2009-07-01, 19:46
Medlem
lysdexis avatar
Tja, jag sitter och tittar på ett papper angående min synstatus och tycker det är lite svårtolkat.

Så här ser det ut:

Översynt

Synordination

Hö (U.korr) = 0,9
Vä (u.korr) = 1,0
Bin (u.korr)

Sf är Hö +4,75 Visus hö 1,0

Sf är Vä +3,50 visus vä 1,0

Innebär det att jag ser perfekt på vänster öga och lite fel på höger? Vad innebär +4,75 och +3,50?

Någon som kan hjälpa mig att tolka detta papper?

//Lysdexi
Senast redigerad av lysdexi 2009-07-01 kl. 19:48.
Citera
2009-07-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lysdexi
Tja, jag sitter och tittar på ett papper angående min synstatus och tycker det är lite svårtolkat.

Så här ser det ut:

Översynt

Synordination

Hö (U.korr) = 0,9
Vä (u.korr) = 1,0
Bin (u.korr)

Sf är Hö +4,75 Visus hö 1,0

Sf är Vä +3,50 visus vä 1,0

Innebär det att jag ser perfekt på vänster öga och lite fel på höger? Vad innebär +4,75 och +3,50?

Någon som kan hjälpa mig att tolka detta papper?

//Lysdexi

+4,75 och +3,50 är väl hur dåligt du ser? Precis som närsynta har minus?
Citera
2009-07-01, 21:35
Medlem
lysdexis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
+4,75 och +3,50 är väl hur dåligt du ser? Precis som närsynta har minus?

Ok, men vad innebär det? Om man t.ex. skulle köra över det till snellen tavlans resultat.
Senast redigerad av lysdexi 2009-07-01 kl. 22:04.
Citera
2009-07-01, 23:58
Medlem
Siffrorna betyder att du ser en syntavla perfekt (1,0) på vänster öga, men att du har något sämre synförmåga än standard (90%, alltså 0,9) på höger öga. Med glasögon funkar dock allt bra (1,0 på båda dvs 100% upplösningsförmåga)

Dock är du rätt kraftigt översynt, eftersom optikern har kunnat hänga på linser i storleksordningen +4 dioptrier för att korrigera din syn. Jag skulle gissa att du känner dig rätt trött om du försöker läsa en bok utan glasögon, eftersom dina ögon anstränger sig redan i normalläge (oändligt avstånd).
Citera
2009-07-02, 00:44
Medlem
lysdexis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Siffrorna betyder att du ser en syntavla perfekt (1,0) på vänster öga, men att du har något sämre synförmåga än standard (90%, alltså 0,9) på höger öga. Med glasögon funkar dock allt bra (1,0 på båda dvs 100% upplösningsförmåga)

Dock är du rätt kraftigt översynt, eftersom optikern har kunnat hänga på linser i storleksordningen +4 dioptrier för att korrigera din syn. Jag skulle gissa att du känner dig rätt trött om du försöker läsa en bok utan glasögon, eftersom dina ögon anstränger sig redan i normalläge (oändligt avstånd).

Jadu, du verkar kunna det här stämmer helt det du sa om att läsa boken. Tack så grymt mycket för svaren!

//Lysdexi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in