2009-07-10, 13:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konn
Hejsan!

Jag har bara en snabb fråga om installation av operativ.

Det är så nu att jag har kört med en hårddisk som jag har Ubuntu på. Jag blev lite sugen på Vista och har bestämt mig för att installera det. Jag tänkte sätta in en till hårddisk och installera det på det, i risk att jag förstör Ubuntu. Nu tänkte jag göra så att jag kopplar ur den första hårddisken medans jag installerar Vista, så jag kan vara riktigt säker på att ingenting skiter sig. Jag har alltså den andra hårddisken kopplad till SATA 2 och tänkte efter installationen koppla in min första i sin vanliga ingång SATA 0. Går det att göra på detta sätt? Efter jag har kopplat in båda hårddiskarna med Ubuntu på HDD1 och Vista på HDD2, så startar jag datorn och går in på Boot Menu F12 och väljer min hårddisk att boota på?

Kan det bli några komplikationer? Går det bra att koppla ur den första hårddisken med Ubuntu medans jag installerar på den andra?

Väldigt tacksam för svar!

Tack!

Konn

Nej det blir fel.
Eftersom båda operativsystemen kommer att "tro" att de är installerade på C:\.
På vilken enhet har du unbuntu idag?
Montera disken som du vill ha Vista på och installera vista på den utan att demontera disken med unbuntu.

Jag är inte 100 på kompatibiliteten här men det borde gå att fixa med en bootmeny

Boot menu F12 förutsätter att HDDn som man tänker boota från är monterad som C:\

Det kan hända att jag är ute och cyklar men då får någon rätta mig.
Citera
2009-07-10, 13:38
Medlem
Om du sätter i en annan disk med ett annat operativ kommer inte den första disken skadas.
Du sätter bara boot på den disken du vill använda.
Citera
2009-07-10, 13:43
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan få dem att samexistera, men Vista kommer egoistiskt, utan att fråga dig, skriva över Grub.
(Ubuntus startare).
Då får du boota på en Ubuntu Live-CD och köra en ominstallation av Grub.
Google vet mera!
Citera
2009-07-10, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan få dem att samexistera, men Vista kommer egoistiskt, utan att fråga dig, skriva över Grub.
(Ubuntus startare).
Google vet mera!

Även om jag gör på det sättet jag beskrev?!

Dumma Vista!

Tack för svaren!

Tack!

Konn
Citera
2009-07-10, 15:06
Medlem
kanulas avatar
Tråd ihopsydd.
/Mod
Citera
2009-07-10, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
(Ubuntus startare).
Google vet mera!

Om jag gör på det här sättet då:

Jag installerar Vista på en annan dator så att det är helt installerat, sedan tar jag den datorns hårddisk och sätter in i datorn jag har Ubuntu på första hårddisken, går det för sig?

Tack!

Konn
Citera
2009-07-10, 16:38
Medlem
..FAN..s avatar
Vill sätta ihop två partitioner som jag delade tidigare men vill inte omformatera datorn. Dessutom hittar inte Vista den delade partitionen i "Datorn" (http://i25.tinypic.com/10px9wx.jpg) men i "Datorhanteringen" (http://i25.tinypic.com/29leqeb.jpg) finns den med.

Om man högerklickar på den nya partitionen så kan man välja "Ta bort partition".
Om jag gör detta kommer de 50gb som den delen är på att försvinna eller kommer dom återgå till den gammla disken ( C: )??
Citera
2009-07-10, 17:13
Medlem
Problem efter dual boot

Jag har försökt att dual boota min dator med Windows XP 32bit tillsammans med mitt primära Windows 7 64bit. Problemet är att nu efter att jag installerat XP på en ny partition så verkar datorn inte hitta något operativsystem överhuvudtaget. BIOS stannar på "Verifying DMI pool data...........". Kan tillägga att jag innan problemet försökte installera en ny hårddisk, vilket misslyckades. Jag kunde dock fortfarande boota Windows 7. Jag installerade även en Parallellport utan problem. Någon aning om vad jag har gjort fel?
Citera
2009-07-10, 17:21
Medlem
backmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..
Vill sätta ihop två partitioner som jag delade tidigare men vill inte omformatera datorn. Dessutom hittar inte Vista den delade partitionen i "Datorn" (http://i25.tinypic.com/10px9wx.jpg) men i "Datorhanteringen" (http://i25.tinypic.com/29leqeb.jpg) finns den med.

Om man högerklickar på den nya partitionen så kan man välja "Ta bort partition".
Om jag gör detta kommer de 50gb som den delen är på att försvinna eller kommer dom återgå till den gammla disken ( C: )??

det kommer att försvinna. du tar bort partitionen och det innebär ju med ren automatik att allt försvinner
Citera
2009-07-10, 17:24
Medlem
..FAN..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backmeister
det kommer att försvinna. du tar bort partitionen och det innebär ju med ren automatik att allt försvinner
Har inge på den men, försvinner 50gb bara så där så att man inte kan använda dom
Citera
2009-07-11, 19:32
Medlem
Är ganska okunnig i ämnet, men ska försöka beskriva problemet. Jag har Windows Vista 32-bitars.

Fick genom Windows-update tillgång till Service Pack 2. Försökte installera skiten genom nätet, men det hängde sig och det gick aldrig att installera. Installationshistoriken menar dock på att jag har installerat det, men samtidigt står det under "system" att jag endast har Service Pack 1. Windows-update signalerar om att jag kan uppdatera till SP 2, men den filen är endast 16,8 mb. Igår var filen mellan ~ 70 - ~ 450 mb.

Nåväl. Efter det misslyckade installationsförsöket så kommer det varje gång jag stänger ner datorn fram en text: "Konfiguerar uppdateringar", likaså uppkommer texten "Uppdaterar steg 3/3 0% klart" varje gång jag startar om datorn. När datorn väl startat om sig, kommer det fram en diagonalruta där det står att ett fel inträffat och att installationen misslyckats, alternativt ett odefinierbart fel inträffat.

Jag har efter inrådan av Microsoft support laddat ner Verktyg för systemuppdatering (KB947821) samt Windows Server 2008 Service Pack 2 och Windows Vista Service Pack 2 – fristående version för alla språk (KB948465)...

Jag har följt tipsen 1, 2, 3 i denna guide för felsökning: http://support.microsoft.com/kb/947366

Jag har kört systemåterställning varje gång jag misslyckats installera det för att komma tillbaka till scratch. Jag har även kört datorn i cleanboot, men inte heller det har fungerat.
Det är ganska underligt för en stor del diskutrymme har frigjorts sen jag försökte installera det från första början. Jag har en piratkopia på Officepaketet, men i övrigt är allt annat i sin ordning.

Någon som har någon aning om hur jag får rätt på det hela? Vill ni inte skriva här hur man gör kan ni PMa mig.

Tack på förhand!
Citera
2009-07-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoonbootsFC
Är ganska okunnig i ämnet, men ska försöka beskriva problemet. Jag har Windows Vista 32-bitars.

Fick genom Windows-update tillgång till Service Pack 2. Försökte installera skiten genom nätet, men det hängde sig och det gick aldrig att installera. Installationshistoriken menar dock på att jag har installerat det, men samtidigt står det under "system" att jag endast har Service Pack 1. Windows-update signalerar om att jag kan uppdatera till SP 2, men den filen är endast 16,8 mb. Igår var filen mellan ~ 70 - ~ 450 mb.

Nåväl. Efter det misslyckade installationsförsöket så kommer det varje gång jag stänger ner datorn fram en text: "Konfiguerar uppdateringar", likaså uppkommer texten "Uppdaterar steg 3/3 0% klart" varje gång jag startar om datorn. När datorn väl startat om sig, kommer det fram en diagonalruta där det står att ett fel inträffat och att installationen misslyckats, alternativt ett odefinierbart fel inträffat.

Jag har efter inrådan av Microsoft support laddat ner Verktyg för systemuppdatering (KB947821) samt Windows Server 2008 Service Pack 2 och Windows Vista Service Pack 2 – fristående version för alla språk (KB948465)...

Jag har följt tipsen 1, 2, 3 i denna guide för felsökning: http://support.microsoft.com/kb/947366

Jag har kört systemåterställning varje gång jag misslyckats installera det för att komma tillbaka till scratch. Jag har även kört datorn i cleanboot, men inte heller det har fungerat.
Det är ganska underligt för en stor del diskutrymme har frigjorts sen jag försökte installera det från första början. Jag har en piratkopia på Officepaketet, men i övrigt är allt annat i sin ordning.

Någon som har någon aning om hur jag får rätt på det hela? Vill ni inte skriva här hur man gör kan ni PMa mig.

Tack på förhand!

Prova avinstallera ditt Säkerhetspaket, tyvärr ett måste med vissa för att de skall släppa greppet, om det är orsaken. Clean Boot hjälper bara på vissa saker, men andra går djupare.

Kan ju även bero på ngn hårdvara som precis börjat strula.
Låt dem fortsätta, du kan ju tex erbjuda dem att skicka in en "MPS-report".

Du kan även testa ominstallera på sidan om ditt nuvarande OS, och sedan ta bort din gamla installation efter du kopierat över de saker du vill ha kvar till den nya installationen. Vet du inte hur låt dem hjälpa dig om ni ändå har kontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in