2009-07-07, 21:06
Medlem
Var ute och cyklade på fyllan utan hjälm och åkte in i en lyktstolpe rätt så ordentligt. Fick sy ihop pannan ungefär 1cm ovanför vänster ögonbryn med åtta stygn och nu när jag har precis tagit studenten och söker jobb så hjälper det knappast.

Finns inget bevis på att jag var full då jag aldrig tog blodprov eller fick blåsa på sjukan.

Vet att det är 1/100 men finns det någon chans att man kan få ut något av detta?
Citera
2009-07-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klick
Var ute och cyklade på fyllan utan hjälm och åkte in i en lyktstolpe rätt så ordentligt. Fick sy ihop pannan ungefär 1cm ovanför vänster ögonbryn med åtta stygn och nu när jag har precis tagit studenten och söker jobb så hjälper det knappast.

Finns inget bevis på att jag var full då jag aldrig tog blodprov eller fick blåsa på sjukan.

Vet att det är 1/100 men finns det någon chans att man kan få ut något av detta?

Om du är försäkrad, vilket jag tror du är, och det är dokumenterat så kan du få pengar, ja.

Ta kontakt med sjukhuset och säg att du vill ha en kopia på din journal. Sedan skickar du in journalen med bilder på ärret (försök ta i sådant ljus så ärret ser sämre ut än vad det är) till ditt försäkringsbolag. Man får mycket pengar för ärr i ansiktet, speciellt om det är synligt.
Citera
2009-07-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KollaEnHink
Om du är försäkrad, vilket jag tror du är, och det är dokumenterat så kan du få pengar, ja.

Ta kontakt med sjukhuset och säg att du vill ha en kopia på din journal. Sedan skickar du in journalen med bilder på ärret (försök ta i sådant ljus så ärret ser sämre ut än vad det är) till ditt försäkringsbolag. Man får mycket pengar för ärr i ansiktet, speciellt om det är synligt.

Kan säga att det är väldigt synligt, bytte plåster idag och det första jag tänkte på när jag såg det var Frankenstein.

Hur mycket kan man få för ärret skulle du tippa på? Det går längs hela ögonbrynet typ.

Hur lång tid tar hela processen med försäkringsbolaget och så? En polares tjej krockade med sin moped för några år sen och för henne tog det över ett år.
Citera
2009-07-07, 21:38
Medlem
terms avatar
Försäkringsbolaget betalar bara när det finns utredning om vilken bestående skada eller men det finns. Alltså ska du ligga på is till dess du ser hur ärret kommer att se ut. Du bör däremot anmäla till försäkringsbolaget redan nu. Du kan dessutom ha rätt till ersättning för kostnader du haft.
Citera
2009-07-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av term
Försäkringsbolaget betalar bara när det finns utredning om vilken bestående skada eller men det finns. Alltså ska du ligga på is till dess du ser hur ärret kommer att se ut. Du bör däremot anmäla till försäkringsbolaget redan nu. Du kan dessutom ha rätt till ersättning för kostnader du haft.

Vänta? Ett ärr ändrar form i något år väl?
Citera
2009-07-07, 21:48
Medlem
terms avatar
Citat:
Vänta? Ett ärr ändrar form i något år väl?
Troligtvis betalar försäkringsbolaget bara ut ersättning för bestående men. Något som försvinner på ett år är inte ett bestående men, och ger inte rätt till ersättning. Du måste troligtvis inte vänta ett år, men i vart fall så länge att man kan uppskatta hur fult ärret blir. Ett par månader kanske?
Citera
2009-07-07, 22:01
Medlem
smurfehs avatar
Sen att han var packad gör väl saken knappast bättre.. Har för mig att de flesta bolag aldrig betalar ut ersättning om berusningsmedel var inblandat.
Citera
2009-07-07, 22:13
Bannlyst
Citat:

Vad har du för försäkringsbolag?

Har du tex Skandia barnförsäkring och är under 30 år och det finns intyg från sjukan så har du rätt till ersättning.
Bra att de inte finns papper på att du var onykter i sådana fall. Är du över 18 år så klassas du som myndig och då är reglerna genast mycket hårdare.
Är du under 18 år så spelar det ingen roll vare sig du har alkohol eller droger i kroppen om du skadar dig.

Hur mycket pengar det ger blir svårare att säga så här. De flesta försäkringsbolag har en fastställd lista man går efter och sitter ärret på ett utsatt ställe som tex ansiktet, så ger det mer ersättning.

Men som tidigare skrivits ska du göra en anmälan snarast till ditt försäkringsbolag.
Citera
2009-07-07, 22:17
Medlem
Jag fick sy 2 gånger när jag var mindre under min haka. Fick ut cirka 80 000kr för det. Fast det var nog för att jag var liten när jag fick sy och att ärret faktiskt är riktigt fult. Fast inte synligt om man kollar direkt på mig, man måste liksom kolla underifrån om det ska synas.
Citera
2009-07-08, 23:55
Medlem
Phass avatar
Vad är "preskriberingstiden" för ärr? Det går inte att få pengar för ärr som inträffat för 10-15 år sedan?
Citera
2009-07-09, 08:46
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Vad är "preskriberingstiden" för ärr? Det går inte att få pengar för ärr som inträffat för 10-15 år sedan?

Det står i försäkringsvillkoren, läs dem.
Citera
2009-07-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phas

Jag fick pengar för mina ärr som jag drog på mig när jag var 6 år gammal, så det är inte helt omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in