Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Nu påstår jag inte att jag har rätt utan utmanar för att försöka förstå. Men vad jag menade med äpplena var att de utgör betalningsmedel, vilket jag också skrev. Om äpplena utgör betlaningsmedel, så innebär produktion av dem inflation av priset på allt annat. Alltså ger arbete inflation under förutsättning att allt annat är likvärdigt.
Man kan också beskriva det som att ett land har tio äpplen och ett land har tio päron. Om landet med äpplena producerar ett äpple till kommer priset på päron att öka.
Ett mer kompicerat men mer verklighetstroget exempel vore att tänka sig ett land med en arbetsgivare, en arbetstagare, tio äpplen, tio päron och tio kronor. Om arbetstagaren producerar ett äpple och får lönen en krona, kommer varje äpple visserligen fortsätta vara värt en krona men varje päron kommer vara värt 1.1 krona. Således är inflation relativt och uppstår vid ökad produktivitet inom ett område i förhållande till andra områden. Därför stiger priset på varor dä rproduktiviteten inte påverkas radikalt över viss tid, som guld eler i viss mån mjölk och potatis, om man jämför med datorer.
Felet jag anser att du gör är att du tar varan (päronet) och använder den som betalningmedel. Då blir självklart exemplet omvänt och man får deflation istället för inflation. Som bekant avser dock inflation valutan och inte varorna.
Detta exempel är bara giltig så länge päron används som betalningsmedel. Så verkar inte vara fallet, eftersom han får sin lön i kronor. Det som har hänt är att man kan köpa fler äpplen och päron för det samma antalet kronor(jag utgår ifrån att kronan utgör betalningsmedel) , således har det skett en deflation.
Men om nu äpplen skulle vara betalningsmedel har du rätt i att det sker en inflation. Men å andra sidan är ditt exempel isåfall väldigt opedagogiskt och förvirrande eftersom det väldigt sällan är så att man arbetar med att "tillverka" pengar, no offence. Pengar har ju oftast inget egenvärde utan är till för att underlätta handel.
Inflation och deflation innebär en
generell prisökning eller prissänkning. Så i detta fall* kan en vara ha samma mängd och rentav ha ett högre pris men den generella trenden är att du får mer varor & tjänster för samma penningmängd, således sker det deflation. Se gärna
konsumentprisindex.
*Nu utgår jag ifrån att kronan är betalningsmedel.
Eller för att uttrycka mig annorlunda.
År 2008 kan jag köpa:
En potatis 20 kr
en bil 100 000 kr
ett oljefat 5000 kr
en gasollgril 500 kr
en kondom 10 kr
År 2009 kan jag köpa:
En potatis 40 kr
en bil 200 000 kr
ett oljefat 2500 kr
en gasollgril 1000 kr
en kondom 20 kr
Den generella trenden är att kronan är mindre värde i förhållande till andra varor, tjänster och valutor. Men jag kan köpa olja billigare. Detta beror dock inte på att kronan har gått upp i värde utan att den globala efterfrågan på olja har minskat. Således säljer oljebolagen sin olja till ett billigare pris. Trots att jag får olja billigare har det i praktiken skett inflation, med andra ord: kronans köpkraft har minskat.