Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-06, 09:36
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Blev tokig på min mighty mouse som jag fick med när jag köpte Imac, så jag köpte en blåtandsmus istället (Logitech V470). När jag kopplade inte den fungerade den nästan lika kass som Mighty mouse, men efter att ha installerat drivarna fungerade den bättre. Sen idag när jag kom hem från nattjobbet startade jag igång min MacMini som jag har som mediaburk. Ställde in att den skulle påbörja säkerhetskopiering, synkronisering med MobileMe, och dessutom satte jag ett par filmer på nedladdning.

Åter vid min iMac märkte jag att musen knappt gick att hantera. Hackade sig fram likt en politiker som blir ställd emot väggen. Tänkte att "vafan nu då?". Startade om iMacen men musen var fortfarande keffo. Funderade på om det kunde vara "mousezoom" som krockade med logitech-drivrutinerna på något sätt. Avinstallerade mousezoom och passa samtidigt på att installera om drivrutinerna för musen. Startade om iMacen men med samma resultat.

Fick en sista idé om att det kanske kunde vara det trådlösa nätverkets tunga trafik som bråkade med musen. Stängde av Mac Minin och nu gick det helt plötsligt mycket bättre. Vad jag inte fattar är hur ett trådlöst nätverk kan störa ut en blåtandsmus. Om jag förstått det rätt är det blåtandens fördel gentemot radiomöss att de inte störs ut. Har jag fattat det hela fel? Borde jag köpa en sladdmus? I så fall vilken?
Citera
2009-07-06, 10:47
Medlem
Pallemans avatar
Tänkte bara meddela att jag har exakt samma problem med min V470 som jag har kopplad till Minin som står i TV-bänken. Hackar och hoppar som tusan! Men kopplar jag in min MX Revolution är det inga problem alls.. som tur är kan jag styra Minin med remoten för det mesta.
Citera
2009-07-06, 10:54
Medlem
pythonxs avatar
Både vissa trådlösa telefoner, WLAN och Mikrovågsugnar är rätt duktiga på att störa Bluetooth då de alla går på 2.4GHz.

Så det är inga problem att det störa ut direkt Bluetooth skall dock egentligen frekvenshoppa vilket ska minimera störningarna men de hoppar mellan begränsade frekvensutrymmen.

Vill man använda trådlösa möss samtidigt som wlan går man säkrast om man köper en mus som inte går på 2.4GHz Annars håller man sig till sladdburna möss.

Du har redan en mus, så det du kan testa göra är att logga in på din router och byta kanal på det trådlösa nätverk. Ta någon som är så långt ifrån den nuvarande som möjligt.
Senast redigerad av pythonx 2009-07-06 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in