2010-04-13, 20:55
  #2341
Medlem
Windows 7 Formatering

Hej

Jag har köpt denna produkt:
http://www.elgiganten.se/product/data/barbar-dator/AS5810TZG/acer-aspire-5810?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Jag har dock inte fått med någon Windows 7 DVD. Hur ska jag göra ifall jag vill formatera min dator i framtiden?


Kanske göra en säkerhetskopiering precis nu innan jag installerat någonting alls? Lagras då ett "nyformaterat Windows" på det ställe som jag kopierar till? Hur stor plats tar det i så fall?
Citera
2010-04-13, 20:57
  #2342
Medlem
BlaZeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misklahr
Hej

Jag har köpt denna produkt:
http://www.elgiganten.se/product/data/barbar-dator/AS5810TZG/acer-aspire-5810?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Jag har dock inte fått med någon Windows 7 DVD. Hur ska jag göra ifall jag vill formatera min dator i framtiden?


Kanske göra en säkerhetskopiering precis nu innan jag installerat någonting alls? Lagras då ett "nyformaterat Windows" på det ställe som jag kopierar till? Hur stor plats tar det i så fall?
Ring Elgiganten och fråga.
Citera
2010-04-13, 21:00
  #2343
Medlem
Gorillabass avatar
Ska finnas en recoverypartition som du når via antingen Start eller via D:\ Heter kort och gott recvovery.
Citera
2010-04-13, 21:08
  #2344
Medlem
Är det enda sättet att formatera Windows 7 med en Windows 7 DVD?
Citera
2010-04-13, 21:24
  #2345
Medlem
Gorillabass avatar
Du kan ju ladda hem en Win 7 och formatera som vanligt också då det på medföljande recovery följer med massa junk som bara tar plats och som man, aödrig använder.
Citera
2010-04-13, 21:32
  #2346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Du kan ju ladda hem en Win 7 och formatera som vanligt också då det på medföljande recovery följer med massa junk som bara tar plats och som man, aödrig använder.
Men om jag laddar hem det får jag ju inte det på en riktig version av windows 7?
Citera
2010-04-13, 21:36
  #2347
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misklahr
Men om jag laddar hem det får jag ju inte det på en riktig version av windows 7?


Sök efter Microsoft.Windows.7.Professional.x64.SWEDiSH-CRBS men tänk på en sak att din garanti försvinner om du inte har "deras" Win 7
Citera
2010-04-13, 21:38
  #2348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Sök efter Microsoft.Windows.7.Professional.x64.SWEDiSH-CRBS men tänk på en sak att din garanti försvinner om du inte har "deras" Win 7
Jag har inte planerat på att skaffa ett pirat-windows, då jag precis köpt en dator med riktiga windows. :/
Citera
2010-04-13, 21:44
  #2349
Medlem
Arasones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Vi börjar så här: Vad har du för dator?

LG P1 Pro.
Citera
2010-04-13, 21:50
  #2350
Medlem
Sheiks avatar
Tänkte ominstallera windows xp på en gammdata eftersom den var slö och långsam, det jag råkade göra fel var att instället för att formatera och installera på befintlig partition så skapade jag en ny. Såhär ser min situation ut nu.

c: 4 gig, innehåller ett operativsystem.
h. 125 gig, Min gamla c, innehåller också ett operativsystem.

Gör om gör rätt tänkte jag, och körde i skivan för ytterligare en ominstallation. Är nu vid vägskälet där man ska välja vart man skall installera skiten.

har c och h framför mig. Ska jag ta bort dessa, och skapa ny partition, eller installera windows xp på H?


Citera
2010-04-13, 21:55
  #2351
Medlem
balkanboyzs avatar
Du har all rätt i världen att ha en kopia av just Windows 7 på en dvd-skiva då lagen säger att licenen är just den som på undersidan av laptopen. OBS! Det måste dock vara den version som framgår av licensen. Och som ngn skrev, det finns alltid en back-up på hårddisken... Troligtvis startar du om datorn och håller inne typ F10 eller F11 för att gör en helt ny återställning.
Citera
2010-04-13, 21:57
  #2352
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasone
LG P1 Pro.
Det troliga felet är att HD-kontrollen är inställd på AHCI och bör vara så. "Fusklösningen" är att stänga av det i BIOS. Den rätta metoden är att integrera drivrutinerna för det med hjälp av nLite i XP-CD:n. Den sundaste metoden är dock att återgå till Vista och lösa problemen med det. För det var väl din dator levererad med från början, eller hur? Jag kan nämligen inte förstå varför man istället väljer att installera en crackad och strippad version man har hittat på piratbukten, faktiskt. Den mest ultimata lösningen är att installera Windows 7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in