2009-07-07, 17:15
Medlem
Conceptions avatar
Kan kallödningar går sönder vid vibrationer eller ett hårt slag?

Pratar om en kallödning som sitter i en modern (integrerad) bilstereo. Finns det öht några kallödningar i en sådan?
Citera
2009-07-07, 17:28
Medlem
orengs avatar
på fråga 1, JA
på fråga 2, kallödning är ju en misslyckad fog vilket inte är så vanligt då det görs maskinellt. Men fel kan ju uppstå även där om det är dåligt tenn eller fel på löd-spetsen.

Vad är problemet? glapp??
Jag skulle hellre tro det är nån kabel eller kontakt som är kass
Citera
2009-07-07, 20:38
Medlem
Conceptions avatar
Jag hade inbrott i bilen. Efter inbrottet så har det klickat/glappat i högtalarna och ibland försvinner ljudet helt.

Jag har märkt att om jag trycket in frontpanelen på stereon i bilen så funkar ljudet igen. Släpper jag trycket så glappar det igen. Nu trilskas försäkringsbolaget med mig då de säger att det är en kallödning som gått sönder i stereon och det har inte kunnat hända pga av ett inbrott. Därav ska jag inte få någon ersättning.

Jag tror att tjuven kan ha slagit till frontpanelen i hopp om att få loss stereon (det är en integrerad stereo i en modern saab) och då slagit sönder någonting i den.

försäkringsbolaget vill jag ska skicka in den till en radioreparatör men vad jag vet så repareras inte såna moderna stereos längre utan man byter hela enheten. Så ligger det till.
Citera
2009-07-08, 09:52
Medlem
orengs avatar
OK, förstår att de säger nej i första hand.
Men jag tror ändå inte det beror på kallödning. Nånting är misshandlat och bör ju ersättas av förs.bolaget.
Lämna in stereon och hör vad de säger på rep-firman.
Citera
2009-07-08, 10:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oreng
OK, förstår att de säger nej i första hand.
Men jag tror ändå inte det beror på kallödning. Nånting är misshandlat och bör ju ersättas av förs.bolaget.
Lämna in stereon och hör vad de säger på rep-firman.

Har kontaktat rep-firmor lite varstans i sverige och de flesta tar inte emot dem. Sen har de inte möjlighet att testa den heller då de inte har den övriga bilen heller eller andra prylar att koppla ihop den med. Allting är integrerat med varandra nuförtiden. Felsökningskostnaden är dessutom mer än vad det kostar att köpa en ny.

Nuförtiden lagar man inte en sån stereo. Man byter ut dem direkt.

Vet inte riktigt vad man ska göra.
Citera
2009-07-08, 11:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Conception, då är det bara till att fixa det själv eller köpa nytt anser jag.

Plocka ut bilstereon och öppna den, kan du hitta vart felen är kan du sedan fundera på om du själv kan fixa det, kall lödningar kan man fixa och är det bara glapp eller något annat så möjligt det går att åtgärda.
Om inte är det nog bättre skaffa en ny istället.
Citera
2009-07-08, 11:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Conception, då är det bara till att fixa det själv eller köpa nytt anser jag.

Plocka ut bilstereon och öppna den, kan du hitta vart felen är kan du sedan fundera på om du själv kan fixa det, kall lödningar kan man fixa och är det bara glapp eller något annat så möjligt det går att åtgärda.
Om inte är det nog bättre skaffa en ny istället.

Japp, det får nog bli så. Dock har jag redan köpt en ny och monterat in men kanske kan få nåt för den gamla om man lagar den.

Men ni tror det är kört att försöka driva detta mot försäkringsbolaget alltså?
Citera
2009-07-09, 12:10
Medlem
Jag gissar att försäkringsbolaget inte har sett på stereon och då kan dom fan inte säga att det är en kallödning, så jävla sjukt! Självklart har något gått sönder vid inbrottet, men försäkringsbolag gör allt vad de kan för att inte behöva ersätta sina "kunder". Ring till dem tills de ger dig ersättning eller säg att någon firma har kollat och konstaterat att det inte är en kalllödning eller liknande?

Har man lite "el-felsökningskunskaper" ska det nog inte vara så svårt att hitta vart det glappar. Kolla om du ser en spricka i lödtennet där kablar är fastlödna eller om lödklumparna har lossnat från kretskortet någonstans. Vanligt fel vid kallödning eller stötar när kretskort eller kablar har skakats/dragits i. I ditt fall EJ pga kallödning iofs.

Lycka till och återkomm med vad de säger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in