Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 15:59
  #2257
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horknullarn
Men är det inte konstigt tycker du att inget flygbolag stoppar resenärer och ställer frågan hur många resor han/hon gjort till Thailand tidigare då när det är resebolagen som enligt dig är skyldiga att bekosta hemresan om vederbörande inte kommer in i Thailand.

Utresebilljett köper jag, men om man som mig nu reser för (jag vet inte i vilken gång i ordningen, mer än sjätte gången i vart fall) och bara ska stanna i 22 dagar låt oss säga och har hemresan bokad men inte skulle bli insläppt. Då är det alltså flygbolagets skyldighet att transportera hem mig gratis? Pga att immigrationen har börjat tillämpa nya regler?

Du får ursäkta mig, men det kan och skulle vara förödande för flygbolagen rent ekonomiskt att då släppa ombord en resenär utan att de skulle ställa frågan.

Du får givetvis tycka vad du vill och försöka vrida och vända på detta och tycka att det är konstigt men det fråntar inte det faktum att nu är det så det är.

Är det samma bolag som du åker hem med som du åker dit med så är det ju inte gratis.

Du har ju betalat för biljetten hem.

Det är inte jag som sätter reglerna utan jag citerar bara hur det är.
Citera
2017-05-14, 16:09
  #2258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du får givetvis tycka vad du vill och försöka vrida och vända på detta och tycka att det är konstigt men det fråntar inte det faktum att nu är det så det är.

Är det samma bolag som du åker hem med som du åker dit med så är det ju inte gratis.

Du har ju betalat för biljetten hem.

Det är inte jag som sätter reglerna utan jag citerar bara hur det är.

Men vad tycker du själv? Låter det logiskt tycker du att om jag reser ner t.ex 2 dagar efter nyår med hemresa 24 dagar senare med t.ex thai Airways så måste alltså Thai Airways fixa en plats hem åt mig med första bästa flyg under High Peak season (dyraste biljetterna under året och med största sannolikhet fullbokade flygplan) för att immigrationen börjat tillämpa en regel som du läst på thaivisa (f.ö ingen vidare informationskälla enligt mig).
Kan och kommer bli kaos med dessa familjer ifrån som äger en condo i te.x Phuket och bara ska stanna i 2-3 veckor och gör resan varje år till Thailand utan visum...

Gäller att flygbolagen börjar rusta upp med en del extra plan då till alla dessa människor som turistar i Thailand och inte kommer att få komma in..


Och vem kommer att stå för kostnaden av flyg biljetten för utebliven semester? Te.x redan bokade och bekostade hotell?

Eller ett annat scenario, jag flyger med enkel biljett till Thailand för att sedan ta ett anslutningsflyg till te.x Kambodja för att sedan resa med buss in till Thailand för att ta mig hem med en ny bokad biljett som jag bokade under resans gång, men får då inte resa in i Thailand igen och vidare hem till Sverige för jag har gjort min kvot av resor, ska jag då vara beredd att missa planet hem för att en immigrationsgubbe tillämpar en regel som egentligen INGEN vet existerar?
__________________
Senast redigerad av Horknullarn 2017-05-14 kl. 16:27.
Citera
2017-05-14, 16:27
  #2259
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horknullarn
Men vad tycker du själv? Låter det logiskt tycker du att om jag reser ner t.ex 2 dagar efter nyår med hemresa 24 dagar senare med t.ex thai Airways så måste alltså Thai Airways fixa en plats hem åt mig med första bästa flyg under High Peak season (dyraste biljetterna under året och med största sannolikhet fullbokade flygplan) för att immigrationen börjat tillämpa en regel som du läst på thaivisa (f.ö ingen vidare informationskälla enligt mig).
Kan och kommer bli kaos med dessa familjer ifrån som äger en condo i te.x Phuket och bara ska stanna i 2-3 veckor och gör resan varje år till Thailand utan visum...

Gäller att flygbolagen börjar rusta upp med en del extra plan då till alla dessa människor som turistar i Thailand och inte kommer att få komma in..

Detta är ingen ny regel utan har funnits hur länge som helst och gäller överlag internationellt.

Sen så kan du kanske Googla själva och kolla vem som som bär ansvaret om du nu blir nekad inträde men det kanske är för mycket jobb för dig.

Det är inte bara en som har blivit nekad inträde utan ett flertal men fortsätt du att inte tro på vad reglerna säger och hur de efterlevs eftersom att jag bara snackar skit och andra ljuger om sina erfarenheter och du väljer till och med att ignorera det officiella utlåtandet om 2 ggr per år över en land övergång vid visa exempt inträde.

Men kör på med visa exempt för det finns inga hinder eller begränsningar enligt dig och din efterforskning så bara kör på.

Du har absolut inget att oroa dig över.

Avslutningsvis, varför är det så svårt att skaffa visum på förhand istället för att propsa på att köra visa exempt?

Är det svårt att fylla i handlingarna eller är det ren snålhet?

Hur som haver, lycka till med resan/resorna.
Citera
2017-05-14, 16:35
  #2260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Detta är ingen ny regel utan har funnits hur länge som helst och gäller överlag internationellt.

Sen så kan du kanske Googla själva och kolla vem som som bär ansvaret om du nu blir nekad inträde men det kanske är för mycket jobb för dig.

Det är inte bara en som har blivit nekad inträde utan ett flertal men fortsätt du att inte tro på vad reglerna säger och hur de efterlevs eftersom att jag bara snackar skit och andra ljuger om sina erfarenheter och du väljer till och med att ignorera det officiella utlåtandet om 2 ggr per år över en land övergång vid visa exempt inträde.

Men kör på med visa exempt för det finns inga hinder eller begränsningar enligt dig och din efterforskning så bara kör på.

Du har absolut inget att oroa dig över.

Avslutningsvis, varför är det så svårt att skaffa visum på förhand istället för att propsa på att köra visa exempt?

Är det svårt att fylla i handlingarna eller är det ren snålhet?

Hur som haver, lycka till med resan/resorna.

Nej, absolut inga problem med att söka visum till Thailand (om jag nu skulle stanna längre än 30 dagar).
Men jag ser inte varför jag skulle söka visum om jag kommer resa hem efter 28 te.x då jag får på mig att lämna Thailand inom 30 dagar (det står i passet när man måste lämna Thailand). (Stämpeln)

Handlar om sunt förnuft och inte snålhet anser jag. Ska jag däremot stanna längre än 30 dagar så införskaffar jag mig ett visum...

En trevlig resa ska jag definitivt ha.
Citera
2017-06-19, 13:21
  #2261
Medlem
Novus4212s avatar
Nytt 10-års visum på ingång för 50+ och som har lite pengar på banken.

Jag har svårt att se att detta visum får något större genomslag men det återstår att se.

"Applicants will need to have a minimum 3 million baht in a Thai bank account, or a combination of 1.8 million baht in the bank and income not less than 1.2 million baht.

The 3 million baht must be kept in the bank as a deposit for a period of one year but can be reduced to 1.5 million under certain conditions.

Criminal background checks are required on all applicants, who must also have valid medical insurance from a Thai insurance company for the duration of the visa."

https://www.thaivisa.com/forum/topic...-for-over-50s/
Citera
2017-06-27, 13:36
  #2262
Medlem
postkrans avatar
Det är lungt o köra med en öppen/obetald bokning för in/utresa om man söker turistvisum från Sverige med va?
Citera
2017-06-27, 23:01
  #2263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nytt 10-års visum på ingång för 50+ och som har lite pengar på banken.

Jag har svårt att se att detta visum får något större genomslag men det återstår att se.

"Applicants will need to have a minimum 3 million baht in a Thai bank account, or a combination of 1.8 million baht in the bank and income not less than 1.2 million baht.

The 3 million baht must be kept in the bank as a deposit for a period of one year but can be reduced to 1.5 million under certain conditions.

Criminal background checks are required on all applicants, who must also have valid medical insurance from a Thai insurance company for the duration of the visa."

https://www.thaivisa.com/forum/topic...-for-over-50s/

Varför skulle det inte få något genomslag, gillar du t.ex att stå på ett immigration office ? Om jag vore 50+ skulle jag garanterat söka detta, Om man inte har 1.5 Mill är det heller ingen ide att bo i Thailand då fungerar Sverige lika bra om inte bättre.
Citera
2017-06-28, 08:36
  #2264
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Varför skulle det inte få något genomslag, gillar du t.ex att stå på ett immigration office ? Om jag vore 50+ skulle jag garanterat söka detta, Om man inte har 1.5 Mill är det heller ingen ide att bo i Thailand då fungerar Sverige lika bra om inte bättre.

Jämfört med kraven för nuvarande 50+ visa och det faktum att du gör årliga extensions (oj vad jobbigt) till lägre kapitalkrav gör att detta visum inte är så attraktivt med tanke på att du skall ha en hel del deg parkerat i Thailand vilket inte alltid är populärt att ha av olika anledningar.

Gör du en årlig extension så är kostnaden 1,900 THB utan krav på 3 MIL/THB på banken alternativt 1,8 MIL/THB och 1,2 MIL/THB i inkomst.

Dessa 3 MIL/THB kan då inte användas och du får ingen ränta.

Så målgruppen för detta visum blir ganska liten och rent av osmart att använda rent ekonomiskt.
Citera
2017-06-28, 14:20
  #2265
Medlem
Maste den som söker visum lämna fingeravtryck?
Citera
2017-07-03, 00:28
  #2266
Medlem
Hkarns avatar
Behöver man visum om utresan från thailand är 6 veckor fram om man tänkt åka runt i andra länder i området? Dvs stanna under 30 dagar i thailand men över 30 dagar mellan inresa och utresa?
Citera
2017-07-03, 18:34
  #2267
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Maste den som söker visum lämna fingeravtryck?

Nej.
Citera
2017-08-10, 16:58
  #2268
Medlem
Kan jag ansöka turistvisum för 60 dagar sedan har jag 5 månader kvar med mitt id/pass vid hemresan?

Kan jag resa in med under 50.000 på bankkontot?

Hur länge tar det innan man får turistvisum? Jag är under 40 års åldern.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f950799

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback