
Medlem
Råkade installera fel operativsystem!

Hej!

Råkade få fel OS, tog ett 32-bit istället för ett 64-bit. Kan inte skapa en bootable usb så jag kan uppgradera, för unknown reasons. Använder mig av windows egna "usb/dvd" tool som mer eller mindre kopierar in ISO filen på en extern lagringsenhet och gör den bootable. Själva överläggningen av information fungererar, men den kan inte skapa en bootable device. Vilket betyder att jag inte kan göra ett skit.

Är microsoft så retarderat eller finns det en väg runt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in