Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-01, 21:33
Medlem
SinXs avatar
När jag fixade med nätverket hemma så aktiverade jag fildelning och skärmdelning. Döm om min förvåning när jag tog med min macbook till jobbet och i "Nätverk" såg alla mina datorer hemma. Var bara att logga in, och allt funkade toppen.

Klaga tänker jag inte göra för det är supersmidigt, men finns det några reella säkerhetsrisker med detta? Brandvägg, starka password osv är en självklarhet. Har dessutom bara tillåtit begränsad åtkomst.

Ska det verkligen vara så?
Citera
2009-07-01, 21:40
Medlem
systems avatar
Vilken dator "på jobbet" använde du för att logga in på datorerna hemma?
Vad har du för nätverk hemma?
Behövde du inte veta ditt hem-IP?
Citera
2009-07-01, 21:50
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vilken dator "på jobbet" använde du för att logga in på datorerna hemma?
Vad har du för nätverk hemma?
Behövde du inte veta ditt hem-IP?

Jag tog med min macbook från hemmet till jobbet. När jag kopplade in den i nätverket på jobbet såg jag mina hemmadatorer. Var bara att klicka och ansluta.
Citera
2009-07-01, 21:55
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Jag tog med min macbook från hemmet till jobbet. När jag kopplade in den i nätverket på jobbet såg jag mina hemmadatorer. Var bara att klicka och ansluta.
Det låter ju som det självklara svaret vore ”nej, så ska det såklart inte vara”. Men jag känner att både frågan och eventuella svar ligger utanför min kompetens, så jag bollar gärna vidare till övriga smartskallar.
Citera
2009-07-01, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Du kom verkligen åt datorerna?
Har du kanske MobileMe?

Annars brukar den vara lite seg på att uppdatera listan, om man har den i vila..
Citera
2009-07-02, 05:35
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Du kom verkligen åt datorerna?
Har du kanske MobileMe?

Annars brukar den vara lite seg på att uppdatera listan, om man har den i vila..

Jodå, kommer åt datorerna. När jag klickar på "Nätverk" på jobbet ser jag mina datorer och alla som ingår i jobbets nätverk. Trodde först det handlade om att den bara inte hade updaterat ordentligt, men när jag klickade på min iMac hemma kom "Ansluter..." upp. Efter ca 10 sekunder var jag inne och kunde bläddra bland filerna och även använda mig av skärmdelning.

Det stämmer att jag har MobileMe, men borde det verkligen synka på detta sätt? iDisken finns ju alltid där, men datorerna ska det väll inte montera så de går att nå hur som helst?
Citera
2009-07-02, 05:40
Medlem
SinXs avatar
Verkar some MobileMe verkligen var svaret här.

Citat:
Wherever you go, there’s your Mac.
Back to My Mac puts any Leopard-based Mac you use within easy reach. MobileMe finds your remote Mac computers over the Internet and displays them in the Leopard Finder on the Mac you’re using. So you can connect from anywhere with just a click. Edit and save documents, open applications and move folders. With Back to My Mac Screen Sharing, you can control your remote Mac as though you’re sitting in front of it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in