2009-09-30, 15:39
Medlem
Tjena KSV,
Investor B
Kurs 128,00
JEK 150,21

Vad betyder det här? (tog bara ett exempel) Betyder det att jag kan köpa 150 kr för 128? eller ska jag köra 128/150 vilket blir 8,53 och vad betyder isf den siffran.

är inte riktigt med på det du snackar, relativt ny i gamet och försöker lära mig
Citera
2009-09-30, 20:05
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NekkruEvul
Jag har sneglat en hel del på denna på senaste. Men en sak jag som total nybörjare undrar är, var kan jag se de exakta förhållandena som gäller för denna? På KV1:s sida på avanza står det t.ex. inget om 11% ränta, eller exakt vad som gäller vid konvertering etc. Var kan jag läsa om detta?
Du hittar alls info du behöver under investor relations på deras hemsida.

Egentligen bör man alltid söka sin information på respektive bolags hemsida innan man köper något.

Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Ksv: Rent praktiskt, hur hittar du då de aktier du anser intressanta? Är det av en slump som du råkar läsa något om dem eller går du igenom listorna och läser på om bolagen?
Både och.
Jag har ett litet begränsat antal aktier jag följer aktivt, men det går ju inte att läsa varenda kvartalsrapport på börsen.

När det gäller att hitta intressanta aktier att titta närmare på tycker jag tidningen Börsveckan är en bra källa, men det händer även att små notiser i DI om någon speciell händelse i något bolag, fångar intresset.

Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Investor B
Kurs 128,00
JEK 150,21

Vad betyder det här? (tog bara ett exempel) Betyder det att jag kan köpa 150 kr för 128? eller ska jag köra 128/150 vilket blir 8,53 och vad betyder isf den siffran.
Grovt förenklat, är Justerat Eget Kapital (JEK) det som blir kvar om Investor tar tillgångarna (kassa + aktieportföljen) och betalar sina skulder.

Då Investor är ett investmentbolag är det relevant att titta på just substansrabatten. I exemplet du tar, innebär det att om du köper aktien för 128 kr, får du en aktieportfölj som är värd 150 kr/aktie.

Innan man tycker man gör en jättebra affär finns det dock en hel del att tänka på.
Dels, handlar det om onoterade innehav kan det vara svårt att veta vad det verkliga värdet är. Är bolagen noterade, får man titta på om de aktierna kanske ändrats i värde sedan substansvärdet rapporterades.

Sedan är det vanligt att investmentbolag handlas med viss substansrabatt, så man bör både titta på var det historiskt har legat och hur andra investmentbolag ligger till.
Senaste året har man även behövt titta extra på det det finansiella läget för de innehavda bolagen. Som stor ägare i t.ex. SEB har ju Investor tvingats skjuta till pengar till nyemissionen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in