2009-07-01, 17:59
Bannlyst
Jag gillar att plocka skalor och bilda egna slingor. Men det som kan vara lite knepigt ibland är samspelet; höger och vänsterhanden. Den ena är för snabb/långsam. Med höger hand ska man slå an strängarna med plektrum/fingernageln, och vänsterhanden ska förflytta sig samtidigt till rätt position så det blir ett klang.

Men synkroniseringen är inte alltid bra. Har ni tips så man kan bli bättre? Något speciellt att tänka på? Jag är rätt snabb med att slå an strängarna, plektrumtekniken "upp & ner". Men vänsterhanden hänger inte alltid med i svängarna.

Jag vet att det handlar om att öva, öva, öva, dag ut och dag in. Men vad använder ni för teknik?

Tack på förhand!
Citera
2009-07-01, 18:36
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Som du säger, öva öva öva öva. Jag antar att du redan kör växelvis med plektrumhanden? Det är liksom lektion #1 när vi snackar att spela skalor.
Är ditt mål att spela gitarrsolon och kanske även skriva egna?

Det viktiga när det gäller övning är att hålla igång. Har du den där sjuka besattheten som lirare som Eddie Van Halen eller Yngwie Malmsteen hade så är du home safe. Då sitter du ju med gitarren hela din vakna tid men då hade du antagligen inte postat här i tråden heller antar jag. För oss vanliga dödliga gäller det som sagt att hitta olika knep att hålla igång. Ett tips är att leta upp befintliga gitarrsolon, fixa dem på tab eller kanske i nåt program som t.ex. powertab och öva den vägen. Ett annat sätt är att skriva egna gitarrsolon till egna låtar som hela tiden är svårare och svårare. För det går faktiskt att bli rätt bra utan att sitta dagarna ut och in och öva skalor.
Citera
2009-07-01, 21:29
Medlem
Chipsmongols avatar
Spela långsamt så att båda händerna hinner med, gärna till metronom.
Sedan höjer du successivt tempot.
Detta är enda sättet, ty det finns inga genvägar.

Glöm ej att om du spelar för fort, så kommer du att spela fel, och om du spelar fel för ofta så övar du in det, och då blir det desto mer jobb att rätta till det sen.
Citera
2009-07-01, 21:38
Medlem
details avatar
Jag övar alltid genom att spela till guitar pro och börja på den hastigheten jag precis klarar av, sen höjer jag sakta men säkert med 2 bpm hela tiden tills jag kommit upp i normal fart. Se bara till att du verkligen kan spela det helt perfekt innan du höjer tempot!
Citera
2009-07-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmongol
Glöm ej att om du spelar för fort, så kommer du att spela fel, och om du spelar fel för ofta så övar du in det, och då blir det desto mer jobb att rätta till det sen.

Det där tror inte jag stämmer riktigt. Har inga belägg för det iofs.
Citera
2009-07-02, 18:28
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proletaeren
Det där tror inte jag stämmer riktigt. Har inga belägg för det iofs.

Nä man hör väl om det låter kefft. Men jag tror han menar sin "picking technique" Vad fan heter picking på svenska?

Har också problem att synka båda händerna, får inget fl0w när jag spelar. Det är något jag eftersträvar....Vill kunna spela 5 noter och få det att låta jävligt smooth lixom :-)
Citera
2009-07-02, 19:16
Medlem
Gud#742s avatar
chipsmongol har rätt.
Citera
2009-07-02, 19:45
Bannlyst
Själv är jag betydligt snabbare än dig. Både vad gäller speedpickinging eller sweeps. Är det nåt du vill lära dig eller?
Citera
2009-07-02, 19:58
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Själv är jag betydligt snabbare än dig. Både vad gäller speedpickinging eller sweeps. Är det nåt du vill lära dig eller?

Frågar du mig? Jag snackar inte om snabbhet, jag pratar om känsla
Citera
2009-07-02, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Frågar du mig? Jag snackar inte om snabbhet, jag pratar om känsla

Då är vi överens om inte nog att ja är snabbare än dig, mina sweeps är därtill betyddligt flyhänta!

Lite fånigt att säga det så här publikt.. men så är fallet.
Senast redigerad av Paraflex 2009-07-02 kl. 20:26.
Citera
2009-07-02, 20:25
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Då är vi överens om inte nog att ja är snabbare än dig, mina sweeps är därtill betyddligt flyhänta!
Och?
Citera
2009-07-02, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Och?

Ock vaddå??? Ut ur mitt land du okunnige!
Senast redigerad av Paraflex 2009-07-02 kl. 21:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in