2012-03-12, 22:45
  #6049
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerB
Kort version: Windows 7 är extremt segt och programmen slutar svara. Formaterade om och samma problem återkom efter en vecka.
Kollat i aktivitetshanteraren om något program ligger på typ 100% cpu?
Citera
2012-03-13, 16:10
  #6050
Medlem
Vista -> Windows 7

Tjenare, jag har beställt en i princip komplett dator, jag ska ta hårddisken från min nuvarande och stoppa i där. Men hårddisken har för tillfället Vista 32-bit installerat, och jag vill ha möjlighet att använda alla 8gb ram jag kommer ha i den andra datorn så jag ska skaffa Windows 7 64-bit. Just det här med operativsystem är lite känsligt för mig, iom att det är det som är det viktigaste programmet på datorn och jag har inte ens provat installera om en dator förut. Jag har tänkt att ladda ner det, vad får man för nackdelar med det jämfört när man köper det? Hur ska man gå tillväga? Vad behöver man mer än själva programmet? Vilket ska man ladda ner?
Citera
2012-03-13, 18:54
  #6051
Medlem
farmenSebastians avatar
Hilfe.
Nu kör windows "förbereder konfiguration" varje gång vid uppstart.



vad har jag ställt in för galet nu? Är det mitt antivirus program som håller på ?


A) Något har hänt med systemet senaste 2-3 dagarna. Det första jag märkte var att plötsligt stod datorn och laddade massvis vid uppstart (då första windowsloggan visas)


5916 av 5916
Uppdaterar............./Machine/Schema_WMC/Registry



massor av filer. .dll .mui

B) Och nu konfigurerar den lite gran vid inloggning + uppdaterar sig vid avstängning.wtf ?
Citera
2012-03-13, 20:46
  #6052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Hilfe.
Nu kör windows "förbereder konfiguration" varje gång vid uppstart.



vad har jag ställt in för galet nu? Är det mitt antivirus program som håller på ?


A) Något har hänt med systemet senaste 2-3 dagarna. Det första jag märkte var att plötsligt stod datorn och laddade massvis vid uppstart (då första windowsloggan visas)


5916 av 5916
Uppdaterar............./Machine/Schema_WMC/Registry



massor av filer. .dll .mui

B) Och nu konfigurerar den lite gran vid inloggning + uppdaterar sig vid avstängning.wtf ?

det är inte så du har fått uppdateringar från windows update? så att de är de som installeras färdig

mvh
t
Citera
2012-03-13, 21:02
  #6053
Medlem
Snubbs avatar
Detta med att gömma taskbaren. Man fyller i "auto-hide the taskbar". Den försvinner. En stund. Och så, närhelst Microsoft har en uppdatering, windows tycker att något känns osäkert, eller något program, vilket som helst, känner att det måste meddela något trivialt, då DYKER DEN JÄVLA TASKBAREN UPP MITT I FILMEN JAG TITTAR PÅ! Och fanskapet försvinner inte förrän man hittat precis det jävla program som aktiverade taskbaren -- vilket kan vara vilket som helst av de tiotals som är igång vid varje givet tillfälle.

WTF?!

Vad är det som är så jävla svårt egentligen? Jag vill inte se den jävla taskbaren. Jag vill ha den ur vägen tills JAG bestämmer mig för att jag vill se den. Men nej, det vore ju alldeles för enkelt att bara kunna kryssa i en ruta och sedan slippa se fanskapet! Klart att det måste finnas femtielva undantag och omvägar och genvägar för att aktivera det som användaren klart och tydligt talat om att han inte vill se. Vem är det som bestämmer över min dator egentligen?!

Fy fan vad lack jag blir! HATMAX!

Någon som klarat av att disabla den jävla taskbaren, permanent, tills man själv vill ha fram den igen? Är det möjligt utan att behöva utföra femtielva registerhack och ändra på sjutton inställningar på olika ställen i windows 7?
Citera
2012-03-13, 21:10
  #6054
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Detta med att gömma taskbaren. Man fyller i "auto-hide the taskbar". Den försvinner. En stund. Och så, närhelst Microsoft har en uppdatering, windows tycker att något känns osäkert, eller något program, vilket som helst, känner att det måste meddela något trivialt, då DYKER DEN JÄVLA TASKBAREN UPP MITT I FILMEN JAG TITTAR PÅ!...
Detta ska inte ske om du kör filmen i helskärmsläge (i WMP kan man dubbelklicka i filmen för att växla till det), inte att förväxla med maximerat fönster. Vilket JÄVLA program spelar du film med?
Citera
2012-03-13, 21:22
  #6055
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Detta ska inte ske om du kör filmen i helskärmsläge (i WMP kan man dubbelklicka i filmen för att växla till det), inte att förväxla med maximerat fönster. Vilket JÄVLA program spelar du film med?
Media Player Classic eller VLC. Men vid närmare eftertanke är inte problemet filmuppspelning, utan att den jävla taskbaren dyker upp i själva windows -- och till exempel insisterar på att lägga sig ovanpå de nedersta 40 pixlarna av chrome, explorermappar eller vad man nu vill ha maximerat.
Citera
2012-03-14, 00:47
  #6056
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Media Player Classic eller VLC. Men vid närmare eftertanke är inte problemet filmuppspelning, utan att den jävla taskbaren dyker upp i själva windows -- och till exempel insisterar på att lägga sig ovanpå de nedersta 40 pixlarna av chrome, explorermappar eller vad man nu vill ha maximerat.
Har du provat att stänga av alla här?: Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Ikoner i meddelandefältet

En liten hjälp kanske; Flytta den och ha den till höger eller till vänster istället för nertill. Dra och släpp.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-03-14 kl. 00:49.
Citera
2012-03-14, 12:29
  #6057
Medlem
Har en snart 3 år gammal dator som jag vill få ut lite mer av innan det är dags att köpa en ny, har just nu vista 32-bitars system med 4gb minne, funderar på om jag skulle ta och köpa win7 för att få ut max av minnet plus att win7 är väl snabbare än vista också?, tycker ni det är lönt?

Vilka delar av datorn är det man måste kolla om dom är kompatibla med win7 x64?, mitt moderkort och grafikkort fungerar till win7 men några andra delar man också måste kolla?, cpu? , bild på vilka grejer jag har i min dator:

http://i41.tinypic.com/280782a.jpg

Tacksam för svar
Citera
2012-03-14, 12:55
  #6058
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinus
Har en snart 3 år gammal dator som jag vill få ut lite mer av innan det är dags att köpa en ny, har just nu vista 32-bitars system med 4gb minne, funderar på om jag skulle ta och köpa win7 för att få ut max av minnet plus att win7 är väl snabbare än vista också?, tycker ni det är lönt?

Vilka delar av datorn är det man måste kolla om dom är kompatibla med win7 x64?, mitt moderkort och grafikkort fungerar till win7 men några andra delar man också måste kolla?, cpu? , bild på vilka grejer jag har i min dator:

http://i41.tinypic.com/280782a.jpg

Tacksam för svar

Annars kan du kontrollerar detta med hjälp av detta verktyg -> http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/downloads/upgrade-advisor
Citera
2012-03-14, 13:17
  #6059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Annars kan du kontrollerar detta med hjälp av detta verktyg -> http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/downloads/upgrade-advisor

Tack för den länken , allt var grönt så nu är frågan om man ska köpa win7 eller inte, tror ni det kommer att göra någon större skillnad med att använda win7 gentemot vista och 4gb minne istället för 3,3gb?
Citera
2012-03-14, 13:29
  #6060
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinus
Tack för den länken , allt var grönt så nu är frågan om man ska köpa win7 eller inte, tror ni det kommer att göra någon större skillnad med att använda win7 gentemot vista och 4gb minne istället för 3,3gb?

Visst kommer du märka skillnaden mellan Vista och Windows 7. Jag fann i mina gömmor en maskin som har sämre hårdvara än vad du har. Jag satt och lekte en tråkig dag och provade från XP, Vista, Windows 7 och då inom 32Bit. XP var helt ok. Snabb och pigg i fönsterhantering, svag minnesanvändning, med mera. Men XP är så förbaskat tråkig att jobba i. Även om man kan tar hem buntvis med olika tillägg och program för att tweaka XP så föll detta bort. Vista och då i detta fall en version av Enterprise så föll detta ganska snabbt. Minnesanvändning, hög antal med onödiga tjänster och proceser, fast man hade inaktiverat detta. Seg och aning tråkigt att sitta jobba i.

Nu kommer Windows 7 och då pro-versionen. Helt klart bättre än dom andra. Snabb, lättjobbade fönster, bra minnesanvändning, lätt att konfiguerar andra datorer som innefattar nätverk, drivrutinsdepån för Windows 7 är det inga problem med. Nu står denna dator med fullt fungerande Windows 7 i sig och myser i en hörna. En ren filserver mellan dom andra maskinerna.

Kortfattat. Kör du på Windows 7. Men köpa när det finns på piratbukten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in