Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Jag har fått en sådan här backdoor.bot så jag tänkte formatera min operativsystemhårddisk. Men dessvärre vill sekvensen som låter mig göra det inte startas. Jag har ordnat i BIOS så att datorn ska boota från CDn men det går ändå inte igång. Jag var beredd på något sådant eftersom min cd-läsare är skadad men när jag därefter provade att koppla ur hårddisken som ska formateras och bara låta min andra vara kvar så gav mig datorn plötsligt möjligheten att formatera eller reparera. Till saken hör då att jag fick blåskärm varje gång datorn försökte ladda Windows, så jag tänkte att jag kanske kunde installera XP på min andra hårddisk, boota från den och på så sätt komma runt problemet. När jag såg reparera-alternativet ändrade jag mig dock och kopplade in operativsystemhårddisken och valde reparera, vilket verkar ha hjälpt för annars hade jag inte kunnat skriva det här.
Jag föreställer mig att det eventuellt kunde vara möjligt att göra på samma sätt igen men att istället välja att formatera? Vad som oroar mig är att datorn skulle formatera fel disk eller inte känna igen disken som ska formateras och automatiskt välja den andra, eftersom det var vad som skedde när jag valde reparera, eller kände datorn igen operativsystemet och vilken disk det låg på? Är det många steg innan formateringen inleds så att ovanstående missöde inte kan inträffa?
Fel av mig förresten, alternativet var "Installera Windows" inte att formatera.