2009-07-01, 20:27
Medlem
pazeras avatar
Hej jag skulle vilja ha ett gott råd hur jag bränner en film blablablbla.xvid tillsammans med en .srt-fil. Jag vill att när kvinnan som jag ska stoppa in skivan i datorn kan öppna film-filen så att den och subs-filen spelas tillsammans utan att använda codex.. Kvinnan som ska ha skivan vet bara hur man sätter in skivan i datorn typ.... Hoppas någon förstår min lite hastiga förklaring.
tack på förhand
Citera
2009-07-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Hej jag skulle vilja ha ett gott råd hur jag bränner en film blablablbla.xvid tillsammans med en .srt-fil. Jag vill att när kvinnan som jag ska stoppa in skivan i datorn kan öppna film-filen så att den och subs-filen spelas tillsammans utan att använda codex.. Kvinnan som ska ha skivan vet bara hur man sätter in skivan i datorn typ.... Hoppas någon förstår min lite hastiga förklaring.
tack på förhand

De där är mera avancerat än många tror.
De flesta stationära dvd-spelare klarar inte av Xvid och ännu färre klarar av undertexter (srt/sub). Så har hon inte en modern sådan måste du bryta ned bild+ljud dvs konvertera om varje film vilket är smått bökigt och framförallt enormt tidsödande.

Då är det bättre du använder saker som fungerar på en gång istället, tex DVDR om möjligt. Eller vill ni kunna se Xvid+undertexter ofta, köp en ny dvd-spelare som klarar sådant. Då räcker det att bränna som data dvs man slipper konverteringen helt.

Nåja, finns många olika sätt att omkoda, ett exempel är med Nero Vision Express.

Finns bra guider och programtips för ändamålet om du kikar på bokmärket www.videohelp.com
Citera
2009-07-01, 21:40
Medlem
Eftersom hon ska se filmen i sin dator så installerar du t ex VLC på den för att se filmer. Se till att undertextfilen heter exakt samma sak som filmen (förutom filändelsen) så startar undertexten automatiskt när hon trycker på play...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in