2010-05-26, 22:56
Medlem
Gregsons avatar
Jag har fått en sådan här backdoor.bot så jag tänkte formatera min operativsystemhårddisk. Men dessvärre vill sekvensen som låter mig göra det inte startas. Jag har ordnat i BIOS så att datorn ska boota från CDn men det går ändå inte igång. Jag var beredd på något sådant eftersom min cd-läsare är skadad men när jag därefter provade att koppla ur hårddisken som ska formateras och bara låta min andra vara kvar så gav mig datorn plötsligt möjligheten att formatera eller reparera. Till saken hör då att jag fick blåskärm varje gång datorn försökte ladda Windows, så jag tänkte att jag kanske kunde installera XP på min andra hårddisk, boota från den och på så sätt komma runt problemet. När jag såg reparera-alternativet ändrade jag mig dock och kopplade in operativsystemhårddisken och valde reparera, vilket verkar ha hjälpt för annars hade jag inte kunnat skriva det här.

Jag föreställer mig att det eventuellt kunde vara möjligt att göra på samma sätt igen men att istället välja att formatera? Vad som oroar mig är att datorn skulle formatera fel disk eller inte känna igen disken som ska formateras och automatiskt välja den andra, eftersom det var vad som skedde när jag valde reparera, eller kände datorn igen operativsystemet och vilken disk det låg på? Är det många steg innan formateringen inleds så att ovanstående missöde inte kan inträffa?
Citera
2010-05-27, 07:10
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Jag har fått en sådan här backdoor.bot så jag tänkte formatera min operativsystemhårddisk. Men dessvärre vill sekvensen som låter mig göra det inte startas. Jag har ordnat i BIOS så att datorn ska boota från CDn men det går ändå inte igång. Jag var beredd på något sådant eftersom min cd-läsare är skadad men när jag därefter provade att koppla ur hårddisken som ska formateras och bara låta min andra vara kvar så gav mig datorn plötsligt möjligheten att formatera eller reparera. Till saken hör då att jag fick blåskärm varje gång datorn försökte ladda Windows, så jag tänkte att jag kanske kunde installera XP på min andra hårddisk, boota från den och på så sätt komma runt problemet. När jag såg reparera-alternativet ändrade jag mig dock och kopplade in operativsystemhårddisken och valde reparera, vilket verkar ha hjälpt för annars hade jag inte kunnat skriva det här.

Jag föreställer mig att det eventuellt kunde vara möjligt att göra på samma sätt igen men att istället välja att formatera? Vad som oroar mig är att datorn skulle formatera fel disk eller inte känna igen disken som ska formateras och automatiskt välja den andra, eftersom det var vad som skedde när jag valde reparera, eller kände datorn igen operativsystemet och vilken disk det låg på? Är det många steg innan formateringen inleds så att ovanstående missöde inte kan inträffa?

Fel av mig förresten, alternativet var "Installera Windows" inte att formatera.
Citera
2010-05-28, 13:51
Medlem
Installera om windows 7 utan cd?

Tjena, har nyss köpt en bärbar dator. Vill dock blåsa rent den på en gång. Dock leverades den utan windows 7 skivor då det var installerat på den. Jag har en dvd brännare nu och tänkte göra en boot disc, hur göra man detta? Måste jag inte ha en slags serial key för att installera skiten igen sedan? Vart hittar jag den? : )
Citera
2010-05-28, 13:56
Medlem
Nu såg jag att det finns en widows 7 produktnyckel under datorn, är det denna jag behöver?
Citera
2010-05-28, 13:59
Medlem
supertomtens avatar
Ominstallera Windows XP?

Har produktnyckel till Windows Home SP1 Swe som jag fick när jag köpte datorn.
Dock hittar jag ej cd.

Så jag laddade ner Windows Home SP3 Eng och produktnyckeln fungerade ej.

Hur ska jag gå tillväga för att installera om?

Tack på förhand!
Citera
2010-05-28, 13:59
Medlem
extravaganjas avatar
SP1 swe är inte samma som SP3 eng.......
Citera
2010-05-28, 14:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supertomten
Har produktnyckel till Windows Home SP1 Swe som jag fick när jag köpte datorn.
Dock hittar jag ej cd.

Så jag laddade ner Windows Home SP3 Eng och produktnyckeln fungerade ej.

Hur ska jag gå tillväga för att installera om?

Tack på förhand!

Se till att ha Svensk XP Home.....
Citera
2010-05-28, 14:01
Medlem
supertomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extravaganja
SP1 swe är inte samma som SP3 eng.......

Okej så det är där felet ligger? Ok..
Citera
2010-05-28, 14:09
Medlem
Taranaxs avatar
Det brukar finnas något program som man ska köra för att skapa en installationsskiva. Kolla i program-mappen. Det brukar även stå i medföljande dokumentation hur du ska göra. Man brukar göra en sån skiva det första man gör.

Och, ja, det är den produktnyckeln du ska använda.
Citera
2010-05-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taranax
Det brukar finnas något program som man ska köra för att skapa en installationsskiva. Kolla i program-mappen. Det brukar även stå i medföljande dokumentation hur du ska göra. Man brukar göra en sån skiva det första man gör.

Och, ja, det är den produktnyckeln du ska använda.

Hittade detta program, det verkar vara det rätta

http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool

No? : )
Citera
2010-05-28, 14:18
Medlem
martigans avatar
Det brukar som sagt finnas en ghost image på en dold partition som man kan bränna ut från windows. Brukar i vissa fall även går att boota från den partitionen och installera om den vägen. Problemet är dock att man då även får med allt skit och onödiga programvaror som datortillverkarna väljer att skicka med datorerna. Själv så vill jag installera från en ren Windows skiva.

Men har du en giltig produktnyckel så borde du kunna ladda ner en windows 7 image och bränna ut och sedan installera den med din nyckel. Inget olagligt i det.
Citera
2010-05-28, 14:29
Medlem
Vart gör jag det då? Hittar ingen sån sida hos microsoft!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in