2009-07-05, 15:37
Medlem
Ska åka en kryssning med viking line lite senare.
på viking lines hemsida står det att det är 18 års gräns för tobak och 20 för alkohol. jag är 18 år men undrar om de är så nogranna med att kolla legg i taxfreen?

någon som vet, eller har försökt och lyckats?

tack för svar!
2009-07-05, 16:13
Medlem
cannaBes avatar
Ibland går det, ibland inte. Oavsett vad folk skriver här så testar du ju i vilket fall, grattis till sämsta trådstarten idag
2009-07-05, 16:15
Medlem
playmates avatar
Det är 18 på att köpa vin och öl till Finland, på hemresan är det 20. Starksprit får du inte köpa om du inte är 20.
2009-07-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ibland går det, ibland inte. Oavsett vad folk skriver här så testar du ju i vilket fall, grattis till sämsta trådstarten idag

nej jag testar inte i vilket fall. pinsamt att bli nekad ju.

mm.. tack vad glad jag blir
2009-07-05, 16:16
Medlem
Jag har aldrig blivit leggad på en kryssning men jag vet folk som har blivit det, i vilket fall som helst är det bara att gå dit lite senare och kolla om det är nån annan som står i kassan och prova då.
Brukar funka.

Citat:
Ursprungligen postat av Coxxe
nej jag testar inte i vilket fall. pinsamt att bli nekad ju.

mm.. tack vad glad jag blir
Fjolla.
2009-07-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Det är 18 på att köpa vin och öl till Finland, på hemresan är det 20. Starksprit får du inte köpa om du inte är 20.

tack för ett seriöst svar!

men alltså i mariehamn ska jag byta båt och om jag handlar på ditresan, kan dom typ ta alkhoholen ifrån mig på hemresan eller i tullen i sverige?
2009-07-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor

Fjolla.

ja men då måste man ju lämna tillbaks allt
2009-07-05, 16:21
Medlem
playmates avatar
Citat:

men alltså i mariehamn ska jag byta båt och om jag handlar på ditresan, kan dom typ ta alkhoholen ifrån mig på hemresan eller i tullen i sverige?

Tja, är du 18 år får du ju inte gå runt med alkohol starkare än folköl typ, så det är väl möjligt Har faktiskt ingen aning.
2009-07-05, 16:24
Medlem
kan ju likagärna mejla viking line.

lås tråden mod
2009-07-05, 16:25
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Du får naturligtvis inte föra in alkoholen i Sverige enligt lagen men det är ingen som kollar.
På båten får du handla upp till 22% om du är 18 åtminstone till Finland. Leg kollas vid osäkerhet, jag såg en kille som fick lämna ifrån sig starkare drycker vid kassan när de kollade leg men öl och annat under 22% fick han handla, inget pinsamt med det.
Det är inte lätt att förstå sig på reglerna när det är olika regler beroende på vilken riktning båten går åt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in