Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-04, 23:33
Medlem
T1m08Ys avatar
Hej.
Undrade hur ni gör för att trivas med datorn. t ex. utseende mässigt på skrivbordet, i webbrowsern etc.
Hur ni håller reda på all denna "skit" man samlar på sig (bilder/musik etc.) Om ni använder rocketdock eller andra hjälpmedel för att göra er datoranvändning mer fridfull.

MVH
Citera
2009-07-04, 23:37
Medlem
moliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T1m08Y
Hej.
Undrade hur ni gör för att trivas med datorn. t ex. utseende mässigt på skrivbordet, i webbrowsern etc.
Hur ni håller reda på all denna "skit" man samlar på sig (bilder/musik etc.) Om ni använder rocketdock eller andra hjälpmedel för att göra er datoranvändning mer fridfull.

MVH

Skapa gärna bibliotek med kategorier. Annars är allt huller om buller.
Citera
2009-07-04, 23:38
Medlem
T1m08Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molis
Skapa gärna bibliotek med kategorier. Annars är allt huller om buller.
Som det finns på C hårdisken menar du eller? typ för bilder, musik och sånt.
Citera
2009-07-04, 23:44
Medlem
Jag kör de lite enklare...
Gör bara olika mappar som du döper till typ musik, spel, program, filmer m.m...
Sen e de bara att sortera..
Sen om de fortfarande e rörigt så kan du skapa fler mappar i mapparna o sortera lite mer..
De blir så mycket enklare att hitta saker...
Citera
2009-07-04, 23:45
Medlem
Psyko-12s avatar
Håll det sorterat.... jag har en mapp för photoshop, en för random saker, downloads, etc etc
samma sak i firefox etc allt sorterat så att jag hittar det snabbt. strunta i rocketdock och skit. Inte värt det, tar bara plats. både på skärmen och ram-minne.
Citera
2009-07-04, 23:45
Medlem
Santa Clauss avatar
Har nästan allt på min server/NAS.
I rooten har jag en katalog som heter /filer.

Ser i sin tur ut så här:
/filer/
|-- Multimedia
|-- System
|-- ftp_root
`-- tmp

I multimedia finns i sin tur:
/filer/Multimedia/
|-- Bilder
|-- Film
|-- Ljudböcker
|-- Musik
|-- TV-serier
`-- _Musik Videos

I system finns olika mappar för t.ex Windows, Linux och OS X, och i varje sådan finns mappar för Spel/program eller annat att spara.

Allt som laddas ner från någon dator inklusive servern själv (localhost) hamnar i /filer/tmp, som sen sorteras manuellt när jag känner för det :P

Backupp av alla datorer hamnar i /backup/*datornamn*/, t.ex /backup/localhost osv...
Klinterna har sina egna program beroende på OS för att skicka data till servern.
Gemensamt är att alla datorer ansluter via SSH till användaren "backup", som har sin home i just /backup.
Localhost sköter sin egen backup via ett eget script som körs via cron.

Att ha en server/NAS är guld värt. Centrerad lagring is the shit!

Gällande klienterna så brukar jag inte kunna hålla mig från att pilla sönder dem i inställningsväg, så det blir oftast standardutseendet + en vettig bakgrundsbild.
Kanske att man ändrar någon tangentbordsgenväg (så att alla OS/datorer beteér sig lika), eller lägger till nån skrivbords/fönster effekt (Linux).
Senast redigerad av Santa Claus 2009-07-04 kl. 23:48.
Citera
2009-07-04, 23:46
Medlem
Luigis avatar
Jag håller min dator så ren som möjligt genom att ja, inte installera något skit, och förstås rensa den då och då från onödiga grejor. På mitt skrivbord finns 2 ikoner, papperskorgen och en med program. Bakrundsbilden hålls så clean som möjligt, inga krävande motiv eller så.
Citera
2009-07-04, 23:56
Medlem
T1m08Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Har nästan allt på min server/NAS.
I rooten har jag en katalog som heter /filer.

Ser i sin tur ut så här:
/filer/
|-- Multimedia
|-- System
|-- ftp_root
`-- tmp

I multimedia finns i sin tur:
/filer/Multimedia/
|-- Bilder
|-- Film
|-- Ljudböcker
|-- Musik
|-- TV-serier
`-- _Musik Videos

I system finns olika mappar för t.ex Windows, Linux och OS X, och i varje sådan finns mappar för Spel/program eller annat att spara.

Allt som laddas ner från någon dator inklusive servern själv (localhost) hamnar i /filer/tmp, som sen sorteras manuellt när jag känner för det :P

Backupp av alla datorer hamnar i /backup/*datornamn*/, t.ex /backup/localhost osv...
Klinterna har sina egna program beroende på OS för att skicka data till servern.
Gemensamt är att alla datorer ansluter via SSH till användaren "backup", som har sin home i just /backup.
Localhost sköter sin egen backup via ett eget script som körs via cron.

Att ha en server/NAS är guld värt. Centrerad lagring is the shit!

Gällande klienterna så brukar jag inte kunna hålla mig från att pilla sönder dem i inställningsväg, så det blir oftast standardutseendet + en vettig bakgrundsbild.
Kanske att man ändrar någon tangentbordsgenväg (så att alla OS/datorer beteér sig lika), eller lägger till nån skrivbords/fönster effekt (Linux).

Men detta är bara bra om man använder fler datorer eller en dator med fler OS eller har jag uppfattat det fel?
Citera
2009-07-05, 00:39
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Men detta är bara bra om man använder fler datorer eller en dator med fler OS eller har jag uppfattat det fel?

Mjo, det är klart. Har man bara en dator med ett OS så kan man ju lika gärna ha det på en egen partiton bara.

Bockupen tar man då förslagsvis till en extern HDD.
Citera
2009-07-05, 01:14
Medlem
T1m08Ys avatar
mjaa tack för tipsen iallafall. något annat att tänka på?
Citera
2009-07-05, 01:27
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
mjaa tack för tipsen iallafall. något annat att tänka på?

Igen:
Backup!!!

Om du nu trivs extremt bra med din dator så blir det en än större förslust när skiten kraschar...
Citera
2009-07-05, 01:35
Medlem
T1m08Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Igen:
Backup!!!

Om du nu trivs extremt bra med din dator så blir det en än större förslust när skiten kraschar...

Okey, tack.
ska se igenom saken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här