2013-03-15, 22:26
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Den enklaste är att ge bosnier och albaner ett ultimatum, endera går ni tillbaka till er kristna tro eller så blir ni utvisade till Turkiet med dom andra muslimerna.

Vägrar dom ovanstående alternativ är det bästa att släppa atombomber över hela skiten annars får vi aldrig fred på Balkan och i Europa
Eller så hänger vi personer som dig då blir det frid och fröjd
Citera
2013-03-15, 22:39
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-D
Får jag bara fråga..vad hände? Serbiska tjejer är lite psycho i ovako i onako, kan tala för mig själv haha, pretty but..crazy.

Att vi gjorde slut hade inget att göra med nationaliteten utan gnista försvann helt enkelt, förhållandet började kännas som en börda, man började bråka mer och mer, småsaker blev till världskrig och sedan sprack det helt enkelt.
Citera
2013-03-16, 00:41
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zikac
Förklara då för mig som är halv-kroat (på fars sida) och halvt svensk varför min bosnisk-muslimska flickvän säger att hennes föräldrar inte accepterar mig utan säger att religion är viktigt i deras familj och att hon ska träffa nån muslim antingen bosnjak eller siptar eller arap.
Jag har endel vänner som är bosnjaker och ser dom som samma, tänker inte på deras religion är islam speciellt, märks knappt, och kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man som bosnisk muslim hellre vill att ens dotter kommer hem med en svartmuskig arapetina som inte kan bosniska eller någonting och förmodligen har en äcklig gammal kvinnosyn och jobbar på Jalals bilar än en svensk-kroat som har fakultet och pratar perfekt svenska och kroatiska samt behandlar henne som en kvinna och respekterar henne, aldrig skulle skada henne eller förnedra henne eller någonting, samt även respekterar hennes religion och att hon inte äter griskött tex.
Tråkigt att höra faktiskt. Vad är det för idioter som vill ge bort sin dotter till någon helt okänd kultur som den arabiska, rent språkligt, kulturellt, värderingar osv. Började skratta när du beskrev det där med Jalals bilar . Det beror nog på att hennes föräldrar helt enkelt inte fattat vitsen med att religionen inte är likadan över hela jorden, vissa är mer sekulära ex Balkan och vissa är mer bokstavstroende -> MENA. Tillslut kommer hon få araben att flippa ur och då kan det bli väldigt mycket problem om han är primitiv som sagt.

Vi kan "hata" här på FB hur mycket vi än vill, men sanningen förblir ändå om du sätter exempelvis en bosniak, kroat och serb tillsammans med kineser, araber och latinos på en öde ö, så kommer ändå dom tre förstnämnda samarbeta och vakta varandras ryggar pga tryggheten gentemot dom andra "folken på ö:n"

Bara kolla på exempelvis fotbollsstjärnorna i Europa. Kolarov, (Savic), Dzeko, Nastasic som umgås med varandra jämfört med andra i M.City. Eller varför inte Rakitic-Stevanovic-Spahic i Sevilla gentemot dom resterande spelarna i Sevilla. Ljaljic-Jovetic, Fiorentina, Lulic-Cana,Lazio. Det är riktigt trevligt att se, den mänskliga vänskapen som dessa spelare förmedlar via internetmedier. Det finns en framtid trots allt, bara man ser varandra som människor först och främst och respekterar varandras religioner, kulturer och värderingar.
Citera
2013-03-16, 01:17
Medlem
Sunrise01s avatar
Primitiva ärkebonden Milorad Dodik har tappat förståndet helt det enda han saknar är opanci och gusle. Nu har han börjat ringa personligen till olojala journalister i RS entiteten och hotat att han ska "knulla dom" om de fortsätter och kritisera han i media.

Tänkte på en sak visst borde vi i diasporan organisera oss och ställa upp med ett parti vid nästa val, den här tokfan kan få representera diasporan i parlamentet i Sarajevo.

http://www.youtube.com/watch?v=TnHgXIRBQyM
http://www.youtube.com/watch?v=FGRgEEeuZhM

Han hade skakat om situationen i landet totalt..
Senast redigerad av Sunrise01 2013-03-16 kl. 02:07.
Citera
2013-03-16, 01:30
Medlem
V-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne

Vi kan "hata" här på FB hur mycket vi än vill, men sanningen förblir ändå om du sätter exempelvis en bosniak, kroat och serb tillsammans med kineser, araber och latinos på en öde ö, så kommer ändå dom tre förstnämnda samarbeta och vakta varandras ryggar pga tryggheten gentemot dom andra "folken på ö:n"

Bara kolla på exempelvis fotbollsstjärnorna i Europa. Kolarov, (Savic), Dzeko, Nastasic som umgås med varandra jämfört med andra i M.City. Eller varför inte Rakitic-Stevanovic-Spahic i Sevilla gentemot dom resterande spelarna i Sevilla. Ljaljic-Jovetic, Fiorentina, Lulic-Cana,Lazio. Det är riktigt trevligt att se, den mänskliga vänskapen som dessa spelare förmedlar via internetmedier. Det finns en framtid trots allt, bara man ser varandra som människor först och främst och respekterar varandras religioner, kulturer och värderingar.
Amen for that!
Citera
2013-03-16, 02:36
Medlem
Sunrise01s avatar
Lusläste lite om namndiskussionen på sidan före. Självklart har många bosniaker typiska muslimska namn som Muhamed , Ibrahim, Selim.
Kan även säga så här att jag har aldrig träffat någon förutom bosniaker med namn som Adis, Haris, Asmir, Edis, Edin, Elvir, Sanel, Sedin, Anel, Almin, Belmin osv.
Ang namn som Armin, Ervin, Elvis, Zlatan, Alen, Denis mfl så är dessa också typiska bosniska namn av den enkla anledningen att det finns en massa bosniaker som heter så.
Med andra ord om massa folk i Bosnien börjar ge namn som Frodo och Tjingeling till sina barn så blir dessa namn såsmåningom bosniska.

Så länge det går att utala lätt och enkelt så är det lugnt
Senast redigerad av Sunrise01 2013-03-16 kl. 02:52.
Citera
2013-03-16, 07:13
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Lusläste lite om namndiskussionen på sidan före. Självklart har många bosniaker typiska muslimska namn som Muhamed , Ibrahim, Selim.
Kan även säga så här att jag har aldrig träffat någon förutom bosniaker med namn som Adis, Haris, Asmir, Edis, Edin, Elvir, Sanel, Sedin, Anel, Almin, Belmin osv.
Ang namn som Armin, Ervin, Elvis, Zlatan, Alen, Denis mfl så är dessa också typiska bosniska namn av den enkla anledningen att det finns en massa bosniaker som heter så.
Med andra ord om massa folk i Bosnien börjar ge namn som Frodo och Tjingeling till sina barn så blir dessa namn såsmåningom bosniska.

Så länge det går att utala lätt och enkelt så är det lugnt

Jag känner Serber som heter Alen, Kroater som heter Denis och Zlatan samt Sanjin.
Citera
2013-03-16, 07:14
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Primitiva ärkebonden Milorad Dodik har tappat förståndet helt det enda han saknar är opanci och gusle. Nu har han börjat ringa personligen till olojala journalister i RS entiteten och hotat att han ska "knulla dom" om de fortsätter och kritisera han i media.

Tänkte på en sak visst borde vi i diasporan organisera oss och ställa upp med ett parti vid nästa val, den här tokfan kan få representera diasporan i parlamentet i Sarajevo.

http://www.youtube.com/watch?v=TnHgXIRBQyM
http://www.youtube.com/watch?v=FGRgEEeuZhM

Han hade skakat om situationen i landet totalt..

Diasporan är i regel inte direkt älskad i Bosnien.
Citera
2013-03-16, 09:52
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Diasporan är i regel inte direkt älskad i Bosnien.
Det är för att majoriteten av diasporan skiter fullständigt i Bosnien.
Citera
2013-03-16, 10:13
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Det är för att majoriteten av diasporan skiter fullständigt i Bosnien.

Vad kan vi göra för Bosniern/Bosnjaker?? Skicka pengar till dom så de behöver inte ta ansvar för sig själva? Skicka vapen kanske så de skjuter politiker?
Citera
2013-03-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Ja nästan lika roliga som namnet Svetoslav, Bozidar, Grgur osv

Jag menade inte att namnen i sig är roliga. Vissa av dem är ganska fina, tycker jag. Tycker du att slaviska namn är roliga?

Personligen föredrar jag urslaviska namn. Det känns som de har mer anknytning till oss och vår historia, och dessutom går det faktiskt att utläsa i till exempel namnet Bozidar vad det betyder. Jag tror däremot inte att du vet eller kan räkna ut att det persiska Mirza betyder prins eller adelsman.
Citera
2013-03-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Jag känner Serber som heter Alen, Kroater som heter Denis och Zlatan samt Sanjin.

Någon som kan förklara vad fan Alen Ademovic, sångaren, är för nån? Från Serbien, har muslimskt namn, bär kors runt halsen och talar såklart ekavski.

Sjunger jävligt bra, i alla fall.

Citat:

Jag har alltid undrat varifrån de namnen kommer. Är det förkortningar eller egna versioner av arabiska namn? Annars kan jag säga att Elvir är germanskt, rakt av.

Något säger mig att namn som Sanel, Haris, Adis, Belmin och så vidare bara är... ja, påhittade. De betyder liksom ingenting. Fast det är säkert bara jag som inte fattar.
Senast redigerad av -1453- 2013-03-16 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in