• 1
  • 2
2009-07-02, 08:55
Medlem
SinXs avatar
Sedan jag bytte till mac har jag förstått dess totala överlägsenhet. Enkelheten, designen, snabbheten, stabiliteten mm... Självklart har man någon gång känt att man saknar några funktioner. För min egen del skulle jag vilja ha:

1. Ett snabbt och enkelt sätt att kunna dela på skärmutrymmet mellan två öppna program.

2. Cut and paste
Citera
2009-07-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Sedan jag bytte till mac har jag förstått dess totala överlägsenhet. Enkelheten, designen, snabbheten, stabiliteten mm... Självklart har man någon gång känt att man saknar några funktioner. För min egen del skulle jag vilja ha:

1. Ett snabbt och enkelt sätt att kunna dela på skärmutrymmet mellan två öppna program.

Hur gör du det på windows?

2. Cut and paste

Optionkey (dvs )c -> Optionkey v
Citera
2009-07-02, 09:10
Medlem
mrtowlies avatar
Cut and paste i Finder..använde det hela tiden i Vista.
Citera
2009-07-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Cut and paste i Finder..använde det hela tiden i Vista.

Ja det går?
Citera
2009-07-02, 09:23
Medlem
Caratacuss avatar
cmd + tab borde växla mellan fönster istället för program som i windows. Sen borde det finnas snabbknapp för att byta namn på markerad fil..
Citera
2009-07-02, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caratacus
cmd + tab borde växla mellan fönster istället för program som i windows. Sen borde det finnas snabbknapp för att byta namn på markerad fil..

Klicka enter när filen är markerad
Citera
2009-07-02, 09:31
Medlem
wades avatar
Hej! En gammal gubbe tittar in och förstår förstås ingenting:

Jag har använt Mac sedan tidiga nittiotalet och aldrig saknat cut/copy/paste- funktionerna. De har väl alltid funnits? Commando-X (cut), commando-C (copy) samt commando-V (paste). Det funkar i Finder också.

Har jag missförstått utsagan? Förklara gärna, jag blev helt förvirrad!

För resten: man symboliserar kommando- (eller command-) knappen med äpplet, eller med "kringlan". Option/Alt-tangenten är något helt annat, placerat bredvid kommando-tangenten.
Citera
2009-07-02, 09:32
Medlem
phunques avatar
Citat:
Amen, kan bara hålla med. Stor miss för mac, ett av de få tillfällen PC känns smidigare.
Citera
2009-07-02, 09:32
Medlem
Caratacuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enro
Klicka enter när filen är markerad
Fy så enkelt. Tack!
Citera
2009-07-02, 09:36
Medlem
Citat:
Fy så enkelt. Tack!

Indeed, np
Citera
2009-07-02, 09:37
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enro
Ja det går?

Citat:
Ursprungligen postat av wade
Hej! En gammal gubbe tittar in och förstår förstås ingenting:

Jag har använt Mac sedan tidiga nittiotalet och aldrig saknat cut/copy/paste- funktionerna. De har väl alltid funnits? Commando-X (cut), commando-C (copy) samt commando-V (paste). Det funkar i Finder också.

Har jag missförstått utsagan? Förklara gärna, jag blev helt förvirrad!

Text, ja. Filer, nej.
Citera
2009-07-02, 09:45
Medlem
wades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Text, ja. Filer, nej.
?
Om du menar att det inte går att kopiera filer i Finder genom att använda copy/paste: jo det går hur bra som helst…? Markera filen eller mappen du vill kopiera, och sedan kopiera/klistra in. Jag testade nyss i både Tiger och Leopard.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in