2009-07-19, 14:30
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Nej, för efterfrågan ökar inte av att folk blir arbetslösa.

Folk blir inte arbetslösa.

Citat:
Men prisnivån kan inte bara hux flux förändras utan anledning, och den kommer inte förändras av att folks lönekrav ändras. Och om det skulle kunna förändras bara av höjda lönekrav, då finns det ingen övre gräns för hur hög inflationen kan bli.

Prisnivån förändras inte av lönekrav utan av löneförändringar.
Citera
2009-07-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Folk blir inte arbetslösa.

Prisnivån förändras inte av lönekrav utan av löneförändringar.

Om lönerna höjs så att de går över jämviktsnivån så kommer detta, ceteris paribus, att orsaka arbetslöshet. Det verkar som om du säger emot vad vanlig ekonomisk teori har att säga, och om du gör det så orkar jag inte bevisa varför det är fel (läs en textbok), eller har jag missuppfattat dig?
Citera
2009-07-19, 18:00
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Om lönerna höjs så att de går över jämviktsnivån så kommer detta, ceteris paribus, att orsaka arbetslöshet. Det verkar som om du säger emot vad vanlig ekonomisk teori har att säga, och om du gör det så orkar jag inte bevisa varför det är fel (läs en textbok), eller har jag missuppfattat dig?

Nej, för företagen höjer priserna för att kompensera för de ökade kostnaderna i form av löner.
Citera
2009-07-20, 09:28
Medlem
Citat:
Nej, för företagen höjer priserna för att kompensera för de ökade kostnaderna i form av löner.

Det verkar som om diskussionen går runt, och då vi inte verkar komma någon vart har jag inget mer att säga i frågan.
Citera
2009-07-20, 11:43
Medlem
Leder löneökningar till inflation om
A) penningmängden också ökar?
B) penningmängden hålls konstant?

I fallet A) tror jag de flesta svarar ja. Och där tror jag att de flesta skulle säga att inflationen beror på ökningen i penningmängd, och inte på löneökningarna.

I fallet B) tror jag de flesta säger nej, och menar att en förutsättning för inflation är en ökning i penningmängd. Dock kan många nog acceptera en mindre inflation ifall pengars omsättningshastighet ökar. Då finns det sas mer pengar per tidsenhet.

OBS det finns flera definioner på inflation. I detta inlägg avses ökning i prisnivå i landet.

Lokal löneökning
----------------
Antag att man på Volvo ökar lönerna med 10 ggr. Då är det rimligt att priserna på produkterna ökar så pass försäljningen går ned till ett fåtal enheter per år och 95-99,9% av de anställda blir arbetslösa. I och med att försäljningen går ned så pass mycket blir påverkan på ett tänkt prisindex försumbar och matchar antagligen den prisminskning på andra produkter som kan bli följden av konsumtionsminskningen från de som blir arbetslösa. Antagligen ganska okontroversiellt.

Global löneökning
----------------
Antag att man i hela landet ökar lönerna med 10 ggr. Företagen skulle då öka priserna motsvarande. Därmed skulle vi få en allmän prisökning. Är denna situation hållbar dock?

De som lånat pengar har nu skulderna reducerade till 1/10 av tidigare (med inkomsten som norm) och har nu ett intresse av att öka dessa 10 ggr (enligt tidigare ställningstagande). Emellertid kan bankerna inte öka sin utlåning då penningmängden isf skulle öka. Bankerna måste därmed öka utlåningsräntan tills balans uppstår.

Vidare har spararnas sparande minskat till en 1/10 (med inkomsten som norm) och de vill öka sitt sparande med 10 ggr (enligt tidigare ställningstagande). Emellertid kan bankerna inte ta emot mer pengar och sänker inlåningsräntan tills balans uppstår. (Den lär bli negativ). En del kommer att kringgå det och spara kontanter hemma/i bankfack. -> minskad omsatt penningmängd.

Bankernas räntenetto ökar drastiskt i kronor, med det gör deras lönekostnader också.

En annan sak som händer är att arbetsgivarna inte kommer att kunna få ihop pengar till löneutbetalningarna den 25e då det existerar för lite pengar. Troligen får man betala ut lönerna var 3:e dag. Vidare måste folk konsumera upp lönen under de 3 påföljande dagarna för att företagen ska få in pengar till nästa löneutbetalning. (Dvs den nödvändiga omsättningsökningen av pengarna). Den som sparar pengar i t ex 15 dagar för att köpa en kapitalvara minskar därmed den omsatta penningmängden, och det gör att någon får svårt med löneutbetalningarna, och måste säga upp folk eller gå i kk.

OBS att det inte skulle vara tillåtet att ha pengar innestående på företaget, iom att det skulle vara en ökning i penningmängd, vilket inte är tillåtet enligt förutsättningarna. Vidare är det troligt att det skulle uppstå en handel med skuldförbindelser, utanför bankväsendet. Det skulle dock inte heller vara tillåtet enligt förutsättningarna.

Jag ser inte detta som en hållbar situation. Man kan inte få den nödvändiga omsättningsökningen på pengar. Det kommer att leda till konkurser och arbetslöshet. Och i förlängningen en fallande pris/lönespiral tills balans uppstår, vilket antagligen ligger mycket nära startnivån.

Att jag valt 10 ggr löneökning är för att synliggöra konsekvenserna. Jag ser ingen principiell skillnad mellan 10 ggr och 10%.
Citera
2009-07-20, 11:47
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Leder löneökningar till inflation om
A) penningmängden också ökar?
B) penningmängden hålls konstant?

I fallet A) tror jag de flesta svarar ja. Och där tror jag att de flesta skulle säga att inflationen beror på ökningen i penningmängd, och inte på löneökningarna.

I fallet B) tror jag de flesta säger nej, och menar att en förutsättning för inflation är en ökning i penningmängd. Dock kan många nog acceptera en mindre inflation ifall pengars omsättningshastighet ökar. Då finns det sas mer pengar per tidsenhet.

OBS det finns flera definioner på inflation. I detta inlägg avses ökning i prisnivå i landet.

Lokal löneökning
----------------
Antag att man på Volvo ökar lönerna med 10 ggr. Då är det rimligt att priserna på produkterna ökar så pass försäljningen går ned till ett fåtal enheter per år och 95-99,9% av de anställda blir arbetslösa. I och med att försäljningen går ned så pass mycket blir påverkan på ett tänkt prisindex försumbar och matchar antagligen den prisminskning på andra produkter som kan bli följden av konsumtionsminskningen från de som blir arbetslösa. Antagligen ganska okontroversiellt.

Global löneökning
----------------
Antag att man i hela landet ökar lönerna med 10 ggr. Företagen skulle då öka priserna motsvarande. Därmed skulle vi få en allmän prisökning. Är denna situation hållbar dock?

De som lånat pengar har nu skulderna reducerade till 1/10 av tidigare (med inkomsten som norm) och har nu ett intresse av att öka dessa 10 ggr (enligt tidigare ställningstagande). Emellertid kan bankerna inte öka sin utlåning då penningmängden isf skulle öka. Bankerna måste därmed öka utlåningsräntan tills balans uppstår.

Vidare har spararnas sparande minskat till en 1/10 (med inkomsten som norm) och de vill öka sitt sparande med 10 ggr (enligt tidigare ställningstagande). Emellertid kan bankerna inte ta emot mer pengar och sänker inlåningsräntan tills balans uppstår. (Den lär bli negativ). En del kommer att kringgå det och spara kontanter hemma/i bankfack. -> minskad omsatt penningmängd.

Bankernas räntenetto ökar drastiskt i kronor, med det gör deras lönekostnader också.

En annan sak som händer är att arbetsgivarna inte kommer att kunna få ihop pengar till löneutbetalningarna den 25e då det existerar för lite pengar. Troligen får man betala ut lönerna var 3:e dag. Vidare måste folk konsumera upp lönen under de 3 påföljande dagarna för att företagen ska få in pengar till nästa löneutbetalning. (Dvs den nödvändiga omsättningsökningen av pengarna). Den som sparar pengar i t ex 15 dagar för att köpa en kapitalvara minskar därmed den omsatta penningmängden, och det gör att någon får svårt med löneutbetalningarna, och måste säga upp folk eller gå i kk.

OBS att det inte skulle vara tillåtet att ha pengar innestående på företaget, iom att det skulle vara en ökning i penningmängd, vilket inte är tillåtet enligt förutsättningarna. Vidare är det troligt att det skulle uppstå en handel med skuldförbindelser, utanför bankväsendet. Det skulle dock inte heller vara tillåtet enligt förutsättningarna.

Jag ser inte detta som en hållbar situation. Man kan inte få den nödvändiga omsättningsökningen på pengar. Det kommer att leda till konkurser och arbetslöshet. Och i förlängningen en fallande pris/lönespiral tills balans uppstår, vilket antagligen ligger mycket nära startnivån.

Att jag valt 10 ggr löneökning är för att synliggöra konsekvenserna. Jag ser ingen principiell skillnad mellan 10 ggr och 10%.

Men teoretiskt sett kan inflationen skjuta i höjden hur mycket som helst med en konstant penningmängd, bara man inte nödvändigtvis får sin inkomst en gång i månaden.

Sedan är det inte ett särskilt realistiskt scenario men ändå.
Citera
2009-07-21, 10:02
Medlem
Citat:
Men teoretiskt sett kan inflationen skjuta i höjden hur mycket som helst med en konstant penningmängd, bara man inte nödvändigtvis får sin inkomst en gång i månaden.

Sedan är det inte ett särskilt realistiskt scenario men ändå.

Kan du komma med ett exempel på det?
Citera
2009-07-21, 10:10
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Kan du komma med ett exempel på det?
Om man räknar stigande huspriser som inflation så var det en av mina punkter i kritiken mot österrikiska konjunkturteorin. Detta hände under en period då bankreserverna hölls konstanta.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=941267

Edit: Men det du kallar penningmängd är förmodligen den som inkluderar de krediter som skapas i privata samhället.
Senast redigerad av jnilsson 2009-07-21 kl. 10:17.
Citera
2009-07-21, 10:15
Medlem
jnilssons avatar
Tobiaslindgren, testa att spela monopol och lägga till en nolla på priserna. Räcker sedlarna som följer med spelet?
Citera
2009-07-22, 18:38
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Staten har lyckats få folk att få förtroende för en pappersvaluta, från början till att kunna expandera ekonomin till bland annat USA. Man slapp transportera runt stora mängder guld, utan bara kvitton på att man inlämnat guld i nån bank i England.

Kollar du på vad centralbanken skriver så är det nåt i stil med att investerare måste veta vad saker är värt i framtiden, och eftersom teknikutvecklingen går framåt så minskar tillverkningsvärdet. Man måste kunna veta att ett paket mjölk kostar 6 kr även om två år...!

(Staten kan även ta ut skatt genom att öka penningmängden, investera dessa nya pengar i nåt byggprojekt typ eller socialbidrag, samtidigt som värdet på allas pengar minskar eftersom det totala värdet delas upp på flera papperslappar)

Mja, det är väl inte så enkelt att värdet delas upp på fler papperslappar. Det kan ju bara under korta perioder göras fler papperslappar än värdet bakom dem (för att rulla igång ekonomin). Annars är det normala att skapa lappar i takt med att värden i samhället skapas. Tekniken i alla Sveriges datorer hade ju kostat mer än hela Sveriges guldtillgångar för 50 år sedan.
Citera
2009-07-23, 20:37
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Mja, det är väl inte så enkelt att värdet delas upp på fler papperslappar. Det kan ju bara under korta perioder göras fler papperslappar än värdet bakom dem (för att rulla igång ekonomin). Annars är det normala att skapa lappar i takt med att värden i samhället skapas. Tekniken i alla Sveriges datorer hade ju kostat mer än hela Sveriges guldtillgångar för 50 år sedan.

For att vara petig, det normala for att betala tillbaka t.ex. krigsskatestand och andra oegentligheter har varit att trycka pengar.

Nog for att det leder till kortsiktig ekonomisk katastrof men dock inte langsiktig som far manga tredje varlden lander.
Citera
2009-07-28, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Kommer ekonomin att stagnera om vi inte har det?
Kan någon som vet något om ekonomi förklara detta fenomen?

Alltings värde förändras.
Vore väl snarast konstigt om inte pengarnas egna värde också gjorde det!
Köper du ett smart investeringsobjekt, t.ex. aktier, eller en fastighet, för dina pengar, så kommer investeringen i normalfallet vara mer värd efter några år, t.ex. pga att det flyttat in fler folk till din stad, och det är högre efterfrågan på fastigheten du äger. Av denna orsak är pengar inte lika attraktivt som annat som pengar brukar användas till (fastigheter och aktier). Pengars värde sjunker alltså I JÄMFÖRELSE MED fastigheter+aktier. Det är det som är inflation.

Låt dig inte luras av alla som påstår att fractional reserve är svaret på inflationens gåta. Fractional Reserve är snarare orsaken till att penningmängden ökat vilket gjort att det gått så bra att skaffa fastigheter och aktier. Även om det blir bubblor ibland, blir mänskligheten överlag sett konstant rikare.
(Kommentarer angående specialfall såsom Zimbabwes hyperinflation undanbedes)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in