2009-07-03, 21:12
Medlem
Jag jobbade sommaren 08 i norge tillsammans med en kompis.

Vi fick samma lön/jobb och nu kom återbäringen.
Hans låg på ca 5900sek och min på 1100sek.

Han lät sin mamma sköta allt (hon bor i norge) medans jag gjorde det själv.

Det som är skillnaden är att han fått den där skatteavdrag...grejsen som gör att man bara skattar 10% för att man kommer från sverige.

Som ni märker fattar jag inte mycket av detta och norska är ett helvete. Vad ska jag göra för att få mer stålars?

Tack!
Citera
2009-07-03, 22:33
Medlem
Arch_Angels avatar
det är ett jävla jobb men bara så du vet så kan man dra av rätt ordentligt ifall man bor i Sverige:

- du har rätt till matersättning för varje dag du är i norge.
- du har rätt till hemrese ett visst antal helger
- får betalt för dubbelt boende ifall du e skriven på egen lägenhet i sverige

Har en kompis som gör min deklaration å jag får igen 20% ungefär av d jag tjänat
Citera
2009-07-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
- får betalt för dubbelt boende ifall du e skriven på egen lägenhet i sverige

Det stämmer endast om man har fru/barn i Sverige och pendlar.
Citera
2009-07-04, 00:50
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomi4life
Det stämmer endast om man har fru/barn i Sverige och pendlar.

har då dragit av varje år jag varit där & inte fått nån reaktion från skatteetaten (hur d nu stavas) & hade verken ellr
Citera
2009-07-04, 11:20
Medlem
orkarNs avatar
OT/r & A&S → PE

/mod
Citera
2009-07-04, 11:52
Medlem
Hade du skaffat norskt D-nummer (personnummer) och uppgivit att du bor i Sverige? Då borde du få den låga skatten automatiskt. Det borde finnas mer info hos svenska Skatteverket (angående gränspendling, dubbelbeskattning etc). www.skatteverket.se
Citera
2009-07-04, 13:52
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Hade du skaffat norskt D-nummer (personnummer) och uppgivit att du bor i Sverige? Då borde du få den låga skatten automatiskt. Det borde finnas mer info hos svenska Skatteverket (angående gränspendling, dubbelbeskattning etc). www.skatteverket.se

det står väl inge vettigt hur du skall skatta på den norska deklarationen på svenska skatteverket? låter lite orimligt
Citera
2009-07-05, 10:51
Medlem
Jag har norskt personnummer och norsk bank. DnBnor.
Inte helt säker på om jag har skrivit att jag bor i sverige men jag har iafl, på något papper, skrivit att jag kommer vara i norge endast två månader det året.

Ska kolla med svenska skatteverket. Många tipsar om det och ännu fler verkar faktiskt tycka det är självklart att dom ska veta fast det handlar om norge.
Citera
2009-07-05, 19:07
Bannlyst
Norge är och förblir ett mysterium skattemässigt sett...! Har du inte all info, dvs. gett korrekt info så kan din skatt bli allt mellan himmel och jord...! Oftast när du frågar någon på ditt lokala skattekontor i Norge så får du olika svar...! De vet knappt själva vad som gäller (eller skiter i det)!

Jobbar själv i Norge och vet att mina kolleger har en viss lön, men en helt annan skatt/skattekort...! Detta trots att man/vi uppgett samma uppgifter vid anskaffandet av skattekortet i början av vistelsen i Norwegia...! För mig är det dock lite annorlunda pga. att jag jobbar 3 dygn sedan ledig 7, jobbar 4 dygn sedan ledig 7 och sedan börjar det om på 3 på osv...!

Så tyvärr tror jag inte jag kan hjälpa dig alls förutom med den "trösten" att ingen vet exakt, tyvärr...! Lycka till i alla fall...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in