2012-08-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Hej! Har inte ens kollat upp vad som gäller för Thailand.
Men ska åka dit i 14 - 15 dagar. Får man automatiskt ett Visum, eller behöver man ansöka?

Du får inte något visum, och du behöver inte heller något visum. Däremot får du 30 visumfria dagar vid ankomst till Thailand när du kommer via flyg.
Citera
2012-09-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Varför ansöka om visum via ett ombud?

Triple entry skall vara svårt att få vad jag vet. Double entry brukar beviljas utan att man behöver visa upp biljetter.

När du utnyttjat alla visum får du ansöka om nytt visum på Thailändska Ambassaden i valfritt land.
Om man inte ansöker via ett ombud, måste man då besöka Thailändska ambassaden i Stockholm/Göteborg för att ansöka eller var kan man annars ansöka? Vad ska man ha med sig i så fall? Räcker passet?
Citera
2012-09-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segla-Bland-Moln
Om man inte ansöker via ett ombud, måste man då besöka Thailändska ambassaden i Stockholm/Göteborg för att ansöka eller var kan man annars ansöka? Vad ska man ha med sig i så fall? Räcker passet?

http://thaiconsulate.se/Tourist-visa.htm

http://thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36
Citera
2012-09-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
http://thaiconsulate.se/Tourist-visa.htm

http://thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36
Tack för länkarna! Så det går alltså inte att söka visum på något sätt om man inte har bokat biljetter?
Citera
2012-09-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segla-Bland-Moln
Tack för länkarna! Så det går alltså inte att söka visum på något sätt om man inte har bokat biljetter?

FÖR ANSÖKAN OM TOURIST VISA
KRÄVS FÖLJANDE
1 st ifyllt och undertecknat ansökningsformulär.

Pass, observera att visumstämpeln tar upp en hel sida i passet. (Passet måste vara giltigt minst 6 månader från inresedagen samt helt och oskadat).

2 st passfoto med namnteckning på baksidan.

En kopia på biljett eller bokningsbekräftelse.

En kopia på passet.

260 kr i avgift per person och resa.

Om dom säger att det krävs en kopia på biljett eller bokningsbekräftelse, hur tolkar du det då?
Citera
2012-09-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ

FÖR ANSÖKAN OM TOURIST VISA
KRÄVS FÖLJANDE
1 st ifyllt och undertecknat ansökningsformulär.

Pass, observera att visumstämpeln tar upp en hel sida i passet. (Passet måste vara giltigt minst 6 månader från inresedagen samt helt och oskadat).

2 st passfoto med namnteckning på baksidan.

En kopia på biljett eller bokningsbekräftelse.

En kopia på passet.

260 kr i avgift per person och resa.

Om dom säger att det krävs en kopia på biljett eller bokningsbekräftelse, hur tolkar du det då?

Så står det, men Thailand är Thailand, det står även att biljett krävs för samtliga in/utresor om man söker dubbelt/trippelt turistvisum, men jag vet att det går att få visum ändå om man skriver en resplan istället.
Naturligtvis så kan man bli nekad, så ska man vara någorlunda säker på att få sitt visum så är det bäst att göra som det står.
Citera
2012-09-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beyas
Så står det, men Thailand är Thailand, det står även att biljett krävs för samtliga in/utresor om man söker dubbelt/trippelt turistvisum, men jag vet att det går att få visum ändå om man skriver en resplan istället.
Naturligtvis så kan man bli nekad, så ska man vara någorlunda säker på att få sitt visum så är det bäst att göra som det står.

Ja, det står att man måste visa in/utresor, och jag har pratat med dom på konsulatet i Göteborg och dom sa som du säger, skriver man en resplan så funkar det.

Kanske dags att någon, t.ex. föregående talare, att försöka skaffa visum helt utan biljetter
Citera
2012-09-17, 23:36
Medlem
Rocklees avatar
Hur fungerar det att söka dubbel-entry i sverige?
Är sthlm eller gbg bättre än varandra och brukar dom kräva uppvisande av biljetter ?
Citera
2012-09-19, 17:02
Medlem
Tja!

Ska resa runt i Asien i 6månader o börjar mthailand nu i oktober, jag kmr nog vara där ett par veckor för att sen dra annourstädes. Dock kommer jag under dessa 6 månader återvända två ggr för att möta kompisar som kommer dit, tot kanske 3 månaders vistelse i Thailand m en månads mellanrum...

Kan jag söka ett visum som sträcker sig över ett helt halvår elr ngt sånt? Så att jag kan resa in o ut som jag känner för. Resan är helt oplanerad från start så ju större flexibilitet desto bättre!
Hur gör jag?
Citera
2012-09-19, 21:52
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaK
Kan jag söka ett visum som sträcker sig över ett helt halvår elr ngt sånt? Så att jag kan resa in o ut som jag känner för. Resan är helt oplanerad från start så ju större flexibilitet desto bättre!
Hur gör jag?
Nej.
Du får söka nytt visum för varje inresa.
Citera
2012-09-20, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaK
Tja!

Ska resa runt i Asien i 6månader o börjar mthailand nu i oktober, jag kmr nog vara där ett par veckor för att sen dra annourstädes. Dock kommer jag under dessa 6 månader återvända två ggr för att möta kompisar som kommer dit, tot kanske 3 månaders vistelse i Thailand m en månads mellanrum...

Hur gör jag?

Du vet om att du inte behöver något visum för dom första 30 dagarna i landet?
Citera
2012-09-20, 21:12
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Hej!

Eftersom jag bor långt ifrån stockholm skulle jag kunna ordna så min resekompis får en skriven fullmakt av mig och därmed söka mitt visum för 2 månader i thailand?
Självklart med 2 foton, ansökan, pass och biljett. Eller vill dom se en personligen för att bekräfta det är jag?

Mvh

edit: l'äste att man kan söka genom ombud. Finns det några länkar på ett bra fullmaktskontrakt som dom godkänner på ambassaden?

edit2: hmm om man bokar flyg för att vara iväg 3 månader men på "visa"t så gäller det ju för 2 månader men det spelar ingen roll eller? Ja menar ser ju konstigt ut och man får ju 15 nya dagar vid utresa. Hur många entries ska man fylla i egetligen? Omg jag borde rest mer i livet så man hade kunnat sånt här.
Senast redigerad av DisposableGarbage4 2012-09-20 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in