2009-07-05, 16:58
Medlem
Ri-Fas avatar
det springer omkring 2 yra kattungar uppskattningvis 2-3 veckor gamla, bör de vistas ute så här tidigt? de springer omkring mitt i gatan och verkar inte ha koll på varken det ena eller det andra, bör jag ta in dem och söka efter ägaren eller vad ska jag göra? de har inget halsband..

tacksam för väldigt snabba svar!
Citera
2009-07-05, 17:00
Medlem
Finns det något katthem i staden? Kontakta det i så fall, och försök fånga in ungarna.
Utan info blir det svårt att kontakta ägarna om det nu finns några..

Edit:
Söndag idag, kanske blir svårt då..
Citera
2009-07-05, 17:01
Medlem
Ri-Fas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
Finns det något katthem i staden? Kontakta det i så fall, och försök fånga in ungarna.
Utan info blir det svårt att kontakta ägarna om det nu finns några..

det finns ett "djurhus" dock inte bara katter men de tar hand om djur så som katter hundar osv. men jag bör alltså fånga in dem och kontakta dem? gör det direkt i så fall.
Citera
2009-07-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
det finns ett "djurhus" dock inte bara katter men de tar hand om djur så som katter hundar osv. men jag bör alltså fånga in dem och kontakta dem? gör det direkt i så fall.
Alltså det är vad jag hade gjort, vet inte om man "ska" göra det
Citera
2009-07-05, 17:05
Medlem
svampdamps avatar
för helvete ta hand om dem innan de blir överkörda, sen kan du spara en om de saknar öronmärkning och halsband
Citera
2009-07-05, 17:05
Medlem
Ri-Fas avatar
ett litet misstag, min flickvän trodde att de bara var ett par veckor medans min granne säger att de troligen är 10-12, bör jag ignorera dem eller fortfarande fånga in dem, känner mig kluven
Citera
2009-07-05, 17:07
Medlem
Ri-Fas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
för helvete ta hand om dem innan de blir överkörda, sen kan du spara en om de saknar öronmärkning och halsband

tänkte inte på öronmärkningen, ska kolla om de har det nu.
Citera
2009-07-05, 17:16
Medlem
Ri-Fas avatar
to late.. de var borta, skriver igen om de kommer tillbaka, antagligen är de inte allt för långt borta så tar en promenad och tittar efter dem
Citera
2009-07-05, 17:48
Medlem
Bob Luntas avatar
Ta hem dem om du får tag på dem och kontakta katthemmet imorrn. Om du inte hittar dem nu så ring polisen. De fixar med sånt här.
Citera
2009-07-05, 19:24
Medlem
Klot-Johans avatar
Springer de omkring vid gatan och de riskerar att bli överkörda skulle jag inte fundera på annat än att fånga in dem och ta kontakt med katthem etc.
Sedan skulle jag sätta upp lappar i lokala affären.
Är ägaren intresserad av katterna får han helt enkelt lösa ut dem på katthemmet annars hamnar de hos någon lämpligare ägare.
Citera
2009-07-05, 22:03
Bannlyst
Det ska du verkligen göra, tycker även att en 10 veckor gammal katt inte har något att göra ute. Väldigt svaga och fortfarande väldigt små och oerfarna.
Ta in kissarna så fort som du ser de igen.

Jag har själv katt så jag vet på ett ungefär hur efterblivna kattungar är...

För några år sen när jag skulle på träning så var det en kattunge i den åldern, kanske till och med äldre som la sig på mitt på vägen när jag stod och väntade på bussen. Bör även nämnas att detta är en bra trafikerad väg och det var endast ren tur att ingen bil kom då katten la sig mitt på vägen. Först kastade jag en kotte men missade och den sket i det helt och hållet så gick själv ut på gatan och lyfte bort den till andra sidan... Säger en hel del om hur omedvetna kattungar är om saker och ting i den åldern.
Senast redigerad av olajuwon 2009-07-05 kl. 22:07.
Citera
2009-07-05, 22:30
Medlem
Svidmyras avatar
Springer det omkring kattungar på gatan så tar man väl hand om dem genast istället för att springa hem och fråga här!

Förmodligen har någon annan varit vettigare och tagit hand om dem...

F.ö. får man inte skilja kattungar från sin mamma och eventuella syskon före 12 veckors ålder enligt svensk lagstiftning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in