2009-12-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansj
Fortsätter med mitt problem, se ovan.

Skaffade Partition Wizard, och gjorde gamla XP-disken till "Hidden". Då ville inte burken boota om. Löser sig om jag kör "Repair" mha Win7-skivan, men, hur 17 ska jag bli av med den gamla XP-installationen?

Vad jag har läst, så ska det bli en "ren" installation, om man väljer att inte uppgradera utan kör på "Avancerat"-alternativet, vilket jag gjorde (i och med att jag installerade på en anna partition/fysisk disk). Uppenbarligen icke.
Efter reparation så får jag följande information om felet som reparerats:
"Det finns ingen giltig systempartition i partitionstabellen"
Citera
2009-12-16, 02:15
Medlem
mecca--villages avatar
idag instalerade jag w7 på partiton d: och har vista på c: och vill nu ta bort vista men kan inte formatera c: :/ kan man bara ta bort windows mappen på c: eller hur ska jag gå till väga. är inte så hightec på detta ämne :/
Citera
2009-12-16, 07:55
Medlem
JonteBlåbärs avatar
Hej.

Mitt problem: Har en ny dator som jag vill installera Windows 7 64bit OEM på. Problemet börjar när jag ska välja disk att installera till, installationsprogrammet hittar nämligen ingen. Ingen katastrof, tänker jag, det är bara att installera de drivrutiner som finns på skivan som följer med moderkortet. I med skivan i DVD-läsaren och välja rätt drivrutin. Sagt och gjort men windows hittar fortfarande ingen disk. Kliar mig i huvudet ett tag och provar sen att lägga in drivrutinerna på ett USB-minne för att läsa in dem därifrån. No cigar. Provar med drivrutinerna på moderkortstillverkarens hemsida. Fortfarande ingen disk. Startar om datorn och går in i BIOS för att göra Onchip SATA ---> Native IDE istället för AHCI. Har ju läst på forumen att det ska funka så bra men icke.

BIOS hittar disken både i AHCI läge och IDE läge och visar rätt mängd utrymme. Windows däremot, gör det inte. Det jag tycker är absolut konstigast är att när jag under installationen går in på "Bläddra" för att välja drivrutin så finns ju disken där. Jag kan till och med "gå in" och bläddra i den (nu är den ju formaterad så det finns ju inget där, men ändå!)

Nu har jag i alla fall slut på fantasi och vet inte hur jag ska fortsätta så jag vänder mig till er, kära flashbackare, för hjälp.

Mobo: GA-MA785GMT-UD2H (har senaste BIOS versionen)
Minnen: Corsair 2x2GB 1333MHz
HDD: Seagate Barracuda 320GB ST3320613AS
Grafikkort: ATI HD4770 512MB
Processor: AMD Phenom2 550 Black Edition
ODD: Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail

Tack på förhand!
Citera
2009-12-16, 20:19
Medlem
Krångel med installation win xp

Hej, Datorn krånglar.
Jag sätter på datorn, sätter i win xp skivan och gör det som står ska göras, allt går bra fram till då man ska klicka på retur för att fortsätta, r för reperation och f3 för avsluta då jag kommer på att tangentbordet inte är ikopplat.
för att få tangentbordet att funka måste jag starta om datorn så det gör jag och sen dess krånglar det, när jag startar datorn kommer en massa vit text i ca 1 sec (typ "press F2 to setup") men efter det blir det bara svart och en vitt bindelsestreck - som blinkar, jag sätter i win xp skivan men det hjälper inte, startar om datorn men det hjälper inte.

Hjälp tack
Citera
2009-12-16, 20:53
Medlem
jungleboys avatar
Datorn startar inte eftersom att du har antagligen påbörjat formateringen redan så vissa filer är redan borta från din dator.

Kolla så att datorn bootar från CD och inte från hårddisken. tryck f2 när den den vita skärmbilden visas så kommer du in i BIOS och där ändrar du ordningen under BOOT. CD ska va etta, sen hårddisken. Det kan vara kvar så efter installationen är klar, bra att ha så om man måste boota från CD nån annan gång.

Hoppas d hjälper!
Citera
2009-12-16, 21:11
Medlem
Tack ;D
Fan vad smart du är (I)
Citera
2009-12-16, 21:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar sammanfogade //Mod
Citera
2009-12-17, 02:30
Medlem
Jag har en laptop med windows vista som jag köpte i somras. När jag köpt datorn fick jag ett meddelande att jag kunde beställa hem win 7 kostnadsfritt, sagt och gjort: nu har jag windows 7 skiva hemma.

Min fråga är följande: om jag installerar win 7, kommer mina filer att försvinna från hdd? Jag har ju en extern hdd som jag kan föra över filerna till men det tar ju sin lilla tid och går det att undvika så gör jag gärna det
Citera
2009-12-17, 10:01
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Jag har en laptop med windows vista som jag köpte i somras. När jag köpt datorn fick jag ett meddelande att jag kunde beställa hem win 7 kostnadsfritt, sagt och gjort: nu har jag windows 7 skiva hemma.

Min fråga är följande: om jag installerar win 7, kommer mina filer att försvinna från hdd? Jag har ju en extern hdd som jag kan föra över filerna till men det tar ju sin lilla tid och går det att undvika så gör jag gärna det
Om du väljer att uppgradera kommer du ha kvar allt som det var.
Citera
2009-12-17, 15:25
Medlem
Problem vid formatering av Win XP och Win 7

Hallå

Jag ska beskriva problemet. jag satt på Windows XP, och började fundera på om man skulle uppgradera till Win 7. sagt och gjort, jag försökte formatera om med ett nytt win 7 men det blev bara att Win 7 la sig över Win xp och program krockade osv osv.

Då bestämde jag mig för att formatera igen till XP igen för att slippa problem. Så jag bootar med en Win XP pro sp3 inkl swe skiva, allt verkar frid och fröjd. Den går alla 100% av formateringen, men när jag ska börja installera själva windows så får jag upp meddelandet att :

"Sätt in CD-skivan Windows XP Pro SP3 skivan i cd-romen bla bla" och "Filen asms på windows pro service pack 3 cd behövs".

Helvete tänker jag, och försöker formatera ännu en gång. Nu är det så att försöker jag boota med xp-skivan och formatera om på nytt, börjar den ladda för formaterings-menyn men hoppar ur den, och ger mig en blue-screen som säger ungefär:

"Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem".

Vad i helvete ska jag göra?
Citera
2009-12-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Om du väljer att uppgradera kommer du ha kvar allt som det var.

Grymt! Tack ska du ha
Citera
2009-12-17, 18:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar sammanfogade //Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem