2011-09-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du går in under administratörpanelen och diskhanteringen, kan du därifrån formaterar D:?

Najs! Lyckades installera och formatera och allt sådant Tack så mycket för hjälpen :P
Citera
2011-09-10, 17:31
Medlem
perelis avatar
Kan inte installera ett OS på datorn!?

Jag har försökt att ominstallera en polares dator som krånglade massa, antar att det var virus för så fort som jag satte i hans hårddisk i min dator så ljöt syrenerna och hela skärmen blinkade rött av virus-varningar

Men det verkar stört omöjligt att installera ett OS på burken, jag har gjort en totalrensning och skrivit över varenda sektor på hårddisken, inklusive MBR, men när jag sätter i Windows-skivan som för övrigt fungerar på andra datorer så lyckas den inte läsa in filerna korrekt verkar det som, för den klagar på att filer saknas och så får jag en felkod för okänt I/O-fel.

Okej det kanske är någon vajsing på cd-läsaren tänkte jag. Så jag testade att installera Windows från ett USB-minne istället som även det fungerar på flertalet andra datorer men när man väljer USB-minnet i bootmenyn så börjar skärmen bara att blinka hejdlöst och håller på så i timtal utan att något annat händer.

Jag har även försökt med flertalet andra OS men den vill verkligen inte. Hårddisken fungerar i min dator så den ska fungera. Jag funderar på om moderkortet är paj eller något men jag vet inte riktigt. Någon som har en aning vad det kan vara för fel?
Citera
2011-09-10, 17:53
Medlem
p9s avatar
Jo men installera det önskade OS från din maskin då.
Plocka ur din disk och i med polarns. Installera inga drivisar och byt disken till polarns maskin.
Boota på disken och så borde det vara klart.
Citera
2011-09-10, 19:09
Medlem
Råkade skriva i Win 7-tråden först, men frågan är nog mer lämpad här:

Hej.

Har en Dell INSPIRON Zino HD. Den börjar gå segt så jag vill blåsa datorn och installera om Win 7. Jag har en skiva från som det står "Reinstallation DVD Windows 7 Home Premium 64-Bit" på. Jag har dock ett problem - datorn kan inte identifiera/"hitta" skivan när den sitter i. Den säger till mig att jag ska sätta i en giltig skiva.

Vad göra?
Citera
2011-09-10, 19:50
Medlem
p9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metsfan
Råkade skriva i Win 7-tråden först, men frågan är nog mer lämpad här:

Hej.

Har en Dell INSPIRON Zino HD. Den börjar gå segt så jag vill blåsa datorn och installera om Win 7. Jag har en skiva från som det står "Reinstallation DVD Windows 7 Home Premium 64-Bit" på. Jag har dock ett problem - datorn kan inte identifiera/"hitta" skivan när den sitter i. Den säger till mig att jag ska sätta i en giltig skiva.

Vad göra?

jaaa vill inte datorn boota på en skiva är det nog kört.
För du kan ju absolut inte skicka i disken i en annan maskin med den skivan eftersom skivan är bunden till just ditt moderkort då det är en OEM skiva. Du stoppas annars vid en licensruta.
Jag hade det problemet med min dell...fick byta DVD enheten. Kan du göra det?
Eller prova med en extern DVD enhet via USB?
Senast redigerad av p9 2011-09-10 kl. 19:54.
Citera
2011-09-11, 11:54
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Jag har försökt att ominstallera en polares dator som krånglade massa, antar att det var virus för så fort som jag satte i hans hårddisk i min dator så ljöt syrenerna och hela skärmen blinkade rött av virus-varningar

Men det verkar stört omöjligt att installera ett OS på burken, jag har gjort en totalrensning och skrivit över varenda sektor på hårddisken, inklusive MBR, men när jag sätter i Windows-skivan som för övrigt fungerar på andra datorer så lyckas den inte läsa in filerna korrekt verkar det som, för den klagar på att filer saknas och så får jag en felkod för okänt I/O-fel.

Okej det kanske är någon vajsing på cd-läsaren tänkte jag. Så jag testade att installera Windows från ett USB-minne istället som även det fungerar på flertalet andra datorer men när man väljer USB-minnet i bootmenyn så börjar skärmen bara att blinka hejdlöst och håller på så i timtal utan att något annat händer.

Jag har även försökt med flertalet andra OS men den vill verkligen inte. Hårddisken fungerar i min dator så den ska fungera. Jag funderar på om moderkortet är paj eller något men jag vet inte riktigt. Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Har ni satt i disken som 1:a enhet Dvs. i 1:a SATA-uttaget eller som IDE1?

Känner BIOS igen disken och anger dess märke/modell/Storlek???
(ni kopplade väl in strömkabeln också?)

Använder ni F12 etc. för att tillfälligt ändra till DVD-läsaren som 1:a bootenhet??

Jag gissar att 1:a och 2:a tipset ovan kan ha med saken att göra..

Citera
2011-09-11, 13:14
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har ni satt i disken som 1:a enhet Dvs. i 1:a SATA-uttaget eller som IDE1?

Känner BIOS igen disken och anger dess märke/modell/Storlek???
(ni kopplade väl in strömkabeln också?)

Använder ni F12 etc. för att tillfälligt ändra till DVD-läsaren som 1:a bootenhet??

Jag gissar att 1:a och 2:a tipset ovan kan ha med saken att göra..

Jodå allt sånt är ok. Jag ska testa det som p9 sa och se om det kan lösa problemet.
Citera
2011-09-11, 17:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlichl
Var i Windows 7 Manager kan jag göra detta? Finns en väldans massa olika alternativ i det programmet nämligen.
Oj, hade missat din fråga...felåt.
Under Customization, fliken Explorer (I) hittar du under rubriken Navigation Pane en klickruta, klicka i den och sen är det bara att välja vad du vill dölja.

Jag håller med om att det i början kan ses som lite överväldigande men jag har genom åren testat massvis av liknande program och det här är helt klart det bästa.
Man får som sagt gräva lite, men det är värt det för när man väl lär sig hitta är det tokenkelt att ändra allt man vill.
Citera
2011-09-11, 17:54
Medlem
mlichls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Oj, hade missat din fråga...felåt.
Under Customization, fliken Explorer (I) hittar du under rubriken Navigation Pane en klickruta, klicka i den och sen är det bara att välja vad du vill dölja.

Jag håller med om att det i början kan ses som lite överväldigande men jag har genom åren testat massvis av liknande program och det här är helt klart det bästa.
Man får som sagt gräva lite, men det är värt det för när man väl lär sig hitta är det tokenkelt att ändra allt man vill.

Oavsett vilka inställningar jag gjorde så ändrades inte navigationspanelen någonting. Jag har startat om både webbläsaren och explorer.exe.
Citera
2011-09-11, 18:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlichl
Oavsett vilka inställningar jag gjorde så ändrades inte navigationspanelen någonting. Jag har startat om både webbläsaren och explorer.exe.
Åfan? Jag testade nämligen precis att ta bort Homegroup ur listan bara för att kolla och den försvann direkt. Körde du en omstart? Den frågar ju nämligen om du vill starta om explorer och gör du inte det...så får du starta om det manuellt eller boota om hela burken.

Edit...helvete vad jag läser slarvigt...isåfall vet jag inte vad det kan vara. Testa att starta om Windows och se om det hjälper men som sagt, för mig funkade det direkt efter omstart av explorer.
Citera
2011-09-11, 18:29
Medlem
mlichls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Åfan? Jag testade nämligen precis att ta bort Homegroup ur listan bara för att kolla och den försvann direkt. Körde du en omstart? Den frågar ju nämligen om du vill starta om explorer och gör du inte det...så får du starta om det manuellt eller boota om hela burken.

Edit...helvete vad jag läser slarvigt...isåfall vet jag inte vad det kan vara. Testa att starta om Windows och se om det hjälper men som sagt, för mig funkade det direkt efter omstart av explorer.

Jag ska pröva mig framåt genom att starta om datorn och lite andra idéer som jag har på lager.
Citera
2011-09-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowboy
Tänkte jag skulle formatera min Sony Vaio idag genom att använda Vaios Recovery Center.
Problemet är att jag fastnar på 0% när den skall kopiera software.
Då tänkte jag att jag skulle boota från en ny skiva men när jag kommer in i BIOS så kan jag inte välja boota från CD.

Hjälp tack?

Bumpar denna , någon som har en aning?, stannar fortfarande på 0% och nu kan jag inte ens mata ut från cdläsaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in