2009-07-03, 11:54
Medlem
hellbringers avatar
Ska skaffa digital tv för första gången och jag kan inte välja mellan Canal Digital och Viasat.
Har hört att Viasat suger men vad säger ni?
Sen så har inte Canal Digital TV6 och de visar flera bra serier och då vill jag spela in de och jag undrar då om det också går?
Sen så undrar jag om TV1000 kanalerna är bättre än Canal+?
Om ni undrar så ska jag ha parabol med inspelningsbar hd-box.
Har lite bråttom så jag kanske ha skrivit lite slarvigt.
Senast redigerad av hellbringer 2009-07-03 kl. 12:41.
Citera
2009-07-03, 12:30
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellbringer
Ska skaffa digital tv för första gången och jag kan inte välja mellan Canal Digital och Viasat.
Sen så har inte Canal Digital TV6 och de visar flera bra serier och då vill jag spela in de och jag undrar då om det också går?

Tja, Canal Digital har bättre HDTV utbud. Vill du absolut ha TV6 kan du säkert ta in den via kabeltv eller marknätet. Fråga dig själv vilka kanaler du vill ha och se vilken operatör som bäst svarar till behovet. Är HDTV inte viktigt är det nog ganska öppet mellan Canal Digital och Viasat.
Citera
2009-07-03, 16:47
Medlem
hellbringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Tja, Canal Digital har bättre HDTV utbud. Vill du absolut ha TV6 kan du säkert ta in den via kabeltv eller marknätet. Fråga dig själv vilka kanaler du vill ha och se vilken operatör som bäst svarar till behovet. Är HDTV inte viktigt är det nog ganska öppet mellan Canal Digital och Viasat.

HDTV är viktigt men det finns några kanaler som den ena har och den andra inte som t.ex har Canal Digital Europsport och TV4 komedi men hos Viasat finns TV1000 kanalerna.
Citera
2009-07-04, 12:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
HDTV är viktigt men det finns några kanaler som den ena har och den andra inte som t.ex har Canal Digital Europsport och TV4 komedi men hos Viasat finns TV1000 kanalerna.

Canal Digital har TV6, Eurosport 1 och 2 i sitt kabelutbud, har du verkligen kollat med Canal Digital när det gäller parabolutbudet? Anledningen att jag frågar är att det inte är direkt ovanligt med flummig info från CD...

CD har oftast väldigt trevliga, artiga och hjälpsamma medarbetare på kundsupport, problemet är att deras kompetens inte är i paritet med artighetsfaktorn.

Om du väljer CD...se till att bokföra alla telefonsamtal med kundsupport med avseende på vad som överenskoms, datum och klockslag samt namnet på den du pratar med.

Dessutom förefaller det vara vattentäta skott mellan olika avdelningar på CD, kundsupport verkar inte veta vad faktureringsavdelningen har bestämt och vice versa.

Om du råkar få ett tekniskt problem som inte kundsupport kan lösa så finns det (enligt CD själva) en teknikavdelning någonstans (ibland finns den i Stockholm och ibland någon annan stans... ). Den är lika välbevakad och oåtkomlig som kassavalven på Bank of England. Det verkar inte finnas något telefonnummer dit ( ) och medarbetarna är lika hemliga som SÄPO-agenter. Jag har försökt att få kontakt med dessa tekniker i 8 månader (!!) utan att lyckas.
Citera
2009-07-04, 13:06
Medlem
Citat:

Nu jobbar jag ju för Viasat så jag är väl lite partisk kanske

Kostnaden för båda leverantörerna om du tar det största utbudet hos båda är ungefär desamma. CD har ju bakat in HD-priset i sitt totalpris ist. för att ha det som separat del som Viasat och ComHem. Priset för en inspelningsbar HD-mottagare är lika hos båda 1995:- men utbudet är det stor skillnad på Canal Digital verkar köra att ju fler kanaler desto bättre. Viasat kör på kvalitet före kvantitet men det är stora saker på gång hos Viasat i HD-utbudet.

Totalkostnaden är det inte heller större skillnad på, 418:- för Viasat och 419:- för Canal Digital. Kan ju i.o.f.s. ta bort sportpaketet från Viasat och även barnpaketet om du inte är intresserad av sådant, då blir det 359:- per mån hos Viasat ist.

Tekniskt fungerar båda leverantörerna likadant. Två kablar från parabol, en för inspelning en för tittande. Något som Viasats HD-PDR/PVR har är ju Viasat OnDemand inbyggt i boxen. Om du har den uppkopplad till nätet kan du ladda ner såväl filmer som program från Viasat. Finns t.ex. något tusental filmer från TV1000 som du kan se gratis om du har filmpaketet, även SVT Play, TV3 Play, TV6 Play, TV8 Play, ZTV Play, TV1000HD Play, Viasat Explorer Play, Viasat History Play, Viasat Nature Play d.v.s. en jävla massa program om du saknar något att titta på

Canal Digital har sin PPV och även en OnDemand-tjänst men den är IPTV-baserad och kan inte tas emot i deras HD-PDR/PVR.

Om TV1000 är bättre än Canal Digital är lite svårt att säga det är ju rent personligt.

Hoppas det hjälpte lite
Citera
2009-07-04, 13:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag har inte TV1000 men däremot samtliga kanaler från Canal+. När det gäller filmutbudet har jag svårt att tänka mig någon större skillnad. När det gäller Canal+ sportkanaler så är dessa mycket proffsiga med bra kommentatorer och i övrigt bra kvalité. Dock finns det ju en klar risk att Canal+ får en sorts TV4-stuk framöver iom att TV4 köpt Canal+...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in