Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-07-07, 14:24
Medlem
the_demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Datorn, liksom TVn, anses väl så grundläggande i ett hem att de drar sig för att ta dessa. Personer med två datorer är dock en annan femma.
Ja, och nyköpt dator på 20k.
Citera
2009-07-07, 14:28
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_demon
Ja, och nyköpt dator på 20k.
Editerade precis. Men du har rätt.
Citera
2009-07-10, 04:18
Medlem
Hur skulle de få tag på den? Risken finns att de tar den om du föreslår det eller lämnar över den till dem själv.

Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
jag ska snart betala ett skadesånd, men jag har ej fått ngon info om när jag ska betala detta, kronofogden skall sen bli indragen.. om jag nu köper en dator på avbetalning för ca 20.000kr hur stor är då risken att kronofogden "tar" min nya dator sen?
Citera
2009-07-10, 04:35
Medlem
risken är stor, ja.
Citera
2009-07-13, 18:02
Medlem
Att köpa en ny dator för 20' på delbetalning är inte särskilt smart med skulder i allmänhet.

Jag har aldrig fått min dator beslagtagen trots x antal hundra brev från KFM. Den som fått datorn beslagtagen får gärna lägga upp en inscanning av relaterade dokument, då jag är ganska säker på att en dator klassas som personliga tillhörigheter som inte kan omhändertas, samma kategori som kläder. De har hittills alltid varit trevliga när de varit på besök vilket händer lite då och då.
Citera
2009-07-15, 17:24
Medlem
Alexander857s avatar
Far man fraga vad datorn hade kostat om du projsat allt direkt?
Citera
2009-10-18, 18:13
Medlem
Tror samma som ovan. Datorn borde ju rimligen räknas som en ytterst billigt ekipage och avgörande för utgången torde det vara själva prestyrsen på den. Är det en skruttdator från 90-talet lär de knappast ta i den, men om det är en slimmad speldator, som anses vara utöver det som behövs för vardagsanvändning riskerar nog den att dras med i
Frågan är bara inte om privatpersonen ifråga kan kräva att få tillbaka hårddisken från datorn åtminstående, eller att den förstörs då det kan vara brott mot intigritetslagen att föra ut en privat hårddisk på offentlig marknad (kronofogden får inte öka värdet på datorn för att ligger dyra program på hårddisken?, då begås ett licensavtalsbrott).
Just juridiken kring datorer och mjukvara har jag grubblat på länge i det här fallet. Om man innehar originalskivor och licenser till t.ex. photoshop, WoW, Windows Vista m.m., får kronofogden "utmäta" programvarorna på auktion som en fast egendom eller slinker det undan i jurdisiska problem?
Ärligt talat, glöm speldatorn. Antingen så säljer du den på blocket och använder pengarna till att betala tillbaka den ordinarie avbetalningen (den avbetalningen lär inte bli bekväm för dig) eller så får du räkna med den stryker med.
Citera
2010-03-16, 20:29
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Kronofogden tar sällan datorer vid utmätning, då de inte får sälja den vidare med operativsystem. Då det är svårt att avyttra en "tom" burk på auktion så låter de helst bli. Dock, har du senaste 8-kärniga turbon kan det bli problem.

Du har fel. Jag jobbar med att hämta folks grejer åt KFM, och om det är någorlunda hyffsade datorer så finns dem inte kvar. Antingen tar KFM dem eller så har dem som ägde den tagit med sig den.
Om ni nu ska få utmätning töm lägenheten på allt av värde om ni vill ha kvar det.
Citera
2010-03-17, 15:29
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
jag ska snart betala ett skadesånd, men jag har ej fått ngon info om när jag ska betala detta, kronofogden skall sen bli indragen.. om jag nu köper en dator på avbetalning för ca 20.000kr hur stor är då risken att kronofogden "tar" min nya dator sen?

Har du någon vän du litar på så ha datorn där ett tag och fixa en gammal dator som du har hemma så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in