2009-07-04, 13:24
Medlem
Vart går gränsen mellan grov stöld och "vanlig"
Och med "gränsen" i detta fall menar jag värdet på varor t.ex mer än 800 så går det från snatteri till stöld.
Citera
2009-07-04, 14:03
Medlem
Arch_Angels avatar
värdet spelar inte alltid in utan du kan ju göra inbrott hos grannen å stjäla ett tuggummi & det blir grov stöld
Citera
2009-07-04, 14:36
Medlem
InnocentWar1s avatar
Vart den går vet jag inte, men var den går beror på arten av intrång för att utföra själva stölden.

Exemplet med tuggummistölden är rätt i viss mån, men om värdet vid ingreppet är nära noll så räknas handlingen snarare som hemfridsbrott och/eller olaga intrång.

Det är således en kombination av själva tillvägagångssättet, handlingens art och värdet av det tillgripna som drar gränsen.
Citera
2009-07-04, 15:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
värdet spelar inte alltid in utan du kan ju göra inbrott hos grannen å stjäla ett tuggummi & det blir grov stöld

Du behöver inte stjäla någonting, inbrott hos privatpersoner räknas alltid som grov stöld.
Citera
2009-07-04, 15:10
Medlem
knostos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du behöver inte stjäla någonting, inbrott hos privatpersoner räknas alltid som grov stöld.
dumheter, om jag gör inbrott hos någon för att använda deras WC blir jag inte åtalad för grov stöld. Det kan jag lova dig!
Citera
2009-07-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knosto
dumheter, om jag gör inbrott hos någon för att använda deras WC blir jag inte åtalad för grov stöld. Det kan jag lova dig!

Nope...om något hemfridsbrott / ofredande / olaga intrång men inte stöld, därimot om du använder toapappret i huset...då jävlar är det grov stöld.
Citera
2009-07-04, 15:17
Medlem
knostos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Nope...om något hemfridsbrott / ofredande / olaga intrång men inte stöld, därimot om du använder toapappret i huset...då jävlar är det grov stöld.
Jag använder inte sådana nymoderningheter. Det är händer som torkas av på närmaste gardin för mig!

Tro f ö att jag slipper åtal för grov stöld även om jag skulle ta lite dasspapper, man kan dock undra vad som händer om man låter bli att spola före man försvinner
Citera
2009-07-04, 15:19
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Vart den går vet jag inte, men var den går beror på arten av intrång för att utföra själva stölden.

Exemplet med tuggummistölden är rätt i viss mån, men om värdet vid ingreppet är nära noll så räknas handlingen snarare som hemfridsbrott och/eller olaga intrång.

Det är således en kombination av själva tillvägagångssättet, handlingens art och värdet av det tillgripna som drar gränsen.

Det du nog helt rätt i. men är det forfarande hemfridsbrott ifall uppsåt är stöld? dvs du söker igenom allt men finner inget?
Citera
2009-07-04, 15:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knosto

http://www.brottsrummet.se/Bazment/35.aspx

Om du har några andra juridiska problem så skicka gärna ett PM...
Citera
2009-07-04, 17:01
Avslutad
Citat:
http://www.brottsrummet.se/Bazment/35.aspx

Om du har några andra juridiska problem så skicka gärna ett PM...
Brottsrummet förenklar, och för gemene man innebär ju inbrott också att något tillgripits. Stöld = "Den som olovligen tager", och har man inte tagit något så går det inte att få det till stöld hur mycket man än vill. Inbrott finns det inget brott som heter.

Alltså, hemfrids/skadegörelse etc. beroende på hur man då lyckats eller misslyckats ta sig in för att sedan inte tillgripa något.

När det gäller TS frågeställning så är det ju som påpekats mer komplext än enbart värdet på sakerna. Skall man dock räkna värdet ensamt som den faktor som gör stölden grov så vill jag minnas att de skall röra sig om ett antal prisbasbelopp - så ribban ligger ganska högt på den fronten.

Citat:
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om tillgreppet skett efter intrång i bostad, om det avsett sak som någon bar på sig, om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada.
Citera
2009-07-04, 19:00
Medlem
Moltas666s avatar
Ytterligare en länk som konfirmerar att inbrott i privatbostäder räknas som grov stöld...

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Bostadsinbr2.pdf&url=/dynamaster/file_archive/060823/72e919b87d91a4f1a5ef46f170d32910/Bostadsinbr2.pdf

Från Brottförebyggande Rådets hemsida...

Brottsförebyggande rådet (Brå) är ett centrum för forsknings- och utvecklingsverksamhet inom rättsväsendet. Rättsväsendet består av myndigheter som polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården.

En viktig utgångspunkt för den svenska kriminalpolitiken är att arbeta för att förhindra att brott sker. Brå är en myndighet som verkar för att brottsligheten minskar och tryggheten ökar i samhället genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet och brottsförebyggande arbete. Brå producerar även den officiella kriminalstatistiken, utvärderar reformer, bedriver forskning för att ta fram ny kunskap och stödjer lokalt brottsförebyggande arbete.

Brå arbetar på uppdrag av Sveriges regering och ofta i samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Brå:s målgrupper är beslutsfattare och anställda inom rättsväsendet, brottsförebyggande aktörer samt medier och allmänhet. Brå har funnits sedan 1974 och leds av generaldirektören Jan Andersson.

Fortfarande någon som tror att länkar från Brå är länkar från någon tomteorganisation...
Senast redigerad av Moltas666 2009-07-04 kl. 19:06.
Citera
2009-07-04, 19:16
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Fortfarande någon som tror att länkar från Brå är länkar från någon tomteorganisation...

Jag tror naturligtvis på det jag läser. Däremot är det ju inte konstigt att ha synpunkter på en definition om grov stöld när inget stulits. Det finns på något sätt en ologisk koppling.

Stöld - Att tillgripa något
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in