2018-10-28, 07:37
Medlem
Kommer snart dra ivg till Thailand ngra veckor, men hittar inte helt tydlig information om att resa in som svensk. Har biljett tillbaka till Sverige ett antal veckor senare. Ngon sida sger att man automatiskt fr 30 dagar vid intrde, ngon annan att det kostar runt 200 SEK, ngon tredje att man mste ha p sig 10 000 baht kontant. Ngon som faktiskt vet hur det ligger till?
Senast redigerad av yokisuci 2018-10-28 kl. 07:39.
Citera
2018-10-28, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Kommer snart dra ivg till Thailand ngra veckor, men hittar inte helt tydlig information om att resa in som svensk. Har biljett tillbaka till Sverige ett antal veckor senare. Ngon sida sger att man automatiskt fr 30 dagar vid intrde, ngon annan att det kostar runt 200 SEK, ngon tredje att man mste ha p sig 10 000 baht kontant. Ngon som faktiskt vet hur det ligger till?

Du fr visa exempt som r giltigt 30 dagar, detta kostar inget. Fr lngre vistelse krvs turistvisum som ansks p konsulat eller ambassad i Sverige innan avresa, mot en avgift p runt 300 kr. Turistvisum ger dig rtt att stanna upp till 60 dagar. Ett turistvisum kan frlngas p plats i ytterligare 30 dagar mot en avgift, vilket ger dig en mjlighet att stanna upp till totalt 90 dagar.

Angende 10 000 bath kontant s r handlar det om sunt frnuft. Men man kan inte dyka upp i ett frmmande land med attityden att jag kommer bli inslppt med en systembolagspse med endast en tandborste och ett par kalsonger som packning. Man mste kunna bevisa att man har tillrckligt med pengar fr sitt uppehlle under hela sin vistelse. Om de skulle av ngon anledning tycka att du kanske inte har rd med resan och ifrgastter dig. D r det betydligt lttare att vertyga personalen med kontanter i inhemsk valuta n att vifta med ett slitet VISA kort.
Senast redigerad av svolter 2018-10-28 kl. 09:45.
Citera
2018-10-28, 09:31
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Du fr tilltelse att vistas i landet i 30 dagar utan att anska om visum, kostnadsfritt.
10000 baht enligt lag ska kunna visa upp om du reser ensam, 20000 per familj
men av ngon outgrundlig anledning har det blivit 20000 baht ven som ensam resenr.

Q: I would like to go to Thailand for vacation for 2 weeks. I hold American passport. Do I need a visa?

A: Nationals of the United States of America and 41 other countries are eligible

to travel to Thailand, for tourism purpose, with the exemption of visa and

are permitted to stay in the Kingdom for a period of not exceeding 30 days.

Therefore, you do not need a visa.

However, please make sure that you are in possession of a passport valid for

at least 6 months, a round-trip air ticket, and adequate finances equivalent to

at least 10,000 Baht per person or 20,000 Baht per family. Otherwise, you may be

inconvenienced upon entry into the country.

http://www.mfa.go.th/main/en/service...Thai-Visa.html
Citera
2018-10-28, 10:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Rtt som Romper sger ovan.

Exakt vad du behver kunna uppvisa enligt bokens alla regler r:

- 20,000 THB i kontanter eller motsvarande i vxlingsbar valuta men helst THB. Det r egentligen 10,000 THB som Romper sger MEN det efterfrgas alltid 20,000 THB ven som ensam resenr och att argumentera mot en immigration officer r lnlst.

- Du mste kunna uppvisa en resebiljett ut ur landet inom den tidsram du fr ett visum

- Du mste kunna uppvisa en bokning p var du skall bo

- Du fr ett visa exempt p plats och det kostar inget.

Men lngt ifrn alla tillfrgas ovan utan r mer riktat mot vissa typer av folk och folkslag men fr att undanrja alla mjliga speed bumps s ha allt ovan klart och redo att visas upp.

Vl p plats s fr du ingen andra chans om det skulle sig riktigt illa.
Citera
2018-10-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svolter
Text
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Text
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Text

Tack! Ser till att ha 20 000 baht i kontanter redan p flygplanet ner d, samt ha papper p bokat boende och flygbiljett ut lttillgngligt vid kontrollen. Det vore ju rejlt surt att inte komma lngre n flygplatsen.
Citera
2018-10-28, 19:10
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Tack! Ser till att ha 20 000 baht i kontanter redan p flygplanet ner d, samt ha papper p bokat boende och flygbiljett ut lttillgngligt vid kontrollen. Det vore ju rejlt surt att inte komma lngre n flygplatsen.
Ta med dig en penna i handbagaget ocks, du kommer att f en liten lapp att fylla i med adresser mm innan landning. Lappen lmnas sedan till grnskontrollanten.
Citera
2018-10-29, 04:11
Medlem
Hej! Flyger den 11.12 till Bangkok och reser sen vidare efter ca 1 vecka till Kambodja och sen tilbaka frn Kambodja till Thailand ca den 15.1, dvs ver 30 dagar. Har endast bokat enkelresa. Hemresan tnkte jag boka vid ett senare tillflle.

Frgor
1. Behver jag ska om visum p ambassaden eller rcker visumet som utfrdas p flygplatsen? Gller 30 dagar vistelse i landet eller r det tidsrummet 30 dagar, dvs nr jag reser in till Thailand igen har det gtt ver 30 dagar men uppehllet totalt i landet blir max 14 dagar.

2. Behver jag en returbiljett om hag ska resa vidare till annat land (Kambodja) med buss tex?
Citera
2018-10-29, 10:03
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Hej! Flyger den 11.12 till Bangkok och reser sen vidare efter ca 1 vecka till Kambodja och sen tilbaka frn Kambodja till Thailand ca den 15.1, dvs ver 30 dagar. Har endast bokat enkelresa. Hemresan tnkte jag boka vid ett senare tillflle.

Frgor
1. Behver jag ska om visum p ambassaden eller rcker visumet som utfrdas p flygplatsen? Gller 30 dagar vistelse i landet eller r det tidsrummet 30 dagar, dvs nr jag reser in till Thailand igen har det gtt ver 30 dagar men uppehllet totalt i landet blir max 14 dagar.

2. Behver jag en returbiljett om hag ska resa vidare till annat land (Kambodja) med buss tex?

Om du fr ett visa exempt s gller det i 30 dagar.

Lmnar du landet s nollas det visumet och du fr ett nytt visa exempt igen vid nsta inresa som gller i 30 dagar.

Dock finns det begrnsningar p hur mnga man kan f men eftersom du inte verkar ha varit i Thailand innan, och vad du beskriver ovan, s faller du inte inom dessa begrnsningar.

Dremot skall du vara ganska s frsiktig fr just vid visa exempt arrivals s r immigration hrdare med att efterflja reglerna och jag rder dig starkt att kunna uppvisa en utresebiljett ut ur Thailand som typ en frbokad bussresa till Kambodja, eller liknande inom de frsta 30 dagarna.

I vrsta fall, g in p ett lgprisbolag (finns jttemnga) och boka en resa ut ur landet fr ett par hundralappar s har det iallafall ngot som du kan visa upp.

Om du inte har varit i Thailand innan s br du vara ganska s sker men om du knner p dig att du har en viss backpacker stil s blir genast risken hgre men det fr du sjlva avgra.

Se ven till att du har 20,000 THB i kontanter, eller motsvarande i vxlingsbar valuta p dig, samt att du kan uppvisa en bokning p vart du skall bo.

Det r inte ens skert att du behver uppvisa en, eller flera, av kriterierna ovan men blir du tillfrgad och du inte har en/alla dessa och uppvisa s r det krt.
Citera
2018-10-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Om du fr ett visa exempt s gller det i 30 dagar.

Lmnar du landet s nollas det visumet och du fr ett nytt visa exempt igen vid nsta inresa som gller i 30 dagar.

Dock finns det begrnsningar p hur mnga man kan f men eftersom du inte verkar ha varit i Thailand innan, och vad du beskriver ovan, s faller du inte inom dessa begrnsningar.

Dremot skall du vara ganska s frsiktig fr just vid visa exempt arrivals s r immigration hrdare med att efterflja reglerna och jag rder dig starkt att kunna uppvisa en utresebiljett ut ur Thailand som typ en frbokad bussresa till Kambodja, eller liknande inom de frsta 30 dagarna.

I vrsta fall, g in p ett lgprisbolag (finns jttemnga) och boka en resa ut ur landet fr ett par hundralappar s har det iallafall ngot som du kan visa upp.

Om du inte har varit i Thailand innan s br du vara ganska s sker men om du knner p dig att du har en viss backpacker stil s blir genast risken hgre men det fr du sjlva avgra.

Se ven till att du har 20,000 THB i kontanter, eller motsvarande i vxlingsbar valuta p dig, samt att du kan uppvisa en bokning p vart du skall bo.

Det r inte ens skert att du behver uppvisa en, eller flera, av kriterierna ovan men blir du tillfrgad och du inte har en/alla dessa och uppvisa s r det krt.

Tack fr ett mycket utfrligt svar! Har varit i Thailand fr men det var fr 20r sen. Kommer inte resa i Backpackerstil utan med resvska. Tar p mig finklder vid inresa som r tnkt stt anvnda vid restaurangbesk och dylikt i Bangkok.
Citera
2018-10-29, 17:07
Medlem
En frga til ang returbiljett: gr det att i ndfall boka i mobilen innan passkontroll. Utan ges inte den mjligheten? Jag menar om man blir tillfrgad s kan man vl sga att man ska leta efter biljett och g tilbaka i kn och sedan boka med mobilen? Hotel kommer bokas i frhand.
Citera
2018-10-29, 18:04
Medlem
Flytt-lasses avatar
Citat:
En frga til ang returbiljett: gr det att i ndfall boka i mobilen innan passkontroll. Utan ges inte den mjligheten? Jag menar om man blir tillfrgad s kan man vl sga att man ska leta efter biljett och g tilbaka i kn och sedan boka med mobilen? Hotel kommer bokas i frhand.

Det skulle jag unvika, det kan g men det kan g fel ox.
Lite fler mer el mindre bra frslag:
Sg e ticket, no internet yet.
Ha en full flex t/r hem (dyrt, men kan va bra om man blir kvar lite lngre...)
Boka en enkel till phon pehn rtt datum, billigt. buss skulle jag skita i, farligt.
Du kommer ju f samma problem nr du ska tillbaka sen.... om du inte bokar hemresan.
Du r vit va? Annars r det helgardering som gller.
Brusa aldrig upp, s lser sig det dr ltt.
Senast redigerad av Flytt-lasse 2018-10-29 kl. 18:10.
Citera
2018-10-29, 18:57
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Jod, det kan g men jag skulle undvika att gra det.

Har du otur s r det krt och lite trkigt att bli hemskickad bara fr att man snlar med en biljett som gr p ett par hundringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in