Hej!
Jag har vart i thailand i 2 månader och 2 veckor och åker hem om 2 veckor till Sverige. Igår fick jag höra om något som heter "visa run" Jag har aldrig hört talas om ett visa run förut och blev chockad när mina kamrater sa att man måste förnya sitt visum efter 1 månads vistelse i Thailand.
Eftersom det är första gången jag åkte utomlands själv och var helt oerfaren så hade jag inte en enda aning om att lagarna var så att man måste förnya sitt visum, även om jag skrev att jag ska vara i thailand i 3 månader och träna Thaiboxning.
Så nu är det 2 veckor kvar tills jag ska åka hem och jag undrar hur jag ska lösa detta på bästa sätt? Min så kallade "overstay" kommer vara på 60 dagar och mina kompisar sa att det var 500 bath / dag i räkning, så det blir en total summa på 30 000 bath. Jag har pengarna för att betala denna räkningen, men jag läste även här på flashback att max räkningen var 5000 bath, är det sant?
Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Ska jag åka till en ambassad, immigration office, eller ska jag vänta tills jag kommer till flygplatsen? Jag har meddelat två stycken thai kompisar om situationen, så jag kommer ha med mig två stycken thai talande personer till stället där jag ska försöka lösa detta.
Någon som kan hjälpa mig här, jag är väldigt förvirrad
Tack på förhand.