2009-07-10, 18:30
Medlem
Dogrusts avatar
Jösses!

Citat:
Ursprungligen postat av severiano
När jag diskuterar så förväntar jag mig att folk ska svara på det jag skriver/säger och att min eventuella ideologi inte har med det att göra! Jag skulle lika gärna kunna klämma folk på pulsen här för att fråga viket parti de röstar på och sedan projicera all de fördomar jag har på just det partiets ideologi på den jag svarar. Av den anledningen vägrar jag svara på om jag är feminist eller inte för om mina åsikter plötsligt skulle bli accepterade om jag uttalade mig för att vara antifeminist - då är det inte längre åsikterna man diskuterar utan något annat!

Citat:
Jag ser mig nog som feminist på många sätt och inte minst därför att jag ju faktiskt är kvinna, men inte inbillar jag mig för den delen att alla kvinnor är offer i alla lägen?

Citat:
JAG är inte feminist, men jag blir ännu mer osäker nu på vad feminismen egentligen står för efter bara ett par dagar på det här forumet.

Definitionen av feminism:

1. Att kvinnor generellt sett är underordnade män.
2. Att detta förhållande ska förändras.

severiano

Vilken sorts feminist är du, eller är du inte?
Citera
2009-07-10, 19:34
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Du får lyfta fram vad det är du anser vara falskt med mig och motivera dig om du vill bli tagen på allvar av mig!

Se inlägget ovan. Jag ser dig som en extremt extrem extremfeminist som försöker ge ett neutralt intryck för att inge förtroende - men när det verkligen gäller så kommer de rätta åsikterna fram: Män är djur.

Vad sägs om den tolkningen?
Citera
2009-07-10, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Se inlägget ovan. Jag ser dig som en extremt extrem extremfeminist som försöker ge ett neutralt intryck för att inge förtroende - men när det verkligen gäller så kommer de rätta åsikterna fram: Män är djur.

Är det fel?

I rest my case. Jag är ganska säker på att flertalet av männen här på forumet faktiskt inte ser på mig på det viset längre. Dig kan jag inte och har jag inte för avsikt att påverka. Det tror jag inte går ens, för du är så upptagen av dina egna trosföreställningar och antaganden hela tiden. Du får ha dem, du får tro vad du vill om mig, men undvik då att fortsätta diskutera med mig så länge du har den uppfattningen om mig för jag kommer inte att svara mer förrän du faktiskt själv fattar hur fel ute du är! Och uttrycker det till mig!
Citera
2009-07-10, 20:31
Medlem
Dogrusts avatar
severiano

"Vilken sorts feminist är du, eller är du inte?" Inte ens det kan du svara på. Hal som en ål. Men ändå så genomskinlig.

Edit:
Citat:
Skit i dom tt - de är f-n i mig inte kloka! De sitter här och gapar högt om allas rätt att uttrycka sig och då någon inte faller in i kören här, så blir det ett satans liv! De har ingen aning om vad yttrandefrihet är, vad eget tänkande är, eller vad fakta är. Jag har spillt en dryg vecka här och det är fullständigt meningslöst - allt de vill ha är bekräftelse på sina egna stolliga ideer! Och när man lämnar så tror de att de på något vis "vunnit" eller överbevisat en. De lider av allvarlig hybris hela gänget! Låt dem ha sin lilla lekstuga ifred. Det finns tjugo på dussinet av sådana där "individualister" på nätet.
Senast redigerad av Dogrust 2009-07-10 kl. 20:45.
Citera
2009-07-10, 21:01
Bannlyst
För att återgå till topic: så tror jag att jämställdhetsarbetet i landet skulle vinna på idealtanken att alla ska få må bra och leva under likvärdiga förutsättningar. Därför bör man se till både mäns och kvinnors villkor. Bara för att låt oss säga kvinnor har det sämre i en aspekt kan man inte lägga allt fokus på kvinnor och glömma bort männen, den där jämvikten förskjuts då mot kvinnorna, vilket givetvis är till kvinnors fördel men män förlorar på det.

Jag skulle gärna se att man exempelvis arbetade för att tjejer och killar behandlades på samma sätt i skolan, utifrån sina individuella egenskaper och gavs samma chanser och förutsättningar till att klara skolan. Miljön bör vara öppen och tolerant, inget kön ska särbehandlas och ges fördelar.

Inom vården och psykiatrin specifikt bör man göra vården mer tillgänglig även för män, eftersom många män har svårare att tala om personliga problem så far dom ofta illa vid psykisk sjukdom. Även om det finns tecken på att fler unga tjejer mår dåligt, bör man inse att det finns ett stort mörkertal av unga män som mår dåligt och inte låta dessa hamna i skymundan. Samhället i stort skulle tjäna på en mer kunskapsbaserad och mindre dömande inställning när det kommer till psykisk ohälsa.

Likaså bör man se över våldet bland unga män. Hur man ser till kvinnors fördelar i vårdnadstvister och en hel del annat. Det är iaf min uppfattning. Någon jämställdhet kan aldrig infinna sig om man bara ser till ett kön.
Senast redigerad av frivol 2009-07-10 kl. 21:46.
Citera
2009-07-10, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
För att återgå till topic: så tror jag att jämställdhetsarbetet i landet skulle vinna på idealtanken att alla ska få må bra och leva under likvärdiga förutsättningar. Därför bör man se till både mäns och kvinnors villkor. Bara för att låt oss säga kvinnor har det sämre i en aspekt kan man inte lägga allt fokus på kvinnor och glömma bort männen, den där jämvikten förskjuts då mot kvinnorna, vilket givetvis är till kvinnors fördel men män förlorar på det.

Jag skulle gärna se att man exempelvis arbetade för att tjejer och killar behandlades på samma sätt i skolan, utifrån sina individuella egenskaper och gavs samma chanser och förutsättningar till att klara skolan. Miljön bör vara öppen och tolerant, inget kön ska särbehandlas och ges fördelar.

Inom vården och psykiatrin specifikt bör man göra vården mer tillgänglig även för män, eftersom många män har svårare att tala om personliga problem så far dom ofta illa vid psykisk sjukdom. Även om det finns tecken på att fler unga tjejer mår dåligt, bör man inse att det finns ett stort mörkertal av unga män som mår dåligt och inte låta dessa hamna i skymundan. Samhället i stort skulle tjäna på en mer kunskapsbaserad och mindre dömande inställning när det kommer till psykisk ohälsa.

Likaså bör man se över våldet bland unga män. Hur man ser till kvinnors fördelar i vårdnadstvister och en hel del annat. Det är iaf min uppfattning. Någon jämställdhet kan aldrig infinna sig om man bara ser till ett kön.

Äntligen en kvinna som förstår problematiken. Fortsätt så "sista"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in