• 2
  • 3
2003-12-29, 20:15
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Jag har börjat köra med "han" i stället för "honom". Vet inte varför och det är ett mycket medvetet fel eftersom jag har ett tämligen "välvårdat" språk i vanliga fall.

Jag har också börjat säga "han", där det borde vara "honom", det har smittat av sig från en person i min omgivning. Jag är väl medveten om när jag gör det, det skär i mina öron varje gång, men jag kan inte hejda mig ...

Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Sen är det alltid kul att reta gallfeber på min gamla mor, gymnasieadjunkten i svenska, genom att säga saker som "även fast", "ta självmord" och andra sköna kontaminationer.

Det gör jag också ibland. Mycket roligt. Jag brukar säga "ta självmord" och sedan, när jag får tillrättavisande blickar från språkmedvetna, med alvarlig min ursäkta mig och ändra till "begå livet av sig". Reaktionerna är obetalbara, om man orkar hålla masken.
Citera
2004-01-22, 22:54
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Angående Större än jag/större än mig:

Lite sent, men pröva den här tråden jag skrev tidigare i samma ämne.
Citera
2004-01-23, 17:41
Medlem
Ord som jag alltid blir osäker på hur de ska stavas:
* Förrut istället för förut.
* Tunnt istället för tunt

Sen i min kamp mot särskrivningar skriver jag tyvärr ihop en del ord som inte ska skrivas ihop:
* iallafall istället för i alla fall
Citera
2004-01-23, 17:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Mollym:

Man "behöver" som jag förstått det inte dela på uttryck som "idag" (" i dag") och "överhuvudtaget" ("över huvud taget") om man inte vill eller känner för det!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in