2009-07-16, 22:05
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag anser att Nils spann för lite på just det här med att radikalfeminismen, eller feminismen i stort, anser sig kunna utgå från könsmaktordningen som ett empiriskt underlag. Detta har lett till att många feminister ser sin ståndpunkt som något alla måste utgå ifrån eftersom man annars bortser från verkligheten. Det är bland annat detta som gör mig så irriterad.

Som jag ser det så poängterade han sin åsikt angående könsmaktsordningen väldigt tydligt - till och med övertydligt (utan omskrivningar): "Till skillnad från den normala och med mera realistiska politiska metoder arbetande feminismen gjorde den radikalfeministiska ideologins företrädare anspråk på att ha funnit en vetenskaplig teori med den "patriarkala könsmaktordningens" störtande som utgångspunkt och yttersta mål. [...] allomfattande teoretisk förklaring till rådande maktförhållanden och därtill hörande förtryck av den underordnade delen av samhället. [...] Det är hög tid att börja aktivt motarbeta dessa totalistiska, manshatande och sekteristiska maktanspråk."
Citera
2009-07-17, 15:28
Medlem
SummaSummarums avatar
Jag säger bara så här:

När ni slutat att ljuga och snacka skit så får ni komma in.

Annars blir det ingen mat.
Citera
2009-07-29, 22:34
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Och vad gäller mitt inlägg så kanske du kan läsa att det står att OM män tycker så...så...får det konsekvenser för hur jag ser på män. Är det förvånansvärt eller märkligt på något vis?

"Till kvinnor!

Om män vill betrakta oss som underlägsna. Om män vill betrakta oss som något man bara doppar veken i. Så...är det deras val! Det är inget vi kan ändra på. Det är deras problem helt och hållet!"

1. Varför går inte det att ändra på - kvinnor och män samspelar väl?
2. Vad anser du om nymfomaner?

"Det enda vi kan göra är att hålla på VÅR värdighet,"

Om alla kvinnor är ett kollektiv, och tänker likadant, så borde väl alla män (enligt dig) också vara det? Ditt sätt att tänka känns väldigt dikotomt. ER/VÅR. YIN/YANG. Det goda värdiga könet och det onda ovärdiga könet. Det täcka och det otäcka.

"att inte acceptera spelregler som vi inte varit med om att utforma"

Vem, eller vad, har utformat spelreglerna ("patriarkatet")? Har kvinnor inte någon som helst del i hur samhället ser ut? Kvinnor är alltså bara små värnlösa bespottade nedtryckta offer?

", att inte förtvivla, att tro på att mannen faktiskt är man och inte ett odjur!"

För det är ju det "han" är - ett jävla djur. Mannen är ett djur. Män är djur.

"Det är upp till honom att bevisa det. Vi kan inte tvinga honom, har ingen rätt att tvinga honom."

Det får du gärna utveckla. Här verkar det som att du egentligen inte vill ändra några som helst förhållanden.

"Och för övrigt ska vi leva våra liv så gott vi kan som kvinnor."

För alla kvinnor är ett enda stort kollektiv? Alla kvinnor tänker likadant och är systrar?

"Det är VI som ska definiera kvinnlighet, inte mannen, lika lite som vi kan definiera manlighet för dem!"

Återigen den kollektivistiska tanken. Alla kvinnor tänker likadant. Utveckla hur du menar med att kvinnor inte kan definiera manlighet för män. Vilka är vi, radikalfeministerna?

"Vi är människor, vi är personer, vi är individer, glöm aldrig det!"

Individer vilka ingår i ett kollektiv. Det kvinnliga kollektivet där alla tänker likadant.

"Det är inte ens fel att två träter, men det är bådas ansvar att rätta till det!"

Utveckla gärna hur du menar. Hur ska tillrättningen ske utan kommunikation? Och vilka är det som träter, individerna eller kollektiven. Är det könskriget du syftar på?

"Högburet huvud tjejer, högburet huvud!"

Hur då "högburet huvud"?

Detta låter väldigt, väldigt, väldigt mycket som ett radikalfeministiskt manifest.

Replik?
Citera
2009-07-29, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
"Till kvinnor!

Om män vill betrakta oss som underlägsna. Om män vill betrakta oss som något man bara doppar veken i. Så...är det deras val! Det är inget vi kan ändra på. Det är deras problem helt och hållet!"

1. Varför går inte det att ändra på - kvinnor och män samspelar väl?
2. Vad anser du om nymfomaner?

"Det enda vi kan göra är att hålla på VÅR värdighet,"

Om alla kvinnor är ett kollektiv, och tänker likadant, så borde väl alla män (enligt dig) också vara det? Ditt sätt att tänka känns väldigt dikotomt. ER/VÅR. YIN/YANG. Det goda värdiga könet och det onda ovärdiga könet. Det täcka och det otäcka.

"att inte acceptera spelregler som vi inte varit med om att utforma"

Vem, eller vad, har utformat spelreglerna ("patriarkatet")? Har kvinnor inte någon som helst del i hur samhället ser ut? Kvinnor är alltså bara små värnlösa bespottade nedtryckta offer?

", att inte förtvivla, att tro på att mannen faktiskt är man och inte ett odjur!"

För det är ju det "han" är - ett jävla djur. Mannen är ett djur. Män är djur.

"Det är upp till honom att bevisa det. Vi kan inte tvinga honom, har ingen rätt att tvinga honom."

Det får du gärna utveckla. Här verkar det som att du egentligen inte vill ändra några som helst förhållanden.

"Och för övrigt ska vi leva våra liv så gott vi kan som kvinnor."

För alla kvinnor är ett enda stort kollektiv? Alla kvinnor tänker likadant och är systrar?

"Det är VI som ska definiera kvinnlighet, inte mannen, lika lite som vi kan definiera manlighet för dem!"

Återigen den kollektivistiska tanken. Alla kvinnor tänker likadant. Utveckla hur du menar med att kvinnor inte kan definiera manlighet för män. Vilka är vi, radikalfeministerna?

"Vi är människor, vi är personer, vi är individer, glöm aldrig det!"

Individer vilka ingår i ett kollektiv. Det kvinnliga kollektivet där alla tänker likadant.

"Det är inte ens fel att två träter, men det är bådas ansvar att rätta till det!"

Utveckla gärna hur du menar. Hur ska tillrättningen ske utan kommunikation? Och vilka är det som träter, individerna eller kollektiven. Är det könskriget du syftar på?

"Högburet huvud tjejer, högburet huvud!"

Hur då "högburet huvud"?

Detta låter väldigt, väldigt, väldigt mycket som ett radikalfeministiskt manifest.

Replik?

Nej, jag vet inte om det känns så meningsfullt egentligen. Du har redan svarat på vad jag tycker här i tråden, tolkat det och fogat in det i den bild du redan skaffat dig om mig så jag tror inte det hjälper mycket om jag tillägger något - du är inte intresserad av vad jag tänker, du vill bara kunna förpassa mig in i ditt lilla fack av feminister. Du behöver inte mig för att kommunicera med mig som det känns.
Citera
2009-07-30, 13:04
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Nej, jag vet inte om det känns så meningsfullt egentligen. Du har redan svarat på vad jag tycker här i tråden, tolkat det och fogat in det i den bild du redan skaffat dig om mig så jag tror inte det hjälper mycket om jag tillägger något - du är inte intresserad av vad jag tänker, du vill bara kunna förpassa mig in i ditt lilla fack av feminister. Du behöver inte mig för att kommunicera med mig som det känns.
Förklara hellre hur du tänkte när du författade manifestet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in