2009-07-03, 16:41
Medlem
tjoho!

jag sitter pa mitt nya jobb med ubuntu, försöker tjoppla in min portabla, vilket inte gar sa bra. För att mounta ett usb-minne, vilket gar bra, skriver jag
"mount /dev/sdb1" men far med hd:n inkopplad meddelandet:
"wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb1, missing codepage or helper program, or other error"

Jag har inga rättigheter att installera saker. Ska jag helt enkelt bara skriva ngt annat eftersom det är ntfs?
Citera
2009-07-03, 16:45
Medlem
Alfaslangs avatar
Du har rättigheter att montera filsystem men inte att installera program? Är du säker? Har du eller din admin lagt in det i fstab så att du ska kunna montera det utan superuser-rättigheter?

Är du säker på att /dev/sdb1 är ditt USB-minne?

Vad får du för fel om du kör nedanstående?
Kod:
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/usb

Den sista katalogen är där du vill montera det.
Senast redigerad av Alfaslang 2009-07-03 kl. 16:47.
Citera
2009-07-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Du har rättigheter att montera filsystem men inte att installera program? Är du säker? Har du eller din admin lagt in det i fstab så att du ska kunna montera det utan superuser-rättigheter?

Är du säker på att /dev/sdb1 är ditt USB-minne?

Vad får du för fel om du kör nedanstående?
Kod:
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/usb

Den sista katalogen är där du vill montera det.

Heh, jag kan inget om linux sa det där är kind of grekiska. Skriver jag mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/usb far jag tillbaka "nur "root" kann dies tun" - ung. "kan bara göras av "root"".

Jag bad om hjälp för att kunna montera usb-minne för ngra dagar sen, sa jag antar att han la in det i fstab.

Ja, jag är 100 pa att dev/sdb1 är mitt usb-minne.
Citera
2009-07-03, 17:14
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edly
Heh, jag kan inget om linux sa det där är kind of grekiska. Skriver jag mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/usb far jag tillbaka "nur "root" kann dies tun" - ung. "kan bara göras av "root"".

Jag bad om hjälp för att kunna montera usb-minne för ngra dagar sen, sa jag antar att han la in det i fstab.

Ja, jag är 100 pa att dev/sdb1 är mitt usb-minne.

Du saknar rättigheter för att montera disken.
Be din admin att lägga till "mount filesystems from internal drives" gör samma sak med "mount removable devices" i PolicyKit (system->adminisitration->behörigheter)
Senast redigerad av X_surfer 2009-07-03 kl. 17:18.
Citera
2009-07-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Du saknar rättigheter för att montera disken.
Be din admin att lägga till "mount filesystems from internal drives" gör samma sak med "mount removable devices" i PolicyKit (system->adminisitration->behörigheter)

Ok. Tack för hjälpen!
Citera
2009-07-03, 23:46
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag är inte så säker på att det är rättigheter som det är fel på. Då borde du ha fått samma fel som när du angav filsyetem och monteringskatalog.

Be din admin kolla så att han inte hårdkodat filsyetemet i din /etc/fstab (han vet vad det betyder). Det ska stå auto, inte vfat eller ntfs-3g.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in