2010-02-12, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
I klippet när Alex gör återbesöket syns det tydligt att kocken Magnus INTE gillar Alex, han säger inget och ger en halvdan kram när Alex vill ha en..

Han stod ju och tvattade handerna nar Alex kom in och kramades...
Citera
2010-02-14, 19:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Med risk för att bli helt utmobbad och anklagad för att inte begripa någonting måste jag säga att jag har en helt annan uppfattning om såväl programmet som om Alexander Nilsson än vad många i den här tråden har. Jag ser programmet av flera anledningar.

1) Programmet har ett underhållningsvärde

2) Alexander Nilsson passar alldeles utmärkt som programledare

3) Programmet ger en inblick i restaurangbranschen för mig som konsument

Om vi först tittar på programidén verkar flera haka upp sig på att det är en "Gordon Ramsay-kopia" och det är helt sant och inget ens programmakarna förnekar. Det kan vara bra att känna till att många av de tv-produktioner vi ser, framförallt i genren dokusåpor så är det program som svenska tv-bolag köpt rättigheterna till (eller snarare rätten att göra en svensk kopia) vilket är väldigt vanligt att man gör inom branschen. Finns det någon här som tror att "Fångarna på fortet" är en svensk idé? Problemet i detta fall är att väldigt många människor sett Gordon Ramsays "Den elake kocken" eller "Hells Kitchen" och därför konstaterar man att Kniven mot strupen är en kopia och därmed dålig. Själv har jag sett några avsnitt av Gordon Ramsay med god behållning och därför tyckte jag det var jätteintressant att se ett liknande svenskt program där man åkte omkring i Sverige på olika restauranger i syfte att reda upp dess affärer och koncept samt visa svenska folket hur det går till på insidan. Jag kunde inte ens föreställa mig att man idag i Sverige när man beställer en hamburgare får någon förtillverkad skosula som tas ut i frysen och värms i mikron tillsammans med buljong.

När det gäller Alexander Nilsson så tycker jag att han fungerar utmärkt som programledare. Nu har jag ganska bra självdistans och jag störs sällan av människor som sticker ut. Alexander Nilsson är en ganska dramatisk och teatralisk person som talar i klarspråk utan att linda in orden. Finns det någon här som tror att den snälla Tina Nordström skulle fungera bra som programledare för en sådan här produktion? Under en vecka ska man vända en restaurang i en positiv riktning och då kan det vara bra att tala klarspråk. Någon skrev att Alexander Nilsson "bara" var kock och till skillnad från Gordon Ramsay inte drivit egna restaruranger och var en löneslav precis som tiotusentals andra kockar i Sverige och därför inte kunde något om ekonomi och marknadsföring eller hur man driver restauranger och därmed, får man förmoda, skulle vara inkompetent som programledare för en sådan produktion. Tja, först och främst bör man då vara medveten om att även Gordon Ramsays restauranger går lite knackigt just nu. Likaså bör man vara medveten om att även om man "bara" är kock kan man lära sig saker som sker runtomkring i restaurangerna, t.ex. ekonomi och marknadsföring. Det man också bör känna till är att krogbranschen är en av de branscher där flest konkurser sker och varför skulle Alexander Nilsson ha sämre kunskaper än random krögare i en medelsvensk stad som gör sin fjärde konkurs?

Alexander Nilssons uppgift i programmet verkar mer vara att se till att restaurangen ska locka fler gäster genom att servera bättre mat och ha ett mer tydligt koncept. Den som klagar på att Alexander Nilsson inte drivit egna krogar verkar inte ha uppmärksammat att alla restauranger får tillgång till en konsult i present som ska hjälpa till med just ekonomi och marknadsföring. Jag tror ändå att alla här kan tillstå att Alexander Nilsson är hundra gånger bättre lämpad att styra upp en verksamhet än en kock som jobbat 32 år på restaurang Loftet i Flen? Det är skillnad på kockar och kockar. Men det verkar inte hjälpa ty enligt jantelagen är Alexander Nilsson en sopa som inget vet och inget kan.

Jag antar att Alexanders kritiker här i tråden själva är stjärnkockar eller har bra inblick i hur det är att driva restauranger? Själv är jag bara en vanlig konsument som inget begriper och som ibland går på restauranger av olika slag ibland. Det jag lärt mig är att alltför många människor startar restaurangverksamhet utan att kunna laga mat. På alltför många restauranger serveras halvfabrikat som färdiga potatisgratänger, färdiga hamburgare som drygats ut istället för att göra dem på plats av nötfärs och kryddor, färdigpanerad fisk och färdigskalad potatis etc. Jag har också lärt mig att man med väldigt enkla medel kan använda fina råvaror utan att det blir dyrare att tillverka och framförallt blir det ett bättre resultat för konsumenten. Efter att ha sett Kniven mot strupen har jag själv i större utsträckning börjat titta efter bra råvaror och enkelhet. Jag var en gång på en restaurang som serverade en ansenlig mängd färsk timjan till en rostbiff på älg. Jag tänkte för mig själv "ska det verkligen vara så här?". Det var en anrik restaurang så jag antog att det skulle vara så. På samma sätt serverade man färsk timjan i ett av Alexanders program varvid han utbrast argt "Vad är det här? Tror ni att man äter hö?". På något sätt kände jag att även jag som obildad konsument har rätt att ifrågasätta min restaurang, anrik eller inte.
Citera
2010-02-17, 21:06
Medlem
Fan ja ser ingen annan i jappen än Ace Ventura,int de minsta likhet me Gordon förutom lite flaxande då kanske
Citera
2010-02-18, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mick75
Fan ja ser ingen annan i jappen än Ace Ventura,int de minsta likhet me Gordon förutom lite flaxande då kanske

Måste man se ut som Gordon bara för att använda samma koncept eller?
Citera
2010-05-18, 13:48
Medlem
Såg att programmet börjar igen på torsdag Är det någon här på FB som varit på något av ställerna där Alex varit och röjt runt, och var det bra isf?
Citera
2010-05-20, 11:04
Bannlyst
Nypremiär ikväll kl 21:00
Citera
2010-05-20, 11:20
Medlem
schabo-labos avatar
Jättespännande, skall bli mycket mycket kul att se.
Citera
2010-05-20, 13:08
Medlem
mrharakiris avatar
Fan vad kul att det börjar igen! En liten aptitretare:
Citat:
Alexander Nilson är tillbaka för att styra upp i det svenska restaurangträsket! Han börjar på Restaurang Mitropa i Norrköping, en riktig familjekrog som har sett bättre dagar. Familjegrälen ökar i samma takt som ekonomin rasar. Dessvärre smittar den dåliga stämningen av sig på maten och gästerna lyser med sin frånvaro. TV3:s stjärnkock rycker in för att ge lite handfast familjerådgivning i form av sina bästa kökskonster. Om de inte lyssnar kommer drömmen om familjekrogen att gå i kras
Citera
2010-05-20, 15:20
Medlem
Chandler Bings avatar
Tycker inte alls om programmet men kan inte låta bli att titta. Blir lika irriterad varje gång han får sina sk. utbrott.
Vad konstig man är
Citera
2010-05-20, 15:26
Medlem
cynthias avatar
Verkar som dom fick till en renovering av lokalerna.

http://www.mitropa.dinstudio.se/empty_30.html

Men en restaurang som inte har några menyer på hemsidan utan bara "kommer snart" verkar inte riktigt genomtänkt.
Citera
2010-05-20, 17:04
Medlem
Trumpeters avatar
Tycker förra säsongen var riktigt underhållande så jag ser helt klart fram emot kvällens avsnitt
Citera
2010-05-20, 21:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Då kör vi!
Ska bli intressant när Alexander skall ätabajs på tallriken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in