2009-08-21, 16:17
Medlem
Hejsan1s avatar
Har själv ganska milda acneproblem bara några få som kommer fram kring munnen då jag inte vart i så mycket i solen på några dagar sådär..
Ska nu pröva Basiron receptfritt från apoteket och Vitamin B5 samtidigt och hoppas att det funkar bra.. för vintern brukar bli mycket sämre för mig då man inte får nåt solljus på sig alls!
Återkommer väl kanske om nån månad med resultat!
Citera
2009-08-29, 14:36
Medlem
Vitamin b5 har inte i minsta lilla kliniska studie testats i sverige. Den enda läkare som faktiskt utgivit rapporter om vitamin b5 i samband med behandling av akne är ju då den läkare som så snällt citerades i tidigare inlägg, Dr Leung. Vad Dr Leung säger ska man inte heller suga upp som en svamp och blint tro på, då han inte är opartisk för fem finnar. Han var nämligen den lille kinesen som först forskade kring b5 i och med akneterapi. Det är som att jag uppfinner en ny sko som jag själv påstår aldrig ger skoskav oavsett bäraren av skon. Dock har ingen annan recenserat min sko på ett professionellt sätt, men du borde ändå lyssna på mig för det är jag som tjänar på de skor jag säljer.

Dessutom, i och med Clearly gone som är varumärket på vitamin b5- preparatet: Hur vet dem doseringarna som krävs för att få den önskade strypningen på individens sebumproduktion? Alla utsöndrar olika mängder sebum, dvs. olika personer skulle kräva olika doser av deras heliga vitamin. Men de goda människorna på Clearly gone, uppbackat av den goda Dr Leung har en och endast en doseringsanvisning för alla olika människor med alla olika sorter av akneproblem. Var är forskningen och artiklarna och faktan som backar upp deras dosanvisningar?

Det enda dem har är det vetenskapliga faktumet att vitamin b5 bör hämma den teoretiska människans talgkörtelaktivitet, men inget annat. Så de trollar fram någon siffra på doseringsmängd som antagligen borde göra något i terapeutiskt syfte avseendes akne. Jaha, okej, men vi vet ju alla att torr värme är uttorkande, så om människor med oren hy stoppar in huvudena i ugnen, ja ska vi säga på 225 celsius i kanske... 12 minuter 3 ggr om dan... så bör finnarna torka ut! Detta ska jag patentera och lägga ut på min nystartade hemsida: clearlyoven.se ...
Senast redigerad av johli06 2009-08-29 kl. 14:39.
Citera
2009-08-29, 15:36
Medlem
Eller, så dödar man talgkörtlarna helt och hållet med Isotretinoin!
Citera
2009-08-29, 15:47
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johli06
Massive wall of text...

Jag tycker alltid att man ska vara kritisk till alla typer av preparat, men jag kunde inte bortse ifrån de positiva
utlåtande man kan läsa på olika forum. Alla påverkas dessutom olika av preparaten som man brukar nämna.
Själv märkte jag stora skillnader efter ca. 2 veckor med B5-pulver. Pannan brukade vara som ett smörpaket när man
vaknade, men är nu nära på torr och mina bångstyriga småfinnar på rygg/axlar är nästan borta efter ytterligare 1-2 veckor.
Har varit värt varenda krona så här långt.
Citera
2009-08-29, 23:32
Medlem
Isotretinoin är min bästa vän! men jo visst kan det fungera för en viss utvald skara, det tvekar jag inte om. Preparatet känns bara så oseriöst upplagt bara, utan kliniska undersökningar eller svenska medicinska artiklar om det. Känns lite som man skulle kunna se Clearly gone på tv6 klockan 7 varje morgon när tvshop öppnar med nån finnig superstjärna som på efterbilderna är mer sminkade än griskultingar på nåt djurlabb i staterna. Men fine, om doserna inte verkar skadliga för den allmäna befolkningen så är det värsta scenariot att du ger Dr Leung pengar i onödan! Mitt tips är iaf att skaffa roaccutan och straffa dina talgkörtlar för att dem är så olydiga. Kan du inte få det utskrivet så ber du kemilärarn på ditt lokala gymnasium derivera lite a- vitaminsyra åt dig! Gogo!
Citera
2009-08-30, 01:05
Medlem
KoettFaerss avatar
B5 är bara ett litet hjälpmedel. Skicka PM om du vill ha tips på hur man ska ta hand om sin hud.
Citera
2009-08-30, 09:43
Medlem
FreeOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
B5 är bara ett litet hjälpmedel. Skicka PM om du vill ha tips på hur man ska ta hand om sin hud.

Bada i klorin?
Citera
2009-09-22, 19:09
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Hur mycket ska man ta om dagen, för att motverka fet hy och finnar?
Citera
2009-09-23, 02:22
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
Hur mycket ska man ta om dagen, för att motverka fet hy och finnar?

Prova som det står på burken... 1tsk 3 ggr. om dagen tills man märker skillnad, sen ligger man kvar eller går ner
till 2 tsk./dag i fortsättningen. Min mage blir halvkass av det, men på mig funkar skiten åtminstone.
Citera
2009-09-23, 02:34
Medlem
Fungerar de bra att köra B5 även under kur för att minimera finnar och oljig hud? Eller är de främst efter kur det är värt att använda, för att återställa huden?
Citera
2009-09-23, 02:47
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGeezer
Fungerar de bra att köra B5 även under kur för att minimera finnar och oljig hud? Eller är de främst efter kur det är värt att använda, för att återställa huden?

Jag har mest problem när jag är ren konstigt nog och ofta under pct med Nolva.
Oljigheten är det som reduceras mest och ger upphov till mindre acne.
Citera
2009-09-23, 09:44
Medlem
Men vilken av dessa två produkter är bäst? någon som prövat någon av dom och kan uttala sig?

Vekk. som du köper på http://www.vitamin-b5.se/
eller
Cleary gone som du köper på http://www.vitaminb5.se/

Vad man kan läsa så ska dom ha samma innehåll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in