2007-03-16, 21:04
Bannlyst
Hårdrocken är sorterad i någorlunda alfabetisk ordning resten är blandat efter genre och ordning de ställs tillbaka.

Jag har ca 400 köp-cd och har skrotat plastfodralen för fickor, DJ-fickor gör en avsevärd skillnad i utrymme och mindre damm. Har aldrig ångrat mig utan funderar på att göra samma sak med dvdfilmer.
Citera
2007-03-16, 21:09
Medlem
WoWbaggers avatar
Det beror helt klart på hur mycket man har att sortera, själv kör jag alfabetiskt ordning rakt av på vinylerna. Länder funkar helt klart också vilket jag kör med i metalmappen på datorn medans cdskivorna är sorterade efter genre.
Citera
2007-03-16, 21:11
Medlem
shows avatar
Jag har alla genres 'för sig själva' (alltså då blandar jag inte dom) och sedan så kör jag bara alfabetisk ordning (årtal på en artists skivor).

Jag skulle inte skrota fodralen, tycker att det ser snyggt ut ifall man har ett skönt CD-ställ.
Citera
2007-03-16, 21:23
Medlem
mo0kies avatar
cd's sorterar jag efter genres, vinyler efter senast inköpta
Citera
2007-03-16, 21:26
Medlem
straycats avatar
Har sett en modell av plastficka till cd jag gillar den har två "fickor" en för
skivan och en för omslaget samt hårda kanter någon som vet var dom finns
att köpa ?
Citera
2007-03-16, 21:27
Medlem
salabimms avatar
Bra (de som inte är från min mörka hiphop period, med något undantag) skivorna är sorterade i bokstansordning. De anrda är huller om buller
Citera
2007-03-16, 21:48
Medlem
shows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo0kie
cd's sorterar jag efter genres, vinyler efter senast inköpta

Intressant. Första gången jag hör om det. Vad ska man säga? Är det bra? (lol)

Citat:
Ursprungligen postat av salabimm
Bra (de som inte är från min mörka hiphop period, med något undantag) skivorna är sorterade i bokstansordning. De anrda är huller om buller

Mörka hiphop period? Vad menar du exakt? Vad har du för hiphop? Kan du tänka dig o sälja något?
Citera
2007-03-16, 22:23
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Vinylerna i Alfabetisk.
Cd-skivorna i genre sedan efter det i Alfabetiskt.
Mapparna på datorn är alfabetisk där också.
Citera
2007-03-16, 22:28
Medlem
straycats avatar
Lite förvarings-lösningar
www.cd-rek.nl
www.reddisplays.com
www.deconomix.com
Citera
2009-11-09, 00:37
Medlem
SHEELA-NA-GIGs avatar
Hur sortera dessa skivor i samlingen?

Jag sorterar mina skivor i alfabetisk ordning efter artistens efternamn/gruppens namn men har nu stött på ett problem.

Jag har en skiva med Elliott Smith, och en skiva med The Smiths. Båda sorteras in på bokstaven S eftersom jag alltid bortser från The på grupper som heter något som börjar på The. (Bortsett från gruppen med det ironiska namnet "The The" om jag nu hade haft någon skiva med dem, vilket jag dock inte har.)

Så vilken av dessa bör alltså stå först i skivsamlingen?
Smith, Elliott
eller
Smiths

Spontant tänker jag Elliott Smith-skivan först eftersom Smith är ett kortare ord än Smiths.

Rätt eller fel vad säger ni?
Citera
2009-11-09, 00:38
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHEELA-NA-GIG
Jag sorterar mina skivor i alfabetisk ordning efter artistens efternamn/gruppens namn men har nu stött på ett problem.

Jag har en skiva med Elliott Smith, och en skiva med The Smiths. Båda sorteras in på bokstaven S eftersom jag alltid bortser från The på grupper som heter något som börjar på The. (Bortsett från gruppen med det ironiska namnet "The The" om jag nu hade haft någon skiva med dem, vilket jag dock inte har.)

Så vilken av dessa bör alltså stå först i skivsamlingen?
Smith, Elliott
eller
Smiths

Spontant tänker jag Elliott Smith-skivan först eftersom Smith är ett kortare ord än Smiths.

Rätt eller fel vad säger ni?

Helt rätt. Jag skulle lagt in det kortare först.
Citera
2009-11-09, 00:41
Medlem
Helt rätt enligt mig (och alla publicerade strukturer på samlingar jag stött på)! Jag ha samma struktur på min skivsamling där det blev lite grötigt med Black Sabbath, Blackfoot och Black Oak Arkansas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in