2009-07-06, 19:14
Medlem
Okej alla rara computer geeks därute, nu behöver jag er hjälp!

Min lilla hjärtekrossare till dator är en HP G5000 med Windows Vista (ja, jag VET att ni hatar det skitsystemet). I alla fall fick jag en virus alert på den för typ ett halvår sedan och direkt efter dog datorn. När jag startade den igen kunde den inte komma in i Windows utan flimrade bara och låste sig. Efter några dagar av desperation och tvång så kunde den tillslut göra en systemåterställning och funkade ett tag till. Sedan har detta inträffat tre gånger till med jämna mellanrum. Alltså, den dör och hela skärmen flimrar och låser sig. Ibland har det gått att starta den i felsäkert läge och på så sätt komma in i Windows.
Nu har den dött igen och jag är så sjukt trött på att göra dessa systemåterställningar och hela tiden vara nervös att eländet ska dö igen. Dessutom försviner ju allt som jag har på datorn varje gång Är det ett virus, tror ni? Jag spywarescannar och viruskollar den regelbundet men den säger aldrig till om nåt. Jag är inte heller inte på några skumma sidor... Har helt gett upp MSN också. Kan det vara facebook? Eller är det het enkelt en skada på grafikkortet nu som måste åtgärdas?

VAD SKA JAG GÖRA? VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DEN?

Tacksam för hjälp!
Citera
2009-07-06, 19:27
Medlem
kanulas avatar
Ditt fel är helt klart lite skumt och låter som att det kan vara både mjukvaru- och hårdvarufel. Svårt att felsöka mao. Jag tycker dock att du bör formatera och installera om operativsystemet på nytt. Detta för att utesluta eventuell malware och mjukvarufel.

Vad är det för fel på Vista förresten? Numera är de flesta positiva till det systemet.
Citera
2009-07-06, 20:39
Medlem
Glömde säga att efter första gången det hände som ominstallerade min pappa ALLT men det kom tillbaka (eller försvann aldrig?). Fler idéer?
Citera
2009-07-06, 22:55
Medlem
927s avatar
om datorn stängs av så är det ju tveklöst ett hårdvarufel, sånt går ju inte fixa med systemåterställning. sen förstår jag inte vad du menar med att allt försvinner och att skärmen låser sig
Citera
2009-07-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
om datorn stängs av så är det ju tveklöst ett hårdvarufel, sånt går ju inte fixa med systemåterställning. sen förstår jag inte vad du menar med att allt försvinner och att skärmen låser sig

Den stänger alltså av sig och efter det så försöker den göra en systemåterställning, men lyckas inte (förrän efter sjuhundra försök) och hela skärmen börjar flimra och den hänger sig så att det inte går att göra något och man måste stänga av den och försöka igen. Detta har alltså hänt flera gånger och jag brukar få igång den efter ett tag men det händer ju alltid igen. Det jag menade med att allt försvinner var att allt som jag sparat på datorn som inte finns lagrat på backupskivan eller som inte finns efter en systemåterställning försvinner. Borde jag bara lämna in skiten till nåt datageni?
Citera
2009-07-07, 13:52
Medlem
kanulas avatar
Det där låter helt klart som hårdvarufel, så lär datorn inte bete sig vid mjukvarufel. Lämna in eller reparera själv, beror på vad du sitter på för kunskaper.
Citera
2009-07-07, 16:55
Medlem
927s avatar
det är ju möjligt att man kan se nåt i windows loggbok, leta efter adminverktyg i kontrollpanelen. kolla sedan i system efter "fel" och dubbelklicka på den raden. där ser du en kopiera knapp
Citera
2009-07-09, 13:50
Medlem
Har du testat att öppna chassit och damma av den?
Citera
2009-07-09, 18:50
Medlem
D3N13Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Har du testat att öppna chassit och damma av den?

Det verkar vara en laptop.
Citera
2009-09-15, 10:40
Medlem
Fläkten?

Min nya teori är att den blir överhettad. När jag har den stående på soffan tror jag att den inte kan kyla ner sig och därför pajar saker. Har lämnat in den på koll men de hittar inget fel. Vad tror ni, håller min teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in