Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-28, 19:18
Bannlyst
Utredarna hade gått om tid på sig att kolla med andra (vilket de också gjorde, minus Vincent), under sensommaren, hösten och vintern 1984, och efter det att TH släppts ur häktet i början av december samma år. Vincent hördes (till sist) 6/2 1985 och under 1985 fram till dess att Palme mördades 28/2 1986, så hade de nog inget av intresse att följa upp, av allt att döma, vad alternativa gärningsmän beträffar. Så under hösten 1987 greps TA och (återigen) TH för mordet på CdC. Och vittnen hade haft gott om tid på sig att höra av sig till polisen (om de verkligen haft något matnyttigt att komma med), ja, även efter de båda rättegångarna 1988 och spelet i kammarrätten 1991 om läkarnas legitimationer.

Men, någon som säger sig veta något om CdC hör inte av sig förrän 2006. Lite väl sent påtänkt, eller??
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-28 kl. 19:21.
Citera
2013-05-28, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Hon fick tydligen knark via den läkaren, ingen av de två som ni tror på har någonsin bundits till att ha skrivit ut, sålt eller gett knark till någon hora.

Sannolikt är det vilken random läkare som helst.

CdC hade tydligen två telefonböcker, för att nämna CdC. En av dessa hade hon alltid i sin väska, vilken hon alltid hade med sig ut. Jo, och denna väska har aldrig hittats. Inte heller telefonboken, förutom den som hittades hemma hos Finnen.

Jajamensan, vilken läkare som helst, men som inte heter vare sig TH eller TA.
Citera
2013-05-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du kan sprida vilseledande information hur mycket du vill men faktum kvarstår:

Tingsrätten skrev att styckningen ägt rum under eller i nära anslutning till pingsthelgen, den sista kända observationen av Catrine gjordes den 10 juni på pingstdagen.
Den gamla damen med hund har vittnat om att hon såg de båda läkarna med barnet den 11 juni annandag pingst på Karolinska institutets område när dom gick in i anatomen.

Ps Man undrar i vilket solsystem du lever och verkar i

Det jag tror Eremona var ute efter, var just det orimliga i tingsrättens påstående om att det skulle skett "i nära anslutning till pingsthelgen". Om styckningen inte skedde under pingsthelgen, måste den ha skett en vardag. Under vardagarna arbetade TA på vårdcentralen i lilla Herrljunga i Västergötland.
Skulle han då, i en tid före X2000-tågen, efter arbetsdagens slut, satt sig på ett gammalt hederligt tåg upp till Stockholm, kommit dit mitt i natten, åkt ut till Rättsläkarstationen i Solna, och där tillsammans med TH styckat CcD:s kropp, för att sedan åka tillbaka till Centralstationen och där ta ett (natt?)-tåg hem till Herrljunga för att sedan arbeta som vanligt nästföljande dag? Det bör noteras i sammanhanget att domskälen utgår från att TA och TH tillsammans styckat CcD:s kropp.

Det måste i sådana fall skett mitt i natten en vardag. Då kan du glömma vittnesmålet från "Damen med hunden". Även mitt i natten en vardagskväll var det väl förresten inte ovanligt att det skulle kunna finnas folk på Rättsläkarstationen ifall något akut skulle ske?

Låter detta rimligt? Du måste fråga dig själv om detta överhuvudtaget var möjligt?

Hur lång tid tog en tågresa från Herrljunga till Stockholm på DDR-tiden? Hur tidigt gick tågen från Stockholms central en vardagsmorgon, och när var de framme i Herrljunga? Du kan forska vidare om detta, tycker jag.

Såvitt jag förstår var TA på sin arbetsplats hela sin arbetstid, som sig bör. Detta framgår av Polisens förundersökning. Den enda lilla "lucka" som finns, då de skulle kunna utfört detta tillsammans, är mellan kl 12:00 - 13:00 på annandag pingst 1984, vilket ter sig som ett helt omöjligt uppdrag.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2013-05-28 kl. 19:51.
Citera
2013-05-28, 21:21
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Det jag tror Eremona var ute efter, var just det orimliga i tingsrättens påstående om att det skulle skett "i nära anslutning till pingsthelgen". Om styckningen inte skedde under pingsthelgen, måste den ha skett en vardag. Under vardagarna arbetade TA på vårdcentralen i lilla Herrljunga i Västergötland.
Skulle han då, i en tid före X2000-tågen, efter arbetsdagens slut, satt sig på ett gammalt hederligt tåg upp till Stockholm, kommit dit mitt i natten, åkt ut till Rättsläkarstationen i Solna, och där tillsammans med TH styckat CcD:s kropp, för att sedan åka tillbaka till Centralstationen och där ta ett (natt?)-tåg hem till Herrljunga för att sedan arbeta som vanligt nästföljande dag? Det bör noteras i sammanhanget att domskälen utgår från att TA och TH tillsammans styckat CcD:s kropp.

Det måste i sådana fall skett mitt i natten en vardag. Då kan du glömma vittnesmålet från "Damen med hunden". Även mitt i natten en vardagskväll var det väl förresten inte ovanligt att det skulle kunna finnas folk på Rättsläkarstationen ifall något akut skulle ske?

Låter detta rimligt? Du måste fråga dig själv om detta överhuvudtaget var möjligt?

Hur lång tid tog en tågresa från Herrljunga till Stockholm på DDR-tiden? Hur tidigt gick tågen från Stockholms central en vardagsmorgon, och när var de framme i Herrljunga? Du kan forska vidare om detta, tycker jag.

Såvitt jag förstår var TA på sin arbetsplats hela sin arbetstid, som sig bör. Detta framgår av Polisens förundersökning. Den enda lilla "lucka" som finns, då de skulle kunna utfört detta tillsammans, är mellan kl 12:00 - 13:00 på annandag pingst 1984, vilket ter sig som ett helt omöjligt uppdrag.

Vad skulle ha hänt under denna intensiva timme, styckning, fotografering, lite sex, barnpassning, tvättning, iordningställande av obduktionssalen samt uttransport av Cdc plus barnvagn. Kanske även lite restid på det. Har jag förstått rätt?

Tycker det är knapert med tid.
Citera
2013-05-28, 23:51
Bannlyst
^^

TA kan "bara" ha varit med och fotograferat proceduren.

Eller så har de haft en annan lokal till sitt förfogande?

Varför inte helgen efter pingsten?
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-28 kl. 23:53.
Citera
2013-05-29, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Tipsen, av varandra oberoende, stämmer, men Saba ljög på en punkt: hon ljög om sin fästman CB. CBs kompis tipsar polisen flera år senare (Olle Torge) om K.D.

Men, detta har inte undersökts på djupet och sedan fastställts av polis i en ordinarie/officiell utredning. Så, trovärdigheten kan verkligen ifrågasättas. Detta befann sig hela tiden utanför en rättssal, så ska man tro på detta, ja, då kan man bara gissa.

Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
CdC levde 15 juni och något händer natten till 16 juni.

Vad tror ni (Noicer eller någon annan) hände (förutom vållande till annans död, dråp, att CdC bara säckade ihop av egen kraft, olycka eller mord och till sist likstyckning) och varför? Var skulle detta ha hänt? Har ni någon som helst uppfattning?
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-29 kl. 00:20.
Citera
2013-05-29, 00:38
Bannlyst
^^
Och hur ska man klämma in Vincent i allt detta? Var han med den 15/6, på Gamla Brogatan?
Kan han vara Spökplumpen? Vi vet att han kände CdC, men kände han de övriga i 15/6-gänget?
Citera
2013-05-29, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Är inte denne "TÅ" = Tor Åberg, den s.k. Finnen? Om det är han , så undrar man ju hur han kan ha mött CdC 15/6 (om det är detta som är "klarlagt"?), när denne (och en kompis till honom) letade efter CdC under veckan efter pingsten, utan att finna henne?

Var Tor Åberg med 15/6? Kommentar?
Citera
2013-05-29, 02:20
Medlem

Ja, som sagts så är scenariot osannolikt. Att gå in i rättsläkarstationen med barnvagn blir svårt utan dra blickarna tills sig. Att sedan genomföra detta avancerade lustmord med allt vad det innebär och stycka kroppen utan att bli upptäckt är inte heller lätt. Som sagt är rättsläkarstationen bemannad alla dagar. Hur det är på nätterna vet jag inte, men om det genomförts på natten så borde TA behövt smyga iväg med barnet utan väcka mamman. Klart det går att invända att de kan ha begått mordet på ett helt annat sätt, men då är det bara spekulationer.
Citera
2013-05-29, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Klart det går att invända att de kan ha begått mordet på ett helt annat sätt, men då är det bara spekulationer.

Båda behöver inte ha varit med när CdC dog. Och dumpningarna av säckarna med likdelar kan ha gjorts av enbart en av dem. Det enda TA har behövt vara med om är att fotografera styckningen och att lämna in filmrullar med bilder på styckningen.
Citera
2013-05-29, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
^^

TA kan "bara" ha varit med och fotograferat proceduren.

Eller så har de haft en annan lokal till sitt förfogande?

Varför inte helgen efter pingsten?

Helgen efter pingsten är väl inte "i nära anslutning" till pingsthelgen? Man kan dessutom fråga sig vad tingsrätten grundade sitt "i nära anslutning" på. TA var inte hemma i Sthlm varje helg, och helgen efter pingsthelgen var han väl inte uppe i Sthlm, om jag inte minns helt fel?

Ursprungstoffet till att de tillsammans skulle utfört dådet är ju "Barnets Berättelse". De vittnesmål som dök upp flera år efteråt kan man inte fästa sig vid.

Jag föreslår att du går till ett bibliotek och lånar boken "Social Psychology" av Elliot Aronsson. Läs kapitlet SPA 3 "Social Psychology and the Law" (sidan 504) som tar upp detta med vittnesuppgifter och vittneskonfrontationer/utpekanden. Fråga dig sedan ifall vittnesuppgifterna i styckmordsrättegången kan tillskrivas något som helst värde. Jag tror du kommer inse, precis som alla andra, att de är totalt värdelösa. Det finns med andra ord inget som binder TA och TH till brottet mer än "Barnets Berättelse", som i sin tur bara är trams.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2013-05-29 kl. 03:52.
Citera
2013-05-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Helgen efter pingsten är väl inte "i nära anslutning" till pingsthelgen? Man kan dessutom fråga sig vad tingsrätten grundade sitt "i nära anslutning" på. TA var inte hemma i Sthlm varje helg, och helgen efter pingsthelgen var han väl inte uppe i Sthlm, om jag inte minns helt fel? Ursprungstoffet till att de tillsammans skulle utfört dådet är ju "Barnets Berättelse". De vittnesmål som dök upp flera år efteråt kan man inte fästa sig vid. Jag föreslår att du går till ett bibliotek och lånar boken "Social Psychology" av Elliot Aronsson. Läs kapitlet SPA 3 "Social Psychology and the Law" (sidan 504) som tar upp detta med vittnesuppgifter och vittneskonfrontationer/utpekanden. Fråga dig sedan ifall vittnesuppgifterna i styckmordsrättegången kan tillskrivas något som helst värde. Jag tror du kommer inse, precis som alla andra, att de är totalt värdelösa. Det finns med andra ord inget som binder TA och TH till brottet mer än "Barnets Berättelse", som i sin tur bara är trams.

Utan barnets berättelse (som ju eg är mammans) faller korthuset ihop. Utan barnet och pappalallatramset blir det inget styckmordsritualtrams och inget domskälstrams och Rajstrams och Olssontrams. Barnets berättelse är det enda vittnesmaterial som innehåller alla önsvärda godbitar på samma gång: TH, TA, Rättsläkarstationen, styckmord och Catrine. Ingen annan än mamman (genom barnet) har på ngt sätt påstått att Rättsläkarstationen, TH, TA, ett styckmord och Catrine figurerat tillsammans. Inte ens Marianne S faktiskt, för hon namngav ingen läkare och ingen specifik plats. Smart där, MS Inte ska man vara naiv och binda sig för hårt vid offentliga lögner, man ska ha luft och kryphål, det vet en bedragare, man ska ha svängrum och reträttvägar.
Senast redigerad av Eremona 2013-05-29 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in