Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Nej, jag har ingenting till övers för de elitistiska kvinnorna eftersom jag inte skattar deras kunskaper särskilt högt. De kanske är bra på att ta sig fram, men de flesta av dem saknar klokskap, insikt i den verklighet som de flesta kvinnor lever i - de intar ett uppifrånperspektiv och använder sig själva som mall.
Förr var det kvinnor från övre medelklass och överklass som hade möjlighet att studera och de använde sina kunskaper för att medvetandegöra kvinnor (Precis som fackföreningsrörelsen medvetandegjorde en helt obildad befolkning). Du kan inte göra den jämförelsen med elitkvinnor - vanliga kvinnor av idag! Jag är inte ett dugg beroende av dem. Jag har stannat bland de mina, jag har ett högt mått av kunskap och begåvning och jag använder den i min vardag för att peppa kvinnor att också skaffa kunskap, att också stå upp för sig själva. Vi behöver inte er - ni behöver oss för att öka på numeräret, samtidigt som ni föraktar oss lika mycket som de elitistiska männen!
Förr var det kvinnor från övre medelklass och överklass som hade möjlighet att studera och de använde sina kunskaper för att medvetandegöra kvinnor (Precis som fackföreningsrörelsen medvetandegjorde en helt obildad befolkning). Du kan inte göra den jämförelsen med elitkvinnor - vanliga kvinnor av idag! Jag är inte ett dugg beroende av dem. Jag har stannat bland de mina, jag har ett högt mått av kunskap och begåvning och jag använder den i min vardag för att peppa kvinnor att också skaffa kunskap, att också stå upp för sig själva. Vi behöver inte er - ni behöver oss för att öka på numeräret, samtidigt som ni föraktar oss lika mycket som de elitistiska männen!
Ja, det är klart att de har ett uppifrån perspektiv, precis som männen från den klassen. Jag sa bara att om man vill så KAN man hitta andra identifieringsgrunder med människor som inte har samma bakgrund, därmed inte sagt att det är något tvunget.
Just du kanske inte är beroende av elitkvinnor, men om vi antar att det trots allt finns kvinnor med makt, som kan få igenom ett förslag (pga av den makt de besitter) och komma med ekonomiska finanser, till att tex arbeta för kvinnors rätt till utbildning. (Drottning Rania i Jordanien arbetar mot hedersmord och kvinnors rätt till samma utbildning som män). Så tycker jag att det är positivt i den bemärkelsen.