Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Zapporius har gjort balkantrådarna till ett filosofi-forum.

Men det är ju ett filosofiproblem. Läs Plato om Sokrates.
Om folk inte tänker, så röstar de som de blir manipulerade till. Priset 1991 var över hundra tusen döda. Priset nu är en snittlön på 830 mark. Man kan inte ändra världen, men man gör sitt.
Dharmic action without attahment to either action nor result, tror jag det heter, men jag kan ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Låt oss säga så här att jag har levt ett tag och vet vad jag vet.
Nu är vi offtopic men kort o gott är att man bygger faen ingenting vettigt med knark i kroppen punkt slut.
Nu lägger du ord i mitt mun, för att du lyssnar inte vad jag säger, utan du kör ditt redan existerande mental process, och slår mot allt som inte matchar. Du får slå hela livet liksom.
Det jag säger, är att om människohjärna är en dator, att kultur och kulturell mytologi, religon, osv. är virus. Syftet är att du blir lätt att kontrollera. Det är jag 100% säker på.
Det som McKenna pratade om är inte att man ska ut o knarka hela dagarna (som du tolkar det, varför, har jag ingen aning, du kanske vill bevisa att du är duktig eller nåt).
Det han pratade om var att det finns nästan inga kända medel som kan få indoktrinerade icke-tänkande människor att vara medvetna om deras situation. I alla fall inga medel som fungerar inom en relativt kort tid.
Däremot är det välkänt, dokumenterat, och bevisat i kontrollerade medicinska experiment, att hallucinogener, som psylocibin, LSD, DMT har den effekt att de upplöser ens ego, och att kulturella "sanningar" visar sig som relativa och illusoriska.
Det är allt.
Det är ingen som säger att man ska knarka varje dag för resten av sitt liv. Eller som du säger försöka bygga upp något medans man är hög. Klart som fan man kan inte göra det.
Poängen med diskussionen är inte att prata om knark överhuvudtaget, utan hur ska folk ändra på mentala spåret de är på, för att det ger de ingenting. Det finns inget evolutionärt värde i att hålla på o heja för RS, HercegBosna, osv osv. Vi tappar bara position relativt resten av mänskligheten. Vi har för fan religion i skolorna nu. Det är så pass illa, att risken med att dosa folk med LSD för en dag är minimal i jämförelse.
P.S. och varför blandar du in heroin, crack, osv osv i debatten? Vem har pratat om det? Du verkar tro att det finns "droger" där alla är likadana, och att det finns icke-droger, typ alkohol, nikotin, kaffe, antidepressiva medel. Jag har pratat om hallucinogener som har ingen beroendeframkallande effekt, kaffe är rena knarket i jämförelse.