Citat:
Ursprungligen postat av zikac
Förklara då för mig som är halv-kroat (på fars sida) och halvt svensk varför min bosnisk-muslimska flickvän säger att hennes föräldrar inte accepterar mig utan säger att religion är viktigt i deras familj och att hon ska träffa nån muslim antingen bosnjak eller siptar eller arap.
Jag har endel vänner som är bosnjaker och ser dom som samma, tänker inte på deras religion är islam speciellt, märks knappt, och kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man som bosnisk muslim hellre vill att ens dotter kommer hem med en svartmuskig arapetina som inte kan bosniska eller någonting och förmodligen har en äcklig gammal kvinnosyn och jobbar på Jalals bilar än en svensk-kroat som har fakultet och pratar perfekt svenska och kroatiska samt behandlar henne som en kvinna och respekterar henne, aldrig skulle skada henne eller förnedra henne eller någonting, samt även respekterar hennes religion och att hon inte äter griskött tex.
Tråkigt att höra faktiskt. Vad är det för idioter som vill ge bort sin dotter till någon helt okänd kultur som den arabiska, rent språkligt, kulturellt, värderingar osv. Började skratta när du beskrev det där med Jalals bilar

. Det beror nog på att hennes föräldrar helt enkelt inte fattat vitsen med att religionen inte är likadan över hela jorden, vissa är mer sekulära ex Balkan och vissa är mer bokstavstroende -> MENA. Tillslut kommer hon få araben att flippa ur och då kan det bli väldigt mycket problem om han är primitiv som sagt.
Vi kan "hata" här på FB hur mycket vi än vill, men sanningen förblir ändå om du sätter exempelvis en bosniak, kroat och serb tillsammans med kineser, araber och latinos på en öde ö, så kommer ändå dom tre förstnämnda samarbeta och vakta varandras ryggar pga tryggheten gentemot dom andra "folken på ö:n"
Bara kolla på exempelvis fotbollsstjärnorna i Europa. Kolarov, (Savic), Dzeko, Nastasic som umgås med varandra jämfört med andra i M.City. Eller varför inte Rakitic-Stevanovic-Spahic i Sevilla gentemot dom resterande spelarna i Sevilla. Ljaljic-Jovetic, Fiorentina, Lulic-Cana,Lazio. Det är riktigt trevligt att se, den mänskliga vänskapen som dessa spelare förmedlar via internetmedier. Det finns en framtid trots allt, bara man ser varandra som människor först och främst och respekterar varandras religioner, kulturer och värderingar.