• 1
  • 2
2009-07-20, 13:25
Medlem
Virker som det er samme tilstander i Sverige også. I Norger det blitt omtrent like vanskelig. For litt over ett år siden sto bankene i kø for å få oss til låne penger til drømmer. Nå derimot får man knapt låne penger til mareritt engang.

Jeg synes du oppfyller alle kriterier for et lån på 140 000,-

Er det ikke slik at 140 000,- kan fungere som boliglån da? Siden du har boliglån fra før. Nå blander jeg kanskje sammen ting og tang.

Jeg ville uansett ha avtalt møte med en kunderådgiver i din faste bank. Og når du legger frem saken godt, så synes jeg i det minste du kan få et forbrukslån med ugunstig rente.

Fra mitt ståsted skjønner jeg ikke hvorfor bankene skal være så vanskelige når de selv kan tjene massevis med penger på høy rente. Men så er vel ikke jeg noe bankdirektør- materiale heller da :P hehe
Citera
2009-07-24, 11:57
Medlem
Lite uppdateringar

Jag prövade till slut att söka hos lendo. Det tog knappt en dag så hade jag fått ett erbjudande från SEB, dock med 10% ränta.
Jag väntade ett par dagar till men inget annat lånerbjudande hade kommit in så jag accepterade lånet från SEB. Ytterligare en dag dröjde och jag fick hem ett skuldebrev att underteckna. Och whooollaaa nästa dag så fanns det 140000 på mitt konto
Skönt! Nu så kan jag påbörja lägenhetsrenoveringen så man slipper bo hos kompisar.

Jag kan verkligen rekommendera Lendo till er som har det svårt att få lån hos vissa banker.

Swedbank har något att lära sig av tex SEB. De har nyss förlorat mig som kund + 5 st andra.
Citera
2009-07-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .mangeman
Jag prövade till slut att söka hos lendo. Det tog knappt en dag så hade jag fått ett erbjudande från SEB, dock med 10% ränta.
Jag väntade ett par dagar till men inget annat lånerbjudande hade kommit in så jag accepterade lånet från SEB. Ytterligare en dag dröjde och jag fick hem ett skuldebrev att underteckna. Och whooollaaa nästa dag så fanns det 140000 på mitt konto
Skönt! Nu så kan jag påbörja lägenhetsrenoveringen så man slipper bo hos kompisar.

Jag kan verkligen rekommendera Lendo till er som har det svårt att få lån hos vissa banker.

Swedbank har något att lära sig av tex SEB. De har nyss förlorat mig som kund + 5 st andra.

Mangeman:

Du har PM.
Citera
2009-08-10, 20:50
Medlem
Citat:
Jag behöver ta ett lån på 140 000kr. Dessa pengar ska användas till akuta renoveringar av hela min lägenhet. såsom kök+badrum(fuktskador) + nya golv. försäkringsbolaget vill ej hjälpa till med detta då de anser det som dåligt underhåll!!

Jag har en fast inkomst på 299000kr.
Jag har inga betalningsanmärkningar.
Jag har ett bolån på 720000kr, csn på 80000kr, samt ett lån på 13000kr som jag tänkte lösa i samband med detta nya lån.
Jag har inga andra större utgifter + att jag äger ingen bil.
Borde inte jag uppfylla kriterierna för att få kunna ta ett lån på 140000? avbetalningstid på ca 8-10 år hade jag tänkt.

Jag fick nämligen avslag när jag ansökte på swedbanks hemsida, utan någon vidare förklaring.
Jag ansökte sedan hos Forex, också via webben. De ville att jag skulle ringa upp för att komplettera med uppgifter. Jag ringde dem och de sa bara "vi kan erbjuda dig ett lån på max 100000kr med en ränta på 7% (någonting) och du måste ha en borgenär" !!

Hjälp mig någon, vart kan jag vända mig? Vart kan man få ett lån utan borgenär? Jag har ingen möjlighet att ordna med en borgenär.
jag har ju fast inkomst! trodde att jag hade en rätt hyffsad inkomst ändå..

Jag ska tillägga också att jag har ingen säkerhet att lämna då min bostadsrätt redan är pantsatt till min bank (swedbank)

Tacksam för svar

Synes det er vanskelig å få mindre lån i banker og jeg da men :P
Citera
2009-08-19, 18:28
Medlem
ikanobanken funkar nog
Citera
2009-08-19, 18:51
Medlem
Citat:
Jag var på möte idag hos en kille på Swedbank (tråkigare snubbe får man leta efter). Han satt vid sin dator och knappade in uppgifterna och mumlade lite och kliade sig i huvudet. Han sa sedan bara: tyvärr vi kan inte bevilja er något lån över huvudtaget. Jag frågade varför och till svars fick jag att jag har för många förfrågningar, vad jag vet så är det 7-8 st sedan 3 år. Och allt är avbetalat förrutom mitt bostadslån och ett annat lån på 20000 som jag tänkte lösa med detta lån. Jag hade t.o.m med mig en jättesnygg budget för 2 år framåt som jag har slitit med. Jag hade även med mig anställningsbevis med lönespec å allting, men han blängde bara 1 sek på dem så jag hade inte behövt att ta med dem för de bedömer en individuellt via deras datasystem med deras beräkningar osv och lyssnar inte på hur personen ifråga ser på sin ekonomi. Skitdåligt av Swedbank tycker jag!!

Så nu sitter jag i skiten! jag vågar knappt ansöka någon annanstans nu pga fler kreditupplysningar kommer säkert att sänka min scoring ännu mer..

I teorin får/kan inte banken ta hänsyn till hur många förfrågningar hos UC du har. I praktiken däremot kollar de detta HÅRT! Om de upplever att du är en spontan och ekonomiskt svajig person så nekar de dig lån utan några riktiga grunder. Min kära mor har jobbat i en större bank, och jobbar nu mer i det största bolåneinstitutet, på skapligt hög nivå. Så jag passar mig verkligen innan jag drar på mig en kreditupplysning, om man säger så. Bara i nödfall!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in