2009-07-05, 10:12
Medlem
BumpyBumps avatar
Min dator blir bara segare och segare. Speciellt i starten. Timade starten till 3min 23sek. Kör med: Windows Xp Pro Ver 2002 SP3 på en P4 2.8Ghz, 2.5Gb ram

Gick genom "lägg till ta bort program" och slängde en hel del jag inte anvämnnde. Men lika seg. Och någon defrag behöver den inte säger den.

För snart ett år sedan hade jag bara 512mb ram. Efter att jag köpte 2gb ram till så gick det såklart snabbare men nu börjar den bli seg igen.

Har även kollat med virus och spy program men inget som segar ner där heller.

Va skall jag göra? Vill helst inte formatera om.
Citera
2009-07-05, 10:23
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumpyBump
Min dator blir bara segare och segare. Speciellt i starten. Timade starten till 3min 23sek. Kör med: Windows Xp Pro Ver 2002 SP3 på en P4 2.8Ghz, 2.5Gb ram

Gick genom "lägg till ta bort program" och slängde en hel del jag inte anvämnnde. Men lika seg. Och någon defrag behöver den inte säger den.

För snart ett år sedan hade jag bara 512mb ram. Efter att jag köpte 2gb ram till så gick det såklart snabbare men nu börjar den bli seg igen.

Har även kollat med virus och spy program men inget som segar ner där heller.

Va skall jag göra? Vill helst inte formatera om.

Defrag behövs högst sällan enligt windows självt, gör en ändå
Hur länge sedan är det som den formaterades och installerades?

Genom att köra Ccleaner rensar man bla felskrivningar i registret som segar ned uppstarten på köpet får man även rensning av tempkataloger.
Citera
2009-07-05, 10:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2009-07-05, 10:40
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Genom att köra Ccleaner rensar man bla felskrivningar i registret som segar ned uppstarten på köpet får man även rensning av tempkataloger.

Man ska också gå in i Verktyg sen Uppstart och ta bort det mesta, sen kommer du få en prestanda skjuts.

Du kan också kolla in Blackviper Services ( http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm ) om du vill ha ännu mer.

Sedan vad har du för antivirus och brandvägg?
Citera
2009-07-05, 10:47
Medlem
927s avatar
det vanligaste är att mera program installeras vartefter och kanske hälften av dessa är inställda på att starta med windows, vilket självklart går att välja bort
Citera
2009-07-05, 10:53
Medlem
fraess avatar
Msconfig och services.msc är din väg till en snabb dator. Lägger man ner lite tid där kan man få fart på den tröttaste av burkar.

Det finns guider som går igenom hur du ska göra ute på webben.

Lycka till.

Kan tilläggas att jag lyckats få en möglig laptop på 1.2 ghz att spela upp full-HD material genom att strippa ner den på detta sätt.
Citera
2009-07-05, 11:10
Medlem
BumpyBumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

I början av 2009 gjordes en full formatering då jag fick en trist trojan som ställde till det.

Men rensar den inte historia som lösenord och sånt på nätet?

Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Man ska också gå in i Verktyg sen Uppstart och ta bort det mesta, sen kommer du få en prestanda skjuts.

Du kan också kolla in Blackviper Services ( http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm ) om du vill ha ännu mer.

Sedan vad har du för antivirus och brandvägg?

Verktyg? Menar du i Administrationsverktyg?

Nod32 och windows egna. Hade en brandvägg innan som va extremt svår att hantera. Den stoppade allt jag ville kolla på. Och ville man låsa upp så tog det 5 år innan man hittat allt rätt. En data nörd klarar nog sånt lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Msconfig och services.msc är din väg till en snabb dator. Lägger man ner lite tid där kan man få fart på den tröttaste av burkar.

Det finns guider som går igenom hur du ska göra ute på webben.

Lycka till.

Ingen jävla aning va du skrev där i början :P men jag får väl googla lite
Citera
2009-07-05, 11:13
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumpyBump
I början av 2009 gjordes en full formatering då jag fick en trist trojan som ställde till det.

Men rensar den inte historia som lösenord och sånt på nätet?
Man kan ställa in vad som ska rensas.
Citera
2009-07-05, 13:02
Medlem
Anteuss avatar
Om du skulle kollat runt på hans sida så skulle du hittat http://www.blackviper.com/WinXP/supertweaks.htm
Citera
2009-07-05, 14:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Går din systemdisk verkligen i DMA-läge så att den inte börjat avlida och gått över till PIO-läge. Kika i Enhetshanteraren på egenskaperna för IDE-enheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in