2009-07-01, 22:01
Medlem
osiriz88s avatar
När jag tittar på mina landskapsbilder från andra länder som jag har besökt, t.ex de mäktiga kustlinjerna och gröna slätterna i Skottland + Irland, eller de storslagna naturreservaten i USA (t.ex Yellowstone Park, Grand Canyon) eller de varma källorna på Island O.S.V, då slår det mig hur otroligt "tråkigt" och ointressant landskap vi har här i Sverige.

Jag tycker vår natur är skittrisst! Platt och tråkig. Tallar, granar, myrmarker och kalhyggen så långt ögat når! Vi har i.o.f.s fjällområden, men dessa områden kan inte jämföras med motsvarigheten som finns i t.ex Canada och Alaska.

Har jag rätt? Eller har jag bara blivit bortskämd då det gäller naturens skönhet?
Senast redigerad av osiriz88 2009-07-01 kl. 22:03.
Citera
2009-07-01, 22:05
Bannlyst
De flesta utlänningar som jag träffat som varit här tycker likadant - för mycket träd!

Men luften är ju flera gånger bättre här tack vare det.
Citera
2009-07-01, 22:08
Medlem
knarktomtes avatar
Naturen i Sverige är ju underbar? I Norrland har vi höga fjäll och djupa dalar, medan vi i Skåne har fina slätter och underbart klimat. Jag tycker Sveriges natur är helt perfekt. Sen om man nu jämför med andra länder som USA så är det en annan sak
Citera
2009-07-01, 22:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag bor i Gävle och plattare och tristare landskap får man ju leta efter. Däremot så pluggar jag i Uppsala och när jag pendlar dit så växlar ju landskapet över och blir jävligt vackert med böljande ängar, åkrar, åsar, kullar etc etc. Och sedan är faktiskt Stockholm oerhört fint med sina höjdskillnader, natur i stadsmiljö är ju också natur!

När det gäller skogen så är det väl tyvärr så att majoriteten av den skog vi har är produktionsskog vilket gör att den är jävligt monoton och ensidig.

Men om man t.ex. kommer ner till västkusten så är ju landskapet väldigt vackert och Stockholms skärgård går inte heller av för hackor!
Citera
2009-07-01, 22:21
Medlem
Sverige har fin natur och variation från norr till söder.
Tänk er Abisko kl 2 på natten en sommar. Prova att dricka vattnet som rinner där i bäcken uppifrån berget, det renaste jag nånsin druckit.
Citera
2009-07-01, 22:34
Medlem
DogulasFossas avatar
Vi utnyttjar ju heller inte den skönhet som finns. Vi har en enorm kuststräcka men har valt att lägga till och med de flesta kuststäderna en bit innanför land mitt i skogen. Åker man bil mellan Sthlm och Umeå så tror jag knappt man ser havet en enda gång på hela resan trots att man kör 100 mil kuststräcka. Istället läggs vägen genom skogen och man tvingas åse 1 miljard exakt likadana granar. Fy fan...
Citera
2009-07-01, 22:44
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogulasFossa
Vi utnyttjar ju heller inte den skönhet som finns. Vi har en enorm kuststräcka men har valt att lägga till och med de flesta kuststäderna en bit innanför land mitt i skogen. Åker man bil mellan Sthlm och Umeå så tror jag knappt man ser havet en enda gång på hela resan trots att man kör 100 mil kuststräcka. Istället läggs vägen genom skogen och man tvingas åse 1 miljard exakt likadana granar. Fy fan...

Fast å andra sidan bör väl inte vägnätet vara baserat kring att tillgodose naturupplevelser för bilisten? Prio ett lär väl ändå vara att ta sig från punkt A till B på snabbaste och säkraste sättet?

Men jag håller med i sak, det är många gånger jävligt trist och enformigt att färdas längs norrländska vägar.
Citera
2009-07-01, 22:45
Medlem
generalpattons avatar
Som någon sa tidigare, åk upp till Abisko så kommer man aldrig tycka att Sverige har tråkiga miljöer
Citera
2009-07-01, 22:48
Bannlyst
Sveriges natur är underbar
Citera
2009-07-01, 23:26
Medlem
tycker den är kalas! bra variation vilket jag tycker ger den en extra dimension, men visst UK har en mkt trevlig natur de med...
Citera
2009-07-01, 23:27
Medlem
Jag njuter av en fin skärgård, jag njuter av kalfjället.

Skogen är tråkig om man missar alla små tecken som berättar om vad som finns där, eller vad som hänt. Det finns så många djur de flesta av oss inte har en aning om. För något halvår sedan fick jag reda på att vi har ett hunddjur till, utöver räv, fjällräv och varg.

Jag missade skogen i så många år, jag såg inte skogen för alla träden, s.a.s.

Sveriges natur är underbar!

http://www.outsideonline.se/blog/wp-content/uploads/sarek.jpg
Citera
2009-07-01, 23:34
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Fast å andra sidan bör väl inte vägnätet vara baserat kring att tillgodose naturupplevelser för bilisten? Prio ett lär väl ändå vara att ta sig från punkt A till B på snabbaste och säkraste sättet?

Men jag håller med i sak, det är många gånger jävligt trist och enformigt att färdas längs norrländska vägar.
Det är ju det som är skillnaden. I Irland t.ex slingarar sig vägarna upp och ner och och flera varv längs kuststräckan. Grymt vackert och dramatiskt, men ett helvete att köra.

Sverige har ett vackert och varierande landskap. Pratade med en Irländska som hade varit utomlands en hel del. Enligt henne var Stockholms skärdgård det vackraste hon sett.
Tror man lätt tar sin egna natur för givet då man ser den året runt och facineras extra lätt så fort man kommer utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in