Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
För en gångs skull håller jag med Antevante. Att en 85-åring dör av ålderdom är inget konstigt alls. Naturliga orsaker kan dessutom innebära allt ifrån hjärtattack till att somna in fridfullt i sömnen. Visst, det finns jättemånga 85-åringar som är friska och krya, men det finns det även 90+ och 100+are som är. Dock är det inget konstigt om dessa dör av ålderdom trots hög aktivitet.
Men jag tror ni missar min poäng, det jag opponerar mig mot är att begreppet "naturliga orsaker" används så lättvindigt. Jag menar inte att det är "onaturligt" att drabbas av dödlig åkomma vid 85-års ålder, utan att det bara "skrivs av" för att man är gammal. Ibland behöverman inte ens vara gammal för att det ska kallas "naturlig död", jag minns t.ex. en tidning som skrev att Carl Wilson "The Beach Boys" hade dött av "naturliga" orsaker, vilket var helt befängt. Wilson var 51 och dog av hjärn-och lungcancer, ingenting annat. Sen kan man för all del argumentera för att det var "naturligt" på så sätt att han inte ramlade av en båt och drunknade, som hans bror Dennis, men det hör inte hit.
"Ung Rebell" skådisen Corey Allen är ett annat exempel där "naturlig död" använts lättvindigt. Allen var 75 vid sin död och alltså under Antevantes gyllene "medellivslängdsgräns" men till saken hörde att Allen tydligen haft Parkinsons och andra eftersjukdomar, vilket gör det lättare att förstå att han ändå kunde drabbas av "naturlig död". Kevin McCarthy var med alla definitioner väldigt gammal när han dog,och även det skrevs först av som "naturlig död". Dock framkom det senare att han hade haft lunginflammation, som faktiskt är en högst dödlig sjukdom i den åldern.
Poängen är att det inte är onaturligt att dö av "lättsamma" sjukdomar när man är gammal, men det är onaturligt att bara dö utan anledning, oavsett vad det än är. När det gäller Granger kan vi bara gissa oss till vad som egentligen hände, även om det sammolikgt var hjärtat eller akut lunginflamation. Han såg dock rätt risig ut på bilder tagna de senaste åren vilket får mig att misstänka att han var sjuk i något. Han var för övrigt skinkryttare och levde promiskuöst med både kvinnor och män i sina dagar så det öppnar ju givetvis möjligheten för Aids eller Aidsrelaterad sjukdom eller liknande.