2009-07-06, 21:13
Medlem
A-Hs avatar
Till att börja med mitt inlägg riktar sig inte till någon enskild mod. Så det handlar inte om att jag är sur eller kritiserar en enskild mod. Men jag ser en allmän attityd förändring hos visa mods. de agerar som cyborgen robocop för er lite yngre så var robocop en sorts superpolis som var en blandning mellan människa och robot. Robocop var på ett sätt god men han var oxå extremt direktiv driven.

de tre direktiven är följande.

1. Serve the public thrust.(Likrikta forumet)

2. upphold the law(regelverket).

3. protect the innocent(menlösa användare utan slagkraft).

Robocop hade även ett fjärde prime directive(som var hemligt):

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
The fourth directive, which he was programmed to be unaware of unless it became relevant, rendered him physically incapable of placing any senior OCP employee under arrest: "any attempt to arrest a senior OCP employee results in shutdown". Senior Vice President Richard "Dick" Jones stated that Directive 4 was his contribution to RoboCop's psychological profile. Jones informed RoboCop that he was an OCP product and not an ordinary police officer. In the first movie, it made RoboCop unable to act against corrupt Jones until the chairman of OCP shouted, "Dick, you're fired!"

Skydda din medmoderator till varje pris.

Vill vi ha robocop mods?
Citera
2009-07-06, 21:23
Medlem
ojns avatar
Exempel på detta? Det är det minsta någon kan begära för att ta inlägget på allvar. Eftersom detta verkar vara något du märkt av vid ett flertal tillfällen borde det finnas många exempel och därmed vara lätt att fylla på inlägget med tråd- och/eller inläggslänkar.

Jag säger alltså inte att du har fel - för det har jag ingen om hurvida du har eller ej.
Citera
2009-07-06, 21:27
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Exempel på detta? Det är det minsta någon kan begära för att ta inlägget på allvar. Eftersom detta verkar vara något du märkt av vid ett flertal tillfällen borde det finnas många exempel och därmed vara lätt att fylla på inlägget med tråd- och/eller inläggslänkar.

Jag säger alltså inte att du har fel - för det har jag ingen om hurvida du har eller ej.

Tyvärr kan jag inte nämna enstaka fall då det skulle bryta mot regelverket och göra inlägget "ogiltigt". Men du som är en ex-mod borde nog ändå känna på dig att jag till viss del har rätt i min kritik.
Citera
2009-07-06, 21:38
Medlem
orkarNs avatar
Likrikta forumet - om du med det menar att likrikta det mot maximal yttrandefrihet, så ja.
I övrigt har du nästan rätt, bra A-H. Är det något fel med att vi håller med varandra om vi har samma åsikter, eller att vi "skyddar" användare (odefinierat, i och för sig)?
Däremot "skyddar" vi inte medmoderatorer. Det syns inte ofta att vi säger emot varandra i modereringsfrågor då det oftast finns ett korrekt svar och då är det lättare att ta en sådan diskussion i Outlaw istället för att käbbla här. Exempel på icke-skyddande av moderatorer finns det dock gott om genom FB-historien.
Citera
2009-07-06, 21:52
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Likrikta forumet - om du med det menar att likrikta det mot maximal yttrandefrihet, så ja.
I övrigt har du nästan rätt, bra A-H. Är det något fel med att vi håller med varandra om vi har samma åsikter, eller att vi "skyddar" användare (odefinierat, i och för sig)?
Däremot "skyddar" vi inte medmoderatorer. Det syns inte ofta att vi säger emot varandra i modereringsfrågor då det oftast finns ett korrekt svar och då är det lättare att ta en sådan diskussion i Outlaw istället för att käbbla här. Exempel på icke-skyddande av moderatorer finns det dock gott om genom FB-historien.

Det är på sätt och viss rätt och riktigt att upprätthålla riktiga regler som har ett syfte. t.ex. att motverka barbarism och pennalism. men om reglerna används at "sätta åt enskilda änvändare då är regelverket på sätt och viss ondskefullt och på lång sikt är alla ondska skadlig även om man ser ondska som något coolt och häftigt så är det en destruktiv kraft som till slut endast kommer förstöra och inte skapa.

Anledningen till mina påståenden om directive four är pga att en viss användare som huserar i I&I kan gå rejält OT utan att han får några egentliga reppresalier. Naturligtivis kan jag inte skriva namnet på denna användare här då det skulle bryta mot regelverket (outing). Det ryktas nämligen på andra forum om att denna användare är en ex-mod som agerar under ett nytt nick.
Citera
2009-07-06, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Det ryktas nämligen på andra forum om att denna användare är en ex-mod som agerar under ett nytt nick.
Dumma spekulationer, finns även på detta forum.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=508079
Citera
2009-07-06, 22:28
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Dumma spekulationer, finns även på detta forum.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=508079

Finner du det osannolikt att det skulle kunna vara på detta sättet?
Citera
2009-07-06, 22:31
Medlem
R.Rs avatar
Ibland kan man önska att alla misstänksamma medlemmar skulle få en titt i Outlaw så de en gång för alla insåg vilken bra rättssäkerhet Flashback trots allt har och att ingen hålls om ryggen om de gör fel, oavsett om det är en medlem, exmoderator, moderator eller något annat. Det är givetvis ingen möjlighet, men ibland blir man trött bara på alla konspirationer...
Citera
2009-07-06, 22:37
Medlem
csts avatar
Som flera andra har jag svårt att förstå var du vill komma eftersom att du inte presenterar några konkreta exempel. Jag ställer gärna upp och diskuterar detta med dig om du börjar leverera något stoff att jobba utifrån.
Citera
2009-07-06, 22:39
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Det är på sätt och viss rätt och riktigt att upprätthålla riktiga regler som har ett syfte. t.ex. att motverka barbarism och pennalism. men om reglerna används at "sätta åt enskilda änvändare då är regelverket på sätt och viss ondskefullt och på lång sikt är alla ondska skadlig även om man ser ondska som något coolt och häftigt så är det en destruktiv kraft som till slut endast kommer förstöra och inte skapa.

Anledningen till mina påståenden om directive four är pga att en viss användare som huserar i I&I kan gå rejält OT utan att han får några egentliga reppresalier. Naturligtivis kan jag inte skriva namnet på denna användare här då det skulle bryta mot regelverket (outing). Det ryktas nämligen på andra forum om att denna användare är en ex-mod som agerar under ett nytt nick.
Hade hellre velat ha en diskussion om grundfrågan som verkade mer intressant.
Reglerna används inte för att sätta åt enskilda användare. Det finns ingen anledning att vilja göra det. Flashback är ett forum, inte en värld.

Gällande någon random ex-mod: Jag är relativt ny i Outlaw och har ingen koll på vilka som är ex-mods under nya nick eller vad det nu kan vara. Jag har således väldigt svårt att hålla någon för ryggen på det viset, även om jag skulle vilja. Samma med KC och Jecke. Zog har väl varit med ett tag men han är en mysgubbe. Har kollat dina RPs nu och har ingen aning om vad du talar om. Skicka gärna PM med exempel om du tycker vi missat något.
Citera
2009-07-06, 22:40
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Anledningen till mina påståenden om directive four är pga att en viss användare som huserar i I&I kan gå rejält OT utan att han får några egentliga reppresalier.
Hur många RP har du lagt in de senaste veckorna på denne användare (som jag för övrigt själv inte ens lyckas lista ut vem som åsyftas)? Om du nu tycker att det är så OT så hoppas jag verkligen att du hjälper oss moderatorer att hålla efter.
Citera
2009-07-06, 22:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag tycker absolut att A-H har en poäng. Vi tvingas alltmer att begränsa spelrummet i varje tråd och se till att allt håller sig till topic. Personligen skulle jag helst se forum där jag inte behövde göra annat än hjälpa till och kanske försöka förändra och påverka saker så de utvecklas. Tyvärr funkar inte det i nuläget. Kollar man några av de forum jag modererar så tar det inte många dagar från det att jag lättar lite på hur sträng jag ska vara tills varannan tråd spårar ur. Lägg sen till att det är sommarlov och FB invaderas av barn som vanligtvis har skola och läxor att lägga tid på så ser man ännu en anledning till att vara hård.

Anledningen till varför det är så här känner jag ärligt talat inte till. En gissning kan vara att forumet är så pass stort nu att även en väldigt låg andel idioter till användare blir ett väldigt stort antal när man har över 100 000 aktiva medlemmar, och tyvärr är det idioterna man märker. Ett någorlunda aktivt forum har flera hundra besökare varje dag. Trots detta räcker det att tio av dem inte fattar vad som är helt åt helvete off topic och bara ren skit för att man ska få känslan av att situationen börjar bli ohållbar. Alltså börjar man först radera inlägg för att trådarna ska se vettiga ut för användarna. När man sen märker att folk inte fattar vinken trots att mängder av inlägg spårlöst försvinner och man i tråden förklarar att massor av OT är raderat så tvingas man gå ett steg längre och dela ut tillsägelser. Förhoppningsvis räcker det med en enda tillsägelse för att användarna ska fatta att de nog ska skärpa sig lite, men ibland räcker inte det, och då har vi inga andra alternativ än att varna dem och stänga av i en vecka.

Många medlemmar är fullkomligt övertygade om att det bästa vi moderatorer vet är att stänga av folk - gärna genom att provocera, verkligen leta småfel eller helt enkelt för att visa vem som bestämmer - men sanningen är att det inte är ett dugg kul att varna någon. Det tar bara en massa tid och innebär en massa formellt arbete, och under den tiden hade jag mycket hellre deltagit i diskussionerna på Flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in