2012-03-28, 23:12
  #6193
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartassen
Har ett problem där jag lyckats på något lurt vis ersätta alla mina .lnk (alla genvägar) med att de ska startas via spotify. Har inte den blekaste aningen om hur detta går att förändras för jag kan inte göra om ikonen eller genvägen eftersom spotify är satt som standardprogram till att öppna alla .lnk.

Alla genvägar som jag hade öppnar nu spotify istället och alla programs ikoner har ersatts med spotify. Sjukt drygt!!

[IMG=http://img840.imageshack.us/img840/6396/57269258.jpg][/IMG]

har provat systemåterställning, funkade inte.
Provade att kolla igenom standardprogram och ser att alla .lnk där är instruerade att öppnas via spotify. Går dock inte att ta bort eller förändra det på något sätt förutom att ange ett nytt program som ska starta alla lnk.
testat att köra kommandotolken som admin och sen skriva
Kod:
sfc /scannow
Citera
2012-03-29, 11:10
  #6194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Googlade lite och hittade en del men jag har inte testat något av detta:
http://www.winhelponline.com/blog/file-asso-fixes-for-windows-7/
http://www.mytechguide.org/7119/file-association-fixer-easily-fix-restore-file-associations-windows/
http://www.nirmaltv.com/2011/05/20/reset-or-restore-file-associations-in-windows-7/

Tack så mycket! Använde någon av dessa länkar och allt funkar bra nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Germania
testat att köra kommandotolken som admin och sen skriva
Kod:
sfc /scannow

Tack för svaret men det är redan fixat
Citera
2012-03-29, 15:14
  #6195
Medlem
JohnRims avatar
Har ett jävla ihärdigt problem med hög CPU användning på min bärbara, faktiskt 100% vid nedladdning. Ominstallerat windows 7 två gånger för att se om detta kvarstår (det gör det), första gången var på icke-systempartitionen, andra var på systempartitionen.

Formaterade dock inte i något av fallen. Kan det göra någon skillnad i det här fallet? En butikschef i en av webhallens butiker påstod det, men var inte säker.
Citera
2012-03-29, 15:20
  #6196
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Har ett jävla ihärdigt problem med hög CPU användning på min bärbara, faktiskt 100% vid nedladdning. Ominstallerat windows 7 två gånger för att se om detta kvarstår (det gör det), första gången var på icke-systempartitionen, andra var på systempartitionen.

Formaterade dock inte i något av fallen. Kan det göra någon skillnad i det här fallet? En butikschef i en av webhallens butiker påstod det, men var inte säker.

Du utförde alltså en installation över det befintliga Windows?
Citera
2012-03-29, 16:03
  #6197
Medlem
Har misslyckats med att hitta en Windows skiva. Vill formatera om min dator och det enda jag har till hands är ett usb-minne. Jag har tidigare uppgraderat min dator från vista till 7. Hur kan jag formatera om datorn utan en windows skiva och utan att nedgradera mitt operativsystem? Är jävligt pank, så att köpa saker är inget alternativ. Om det är värt att nämna så var det experterna på butiken som uppgraderade min dator. Mer vet jag inte.
Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av huznme 2012-03-29 kl. 16:08.
Citera
2012-03-29, 16:16
  #6198
Medlem
Hej, tänkte få liv i min gamla Windows XP o installera Windows 7 eftersom när jag startar om datorn så får jag BSOD i 1 sekund sen startas datorn om i en loop.
När jag försöker installera Windows 7 med ett USB så får jag fram error:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Vilken är det? När jag stoppar in min backup disk för Windows XP så händer inget?
Vad är lösningen på mitt problem?
Citera
2012-03-29, 16:22
  #6199
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du utförde alltså en installation över det befintliga Windows?

Körde dual boot första gången (då jag installerade på icke-systempartitionen). När jag installerade andra gången på C:\ partitionen skapades Windows.old mapp, så jag antar att svaret på din fråga är ja.
Citera
2012-03-29, 19:32
  #6200
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Har misslyckats med att hitta en Windows skiva. Vill formatera om min dator och det enda jag har till hands är ett usb-minne. Jag har tidigare uppgraderat min dator från vista till 7. Hur kan jag formatera om datorn utan en windows skiva och utan att nedgradera mitt operativsystem? Är jävligt pank, så att köpa saker är inget alternativ. Om det är värt att nämna så var det experterna på butiken som uppgraderade min dator. Mer vet jag inte.
Tack på förhand!

Ladda ned windows 7 från förslagsvis thepiratebay, se till att det är en .ISO fil.

Följ sedan den här guiden för att preparera ditt USB minne (måste vara minst 4gb):
http://www.intowindows.com/how-to-create-bootable-windows-7-usb-to-install-windows-7-from-usb-flash-drive-using-windows-7-dvdus b-tool/

Se kommentar nr 23 för hur du får windows7 usb tool att funka med en nedladdad iso. Har själv gjort detta två gånger, funkade bra.

Funkar inte den guiden (som är lättast) funkar alltid den här: http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

Detaljerna för att formatera istället för att bara ominstallera windows 7 finns i den här tråden, du ska välja advanced och delete partition om jag kommer ihåg rätt.


Citat:
Ursprungligen postat av MuffinManxD
Hej, tänkte få liv i min gamla Windows XP o installera Windows 7 eftersom när jag startar om datorn så får jag BSOD i 1 sekund sen startas datorn om i en loop.
När jag försöker installera Windows 7 med ett USB så får jag fram error:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Vilken är det? När jag stoppar in min backup disk för Windows XP så händer inget?
Vad är lösningen på mitt problem?

Först och främst: startar windows 7 installationen om du testar usb-minnet i en annan dator? Om usbminnet funkar i annan dator; har du testat att välja usbminnet som first boot order i bios?
__________________
Senast redigerad av JohnRim 2012-03-29 kl. 20:08.
Citera
2012-03-29, 20:16
  #6201
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuffinManxD
Hej, tänkte få liv i min gamla Windows XP o installera Windows 7 eftersom när jag startar om datorn så får jag BSOD i 1 sekund sen startas datorn om i en loop.
När jag försöker installera Windows 7 med ett USB så får jag fram error:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Vilken är det? När jag stoppar in min backup disk för Windows XP så händer inget?
Vad är lösningen på mitt problem?

Hur ser boot-ordningen ut under Bios? Windows efterlyser som sagt en systemdisk.
Citera
2012-03-29, 20:18
  #6202
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Körde dual boot första gången (då jag installerade på icke-systempartitionen). När jag installerade andra gången på C:\ partitionen skapades Windows.old mapp, så jag antar att svaret på din fråga är ja.

Du kan tar bort Windows.old via kommandot msconfig. Men om detta kan hjälpa ditt problem med den höga CPU:n är dock tveksamt.

Hur ser miljön ut under datorchassit? Igentäppta fläktar och nätagg pga damm?
Citera
2012-03-29, 20:28
  #6203
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hur ser miljön ut under datorchassit? Igentäppta fläktar och nätagg pga damm?

Har kollat alla standardgrejer som temperatur, virus/malware/drivrutiner, services, brandvägg, antivirus, torrentinställningar och mer därtill efter efterforskning och tråd på ett annat forum (ja, har öppnat fysiskt också - det var inte särskilt mycket damm, har haft den på bord hela tiden). Men det lutar åt att hårdvaran på den bärbara jag sitter på helt enkelt är så kass att den inte klarar nedladdning vid högre hastigheter, även fast jag tycker att den borde klara det. Den klarar inte ens nedladdning i webbläsaren vid 10mb/s utan att cpu går upp och os laggar.

Assus hotline säger att mitt problem inte är normalt. Service centretsnubben säger dock att det är normalt, vissa andra säger också det. Men vi behöver inte gå in mer på detta då jag tvivlar på att vi får ut någon mer info än vad jag redan fått ut. Det enda du kan hjälpa med är om du vet ifall det är normalt eller ej med hårdvaran jag sitter på se här längst ned för specc i såfall.

Tackar för svaret.
__________________
Senast redigerad av JohnRim 2012-03-29 kl. 20:32.
Citera
2012-03-29, 20:35
  #6204
Medlem
farmenSebastians avatar
Fick blåskärm idag vid firefox-surfande..... (dock sandlådat)


Hann inte uppfatta texten men typ "dumpa minne"
sen startade datorn om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in