Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Men nu måste man ju bara få börja undra… hur kan du Scrollock ha koll på alla dessa figurer du skriver om?
Talibaner, amerikanska b-författare och b-skådisar som trillar av pinnen stup i kvarten – och du kan dom alla. Och skriver långa litanior om dom. Otroligt.
Är det snabböversättningar av wikipedia som sätter dig i förarsätet – eller vet du allt detta bara så där - om alla dessa obskyra typer? Eller är du kanske lite besatt light?
Och för att hålla mig till topic och för att inte moderatorn ska gå bananer så tror jag att Prinsessan Lilian sjunger på sista versen…
Haha nä då, jag är fullt insatt. Har med min yrkesbana att göra, det kan jag lova.

Är rutinerad och läser dessutom mycket och har en lång utbildning bakom mig. Gällande al-Megrahi (så att vi kan få lite skvaller på det hela så att det inte blir off-topi) så var han en väldigt uppmärksammad figur när det begav sig. Först skyddades han av Khaddafi (för Libyen skulle ju aaaaaldrig bomba oskyldiga civilister, inte ens som hämd för USAs bombningar trots att man ibland även sa att Pan-Am bombningen var just en hämd) sedan lämnades han och hans medhjäpare ut när Khaddafi ville bli rumsren och slippa embargona som världen upprättat mot honom. villkoret var dock att rättegången skulle bli "rättvis" och för att påvisa detta (och blidka Khaddafi och hans olja) så frikände man den ene bombaren på en teknikalitet då man hävdade att det var något med beviset som framskaffats på ett konstigt sätt och att det därför inte höll i det fallet. Al-Megrahi Fick således bära hundhuvudet och dömdes för brottet. Khaddafi kunde nu bli accepterad av världssamfundet och familjerna had fått sin upprättelse (trodde man). Khaddafi fick senare tanken att han skulle "rädda" al-Megrahi, eftersom det var obekvämt för honom attt ha en av sina agenter i Brittiskt fängelse som kände till sanningen som alla redan visste, nämligen att det var Khaddafi som beordrat nedskjutningen av Pan-Am planet. Al-Megrahi skulle därför köpas fri med olja, men så skulle det ju aaaaaldrig gå till (i alla fall inte officiellt). Därför hette det att han var "dödssjuk" så att de kunde släppa honom på humaniära grunder, och al-Megrahi blev en fri man. När Khaddafi slutligen bepryddes med ett lufthål i pannan blev al-Megrahi en obekväm affär för de nya ledarna, samtidigt som hans fortsatta levnad var en nagel i ögat på familjerna till offren som nu krävde rättvisa då de genomskådat bluffen.
Frågan nu är om inte al-Megrahi fick lite hjälp att hitta till den långt försenade sista vilan.
Ps: Säger du Prinssesan Lilian så får jag dra till med en otippad bublare, nämligen Hasse Alfredson!

Ds: